Ügyintézés 20 perc alatt: Így működnek a kormányablakok

„A kormányablak gyors, az ügyintézők kedvesek, de csak néhány dolgot lehet segítségükkel elintézni…Kedd délután hatkor, szigorúan a munkaidő lejárta után érkeztünk meg a budapesti Visegrádi utca 110-112. alatt lévő kormányablakba…A látogatás előtt körkérdést intéztünk a szerkesztőség tagjaihoz, nekik milyen elmaradásaik vannak, milyen ügyeket tologatnak már egy ideje a magyar okmányirodák híresen lassú és idegtépő ügyintézése miatt. Összesen öt téma merült fel: az eredeti név megváltoztatása, a TB-kártya pótlása, az adószámos magánszemély státusz megszüntetése, az ügyfélkapu-regisztráció, valamint a TB-jogosultság ellenőrzése.

Két dolgot sikerült elintéznünk
Az ügyfélkapu-regisztrációval kezdünk, amire pozitív válasz érkezik. Természetesen meg tudják csinálni, csak egy személyi igazolvány meg egy jelszó kell hozzá, és kész is. A válasz újabb piros pontot ér. Míg az ügyintéző gépel, elővesszük a listánkat, és rákérdezünk a TB-jogosultságra, mivel úgy tudjuk, hogy azt itt biztosan meg lehet nézni. A válasz érdekes: sajnos erre most nincs lehetőség, mivel “ez a program még nem aktív”. Nem örülünk, de a hölgy megnyugtat: ügyfélkapus regisztrációnknak hála ezt már mi is le tudjuk ellenőrizni – otthonról, az interneten.

Más a helyzet a TAJ-kártya elvesztésével. Erre kaphatunk megoldást, mégpedig egy nyomtatvány formájában, amit csak ki kell töltenünk, és kész is. Mint megtudjuk, a kormányablak a dokumentumot eljuttatja az OEP-hez, a pénztár pedig ezt követően küld majd egy csekket hiánypótlás címén 2200 forintról. Ha ezt befizettük, hamarosan ismét boldog TAJ-kártya tulajdonosok leszünk.
Amit el tudtunk intézni:
– TAJ-kártya igénylése;
– ügyfélkapu-regisztráció.

– Ezzel a problémával máshová kéne fordulni
Ha már kártyák, rákérdezünk a személyi igazolvány és a jogosítvány pótlására is, a válasz: emiatt máshová – az okmányirodába – kell mennünk. – Mi a helyzet a névváltoztatással? – vetjük fel az újabb kérdést. Kiderül, ezen a problémánkon megint csak nem tudnak segíteni. Ahhoz, hogy új nevünk legyen, az anyakönyvvezetőhöz kellene bemennünk.

Hasonló a helyzet az adószámos magánszemély státuszunk megszüntetésével is. Ennek lényege, hogy a munkavállaló a vállalkozói igazolványt nem váltja ki, ellenben számlát adhat bizonyos munkái után, és a számlák alapján adózik. Pozitív csalódás, hogy az ügyintéző egyáltalán tudja, hogy miről beszélünk, az eddig megszokottakkal ellentétben nem kell elmagyarázni neki.

Ugyanakkor a válasz ez esetben is az, hogy ilyesmit a kormányablakokban nem lehet intézni, hanem máshoz, nevezetesen az APEH-hoz kell fordulni. A kormányablakban csak az ügyfélszolgálatok nyitva tartásáról tudnak egy listát adni.

Amit nem tudtunk elintézni:
– TB-jogosultság ellenőrzése;
– személyi igazolvány;
– jogosítvány;
– névváltoztatás;
– adószámos magánszemély státusz megszüntetése.

Tanácsot tudnak adni
Ennyi nemleges válasz után nemes egyszerűséggel rákérdezünk: egyébként mi az, amit itt, helyben el tudunk intézni? A válasz egy rövid felsorolás: gyes-gyed igénylése, honosítás, adókártya-igénylés. Emellett az állampolgársággal kapcsolatos kérdésekre is tudnak válaszolni.

2013 végére jó lesz
A kormány egyébként azt közölte: az év első hónapjában összesen 21 459 ügyfél fordult a kormányablakokhoz, a munkatársak pedig 22 638 ügyben nyújtottak segítséget. Azt ugyanakkor tévesen állítanánk, hogy a kormány a számokkal megtéveszt minkek, hiszen korábban megmondták: csak 2013 végére lesz egyablakos, járási szinten is megjelenő ügyintézési lehetőség. ”

Forrás:
Ügyintézés 20 perc alatt: Így működnek a kormányablakok, Oroszi Babett, femina.hu, 2011. február 17.

A bejegyzés kategóriája: közigazgatás:magyar
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.