Skip to main content
közigazgatási informatika

Közössségi média a katasztrófaelhárítás szolgálatában

Szerző: 2011. február 8.február 13th, 2011No Comments

„Craig Fugate, az Egyesült Államok-beli Szövetségi Katasztrófavédelmi Ügynökség (FEMA) munkatársa beszélt arról, hogyan tervezi felhasználni az ügynökség a helyzetfelismerés és veszélyelhárítás terén az olyan technológiák kínálta lehetőségeket, mint az azonnali üzenetküldés, a GPS vagy social media eszközök.

„Eddig azt a nézetet vallottuk, hogy egy súlyos katasztrófa teljesen megsemmisíti a kommunikációs vonalakat, beleértve a vezeték nélküli infrastruktúrát is. Haiti esete azonban bebizonyította, hogy ez a feltevés már nem állja meg a helyét. Ha kidolgozunk egy rendszert arra, hogyan tudjuk az új technológiák kínálta kétirányú kommunikációs lehetőségeket kihasználni, a lakosságot pedig mint információ- és erőforrás kezelni, sokkal gyorsabban leszünk képesek reagálni a szükséghelyzetekre. A lakosság ugyanis sok esetben gyorsabb helyzetkezelésről ad tanúbizonyságot, mint saját ügynökségeink.”

Fugate – aki maga is rendszeres Twitter posztoló – elmondta, a FEMA több alkalmazást is épít a legelterjedtebb mobil platformokra és lépéseket tesz az adatok nyílt megosztása felé. „Ezek egyelőre apró lépések. A kormány alapfogás szerint az embereknek kell a hivatalos szervekhez alkalmazkodniuk adott helyzetben. Ezt a felfogást kell szép lassan átalakítanunk arra, hogy mi, az ügynökség alkalmazkodjunk a lakossághoz.”

A nyílt adatoknak Fugate kiemelt szerepet szán a jövőben. „Szó szerint fel kell szabadítanunk az adatokat, és odaadni az emberek kezébe, mikor vészhelyzet alakul ki. A tipikus kormányzati weboldalakon előre meghatározott, hogyan látjuk az információt. Miért nem adjuk inkább oda a kritikus adatokat közvetlenül az érintett személyeknek?”

A FEMA stratégiájának gerincét a geográfiai adatok és térképi alkalmazások jelentik. A SAVER alkalmazás, a FEMA egyik új rendszere például olyan funkciókat kínál, mint a vészhelyzet sújtotta területek térképi ábrázolása, az egyes épületek hibáinak, veszélyeinek modellezése, segélypontok státusza és helyzete vagy a mentési munkálatok aktuális állapota. Integrálva a Microsoft Bing keresőjével, a rendszer madártávlatból ad képet a katasztrófa sújtotta övezetről, a mentőalakulatok által küldött SMS üzenetek pedig integrálásra kerülnek a térképekbe.”

Forrás:
Social media eszközökkel a hatékonyabb katasztrófakezelésért, esrihu.hu, 2011. február 3.