Skip to main content
közigazgatási informatika

Nyerhet-e a közigazgatás informatikai fejlesztésekkel, és ha igen, miként lehet ezt mérni?

Szerző: 2011. április 17.No Comments

„Nyerhet-e a közigazgatás informatikai fejlesztésekkel, és ha igen, miként lehet ezt mérni? Kinek kell ezeket a fejlesztéseket kezdeményezni? Intézményen belül vagy külső cégek bevonásával történjen a megvalósítás? A második napot indító kerekasztal-beszélgetés ezekre kérdésekre kereste a választ.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a közigazgatás területén nehezen kimutatható a haszon és a megtérülés, mivel az jellemzően az állampolgároknál és a működésben jelentkezik, tehát nem, vagy csak nehezen számszerűsíthető. Vetési Iván, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke ennek kapcsán rámutatott, hogy a különféle állami hivatalok közötti adatszolgáltatás ingyenesen történik, ezért gazdaságossági adatokat itt nem lehet mérni. Bojta János, az IVSZ tanácsadó munkacsoportjának a vezetője is úgy gondolja, hogy nem lehet üzleti alapon kezelni a közigazgatást, mert itt nem üzletről van szó. Szerinte inkább a szolgáltatás minősége kell legyen a mérce. A minőségjavulás meglétét, illetve nemlétét folyamatos monitorozással lehet ellenőrizni – véli Kratochwill Péter, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség elnöke.

Az informatikára már a jogszabály alkotás során gondolni kell. Ha a jog megfelelően működik, akkor az már önmagában garantálja az eredményességet – mutatott rá Bojta János, aki a projekttípusok közül az informatikai bevezetéseket tartja a legkockázatosabbnak, mivel a kívánt minőség, a határidő, illetve a tervezett költségek hármas egységét nehéz tartani. A tanácsadó mindezt a megfelelő jogalkotás hiányának tudja be.

Futó Iván, a NAV Informatikai Intézet főigazgatója a folyamatmenedzsment fontosságára hívta fel a figyelmet. Szerinte megfelelő dokumentáció esetén, már lezárult, sikeres projektek tudásbázisának felhasználásával hatékonyabbá tehetők a bevezetések, illetve az esetlegesen félbehagyott fejlesztéseket sem kell a nulláról újraindítani. Vetési Iván a belső szakmai stáb szükségességét hangsúlyozta, amely meg tudja fogalmazni a pontos elvárásokat a szállító felé. Utóbbitól szerinte nem várható el, hogy rendelkezzen azokkal az ismeretekkel (például az adott intézmény belső folyamatairól), amelyek feltétlenül szükségesek a sikeres projekthez. Ellenben ideális esetben kellően rugalmas ahhoz, hogy az időközben bekövetkező változásokra gyorsan reagáljon.”

Forrás:
A Born to Be Mobile konferencia második napja, Árokszállási Gábor, Infotér.eu, 2011. 15.