Mobilbankolás: Bár a lehetőség adott, kevés a fizetni is hajlandó felhasználó

„A technikai és szakmai feltételek adottak a mobilszolgáltatások bővítésére, egyebek mellett a mobilon keresztül történő bankolás beindítására, a magyar fogyasztók azonban egyelőre nem szívesen fizetnének a többletszolgáltatásokért – derül ki az Accenture tanulmányából.

Az Accenture bemutatta új generációs mobilalkalmazásokról készült tanulmányát, amelyben a legfrissebb mobilbankolási trendekről számolt be.

A technikai és szakmai feltételek adottak
A jelentésből kiderül, hogy bár a technikai és szakmai feltételek adottak a mobilszolgáltatások bővítéséhez, a magyar fogyasztók még nem szívesen fizetnének a többletszolgáltatásokért. Az Accenture szerint a magyar telekommunikációs szektor élen jár a fejlesztésekben, de jelenleg még nincs megfelelő mértékű fizetőképes kereslet a többletszolgáltatásokra.

A mobilfelhasználók száma világviszonylatban jelenleg meghaladja a 4 milliárdot, ebből 61 százalék előfizetéssel rendelkezik. Az okostelefonok térnyerésével megváltoztak a felhasználói szokások, így a szolgáltatóknak új piaci modellek kidolgozásával és bevezetésével kell igazodniuk a megváltozott körülményekhez. Ilyen új funkció lett a mobilbankolás és a mobilfizetés, amelynek során valós időben történő interaktív kommunikáció jön létre a bankok és ügyfeleik között.

Ahol működik…
„Magyarországon, nyugati országokat megszégyenítően meglepően aktívnak bizonyulnak a felhasználók a mobilfizetések terén. Mindennapossá vált, hogy mobiltelefonon intézzük a parkolás befizetését, mozijegyek vásárlását. Tapasztalatunk szerint a hazai felhasználók többsége inkább akkor vesz igénybe fizetős szolgáltatásokat, ha az alternatíva elavult és kényelmetlen, vagy nagyon kockázatos.

…és, ahol nem
Bár a magyar telekom szektor élen jár az innovatív megoldásokban, piacképes kereslet nem mindenre van. Erre jó példa a 2002-ben bevezetett magyar fejlesztés: az MMS, amely világszerte elterjedt, hazánkban azonban mégsem vált népszerűvé a szolgáltatás.

Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzet kevésbé teszi lehetővé a felhasználóknak, hogy pénzt áldozzanak a mobilbankolási szolgáltatásra, így a szolgáltatók óvatosak a mobil innovációs fejlesztésekkel” – mondta Burián-Kozma Gábor, az Accenture banki iparágának igazgatója.”

A bankok felfedezték a mobilcsatornákban rejlő potenciált és olyan platformok fejlesztését kezdeményezték, amelyek széleskörű mobilfizetési megoldásokat kínálnak a különböző okostelefonokra. Sok bank nyitott a mobilbankolás felé, de rengetegen falakba ütköztek a magas költségek és a potenciális célcsoport elérésében.

„Jelenleg a legaktívabban a „Y generáció”, illetve a 30-40 év közöttiek használják a mobilbanki szolgáltatásokat. Eközben Nyugat-Európában a 40-65 év közötti korosztály is aktív felhasználónak számít” –tette hozzá Burián-Kozma Gábor.

A jövő mobiltelefon felhasználói és a mobilbankolás
A mobil pénzkezeléshez szorosan kapcsolódik a mobilfizetés és a mobilbankolás fogalma. A mobilfizetésbe beletartozik minden olyan folyamat, amikor a felhasználó fizetést kezdeményez mobilkészülékén, úgy használja a telefonját, mint egy hitelkártyát vagy pénztárcát. A mobilbankolás lényegében ugyanazokat a funkciókat látja el, mint amit a felhasználó online fiókjában is lebonyolíthat: átutalásokat, egyenleg ellenőrzéseket és egyéb szolgáltatásokat vehet igénybe.

Az NFC (near field communication) technológiának köszönhetően ma már nem meglepő, ha a felhasználó néhány méter távolságból, egy gomb megnyomásával pénzt tud előhívni egy közeli ATM-ből. Az ügyfél azonítás és a biztonságos pénzkezelés megvalósítására a jelenlegi mobiltelefonok alapvető komunikációs csatornái kiválóan alkalmasak (SMS, MMS, URRSD, GPRS).”

Forrás:
Mobilbankolás: A lehetőség lenne, fizetni kész felhasználó kevéssé – Accenture felmérés, Ecoline.hu, 2011. április 27.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, távközlés
Kiemelt szavak: , , , , .
Közvetlen link.