Skip to main content
gazdaságközigazgatási informatika

A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv lassan kerül át a gyakorlatba

Szerző: 2011. február 2.No Comments

„A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv egyik legfontosabb követelménye az egyablakos ügyintézési pontok (PSC) kialakítása volt, ahol a vállalkozások egy helyen megtudhatnak minden információt a többi tagállam munka- és adójogi szabályozásáról, a társadalombiztosítási és más az üzletmenet szempontjából fontos szabályokról. A 2006-ban elfogadott irányelvet 2009 végére kellett volna átültetni a gyakorlatba.

Január 31-én tette közzé az EuroChambers, a kereskedelmi kamarák egyesülete, egy elégedettségi felmérés eredményét. Ebben az EU soros elnöki tisztjét júliusban átvevő Lengyelország az utolsó helyen végzett. A Lengyel Kereskedelmi Kamara a gazdasági minisztériummal együttműködésben jelenleg is dolgozik az egyablakos ügyintézési pont kialakításán, ami valamikor idén kezdheti meg a működését. A rosszul teljesítők között volt még Görögország, Luxemburg, Románia és Szlovénia. A legjobbra Hollandia, az Egyesült Királyság és Németország egyablakos ügyintézési pontjait értékelték.

Az Európai Parlament belső piaccal és fogyasztóvédelemmel foglalkozó bizottsága a múlt héten elfogadott egy jelentést a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelvről, amely kiemeli, hogy “a határon átnyúló kereskedelmi kapcsolatokat még mindig erősen megnehezíti az információ hiánya és a szükségtelen adminisztratív korlátok.” Gyengeségként említik a PSC-k idegennyelvűségének hiányát. Az EuroChambers felmérése szerint az egyablakos ügyintézési pontok mintegy fele kínál egy második nyelven – általában angolul – információt – de a szükséges nyomtatványok kitöltése és a folyamat lebonyolítása idegen nyelven csak hét helyen lehetséges.

Maria Martin-Prat, az Európai Bizottság belső piacért felelős osztályvezetője szerint a tagállamok nem tudták, mire vállalkoznak, amikor leszerződtek az e-kormányzat gyakorlati megvalósítására. A gazdasági válság pedig forrásokat vont el az egyablakos ügyintézési pont technológiájának kifejlesztésétől. Mégis, 22 országban valamilyen formában működik PSC, még ha nem is érhető el minden funkció. Kilenc olyan egyablakos ügyintézési pont van, ahol az eljárások nagy része online elindítható. “A következő években tovább kell dolgoznunk az egyablakos ügyintézési pontokon.””

Forrás:
A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv lassan kerül át a gyakorlatba, Euractiv.hu, 2011. február 1.