Skip to main content
közigazgatási informatika

Tegyük hozzáférhetőbbé az e-kormányzati szolgáltatásokat!

Szerző: 2011. június 2.No Comments

„Május 27-én a Tanács következtetéseket fogadott el a 2011–2015-ös időszakra szóló európai e-kormányzati cselekvési tervről. A cselekvési terv célja, hogy előmozdítsa az e-kormányzati (elektronikus kormányzati) szolgáltatások elterjedését mind helyi és regionális, mind uniós szinten, hogy a polgárok és a vállalkozások Európa-szerte – származási országuktól függetlenül – szélesebb körben és könnyebben férhessenek hozzá az ilyen szolgáltatásokhoz.

A cselekvési terv konkrét gyakorlati intézkedéseket sorol fel, melyek célja többek között annak biztosítása, hogy 2015-ig sokkal egyszerűbbé váljon a szociális biztonsági és az egészségügyi ellátásokra vonatkozó kérelmek beadása, illetve az ellátásokhoz való hozzájutás, a nyugdíjjogosultságok uniós tagállamok közötti hordozhatósága, vagy az, hogy Európában bárhol tanulhassunk.

Ezen túlmenően az inkluzív és elérhető e-kormányzati szolgáltatások hozzásegítik a fogyatékossággal élő személyeket és a kirekesztődés veszélyével szembenéző más csoportokat ahhoz, hogy a közigazgatással folytatott digitális interakciónak köszönhetően önállóbbá váljanak és képesek legyenek az önkiszolgáló megoldások használatára.

A vállalkozások a zökkenőmentes, határokon átnyúló e-kormányzati szolgáltatások segítségével könnyebben nyithatnak fiókvállalkozást vagy leányvállalatot egy másik uniós tagállamban, illetve könnyebben kínálhatják szolgáltatásaikat vagy áruikat Európa bármely pontján.

A cselekvési terv értelmében a felhasználók aktívan részt vesznek majd az online közigazgatási szolgáltatások alakításában, hogy azok a lehető legjobban megfeleljenek az igényeiknek.

Emellett a tagállamoknak az e-kormányzat területén való együttes fellépése hozzájárul majd a közforrások hatékonyabb felhasználásához és a közkiadások csökkentéséhez is. Az egyszerűbb eljárások és kommunikáció következtében csökkennek majd az adminisztratív terhek, az innovatív technológiák – úgymint az idősödő társadalom számára kifejlesztett elektronikus szolgáltatások – alkalmazása pedig javítja a szervezeti folyamatokat.

Az e-kormányzati szolgáltatások használatának további kedvező következménye, hogy általa csökken a közigazgatások szénlábnyoma.

A cselekvési terv azt a célt tűzi ki, hogy 2015-re már az uniós polgárok 50%-a és az uniós vállalkozások 80%-a használja az e-kormányzati szolgáltatásokat.

Annak érdekében, hogy ez a cél teljesüljön, a cselekvési terv különböző gyakorlati lépésekre kéri a tagállamokat: növeljék az e-kormányzati szolgáltatások ismertségét az uniós polgárok körében és alapozzák meg az azok iránti bizalmat, ösztönözzék a közösségi hálózatépítés és az olyan együttműködési eszközök alkalmazását, amelyek elősegítik a közigazgatási szervek és a polgárok közötti gördülékenyebb kommunikációt, fokozzák az e-kormányzati szolgáltatásokkal kapcsolatban a biztonságot és a magánélet védelmét, valamint a polgárok azokkal szembeni bizalmát.”

Forrás:
Tegyük hozzáférhetőbbé az e-kormányzati szolgáltatásokat!, Európai Unió Tanácsa, 2011. május 27.
Council conclusions on the European eGovernment Action Plan 2011-2015 (pdf)