Szabó Erika: történelmi léptékű feladatot végzünk

„A területi közigazgatásban egy év alatt lezajlott átalakítás olyan nagy, hogy szükségét érzem a kialakított kormányhivatalok és Kormányablakok gyakorlati munkájának helyszíni megtekintését. Az országjárás során megbizonyosodtunk afelől, hogy valóban megfelelően működnek a hivatalok. Eddigi tapasztalataink alapján a megfogalmazott cél – az udvarias ügyintézés kialakítása – megvalósult.

A Kormányablakokban jelenleg 30 ügykörben járunk el, ugyanis március 15. óta az egyszerűsített honosítási eljárás indítását is lehet kérelmezni. Ennek népszerűségét jelzi, hogy eddig közel 500 ember kérvényezte. Az ügyfelek többnyire általános tájékoztatás, ügyfélkapu nyitása, gyermekgondozási segély, illetve családi pótlék igénylése miatt fordultak az ügyfélszolgálatokhoz – beszélt a januárban alakult Kormányablakok leggyakrabban igénybe vett ügytípusairól a Rádió Orient műsorában dr. Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkára.

A Kormányablak még csak a 2013-ban tervezett egyablakos ügyintézés csírája.
Végső célunk, hogy minden, az állam által végzett hatósági ügyet a Kormányablakban lehessen majd intézni, vagy kezdeményezni. Jelenleg vizsgáljuk a Kormányablakba integrálandó további ügyeket, továbbá az elektronikusan intézhető által érintett ügytípusokat is összegyűjtjük. A szervezet átalakítása során az egész jogrendszert átstrukturáljuk. A szakigazgatási szervek kormányhivatalba integrálása számos kérdést vet fel, így a kormánymegbízottak feladata sokrétű. Az ő hatáskörükbe tartozik az elvégzett munka közvetítése is az állampolgárok felé, ezért minden kormánymegbízott rendszeres sajtótájékoztatók keretében tájékoztatja a médiát – emelte ki az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójának vendége.

A közigazgatás átalakítása során a jegyzők szerepe is megváltozik. Jelenleg zajlik a Belügyminisztériummal az állami és önkormányzati feladat- és hatáskörök szétválasztásáról szóló egyeztetés. A folyamat során minden érdekképviselet, szakmai szereplő véleményét ki fogjuk kérni. Az elmúlt 20 év bizonyította, hogy az állam túl sok hatáskörrel bízta meg a jegyzőket, emellett sokszor a megfelelő finanszírozást sem biztosította. A szolgáltató államot nem jelenítettük meg, néhány terület szétesés-közeli állapotban működött. Ez káros mind a közigazgatásban dolgozók, mind az ügyfelek számára. Ez a helyzet nem tartható fenn tovább, világos feladatlistát kell készíteni az állami és az önkormányzati feladatkörökről. A járások kialakítása után is szükség lesz a jegyzőkre és a jegyzők tudására, feladataik nem szűnnek meg. A területen dolgozó szakembereknek nem kell félniük attól, hogy elveszítik munkájukat – szögezte le Szabó Erika.

2013. január 1-jétől létrejön a járási rendszer. Jelenleg szakértőkből, kutatókból álló csoport vizsgálja a struktúra kialakításának szempontjait. Az előkészítő munka már fél éve zajlik, végeredménye június 30-ig kialakul. Ezek után kezdődik a szakmai egyeztetés, mely során minden érintett véleményére igényt tartunk. A járások az állami hatósági feladatok ellátását fogják végezni, továbbá a polgármesteri hivatalban dolgozó jegyzők feladatait is integrálják – mondta az államtitkár.”

Forrás:
Szabó Erika: történelmi léptékű feladatot végzünk, OrientPress, 2011. április 26.

A bejegyzés kategóriája: közigazgatás:magyar
Kiemelt szavak: , , , , , , , , .
Közvetlen link.