Skip to main content
szakirodalomtávközlés

Távközlés, Internet 2011. I. negyedév (KSH gyorsjelentés)

Szerző: 2011. június 13.No Comments

„2011 március végén a mobiltelefon-előfizetések száma 11,9 millió volt. A telefonbeszélgetések időtartamának több mint háromnegyede mobiltelefonokról indított hívásokból származik. Miközben a kábeles és más, helyhez kötött VoIP-alapú telefonálás egyre népszerűbbé válik, a vezetékes vonalak száma tovább csökken. Az internet-előfizetések mennyisége egy év alatt 567 ezerrel gyarapodott, így már meghaladta a 3,4 milliót. A mobilinternet-előfizetések száma majdnem elérte az 1,4 milliót.

A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt alig 11 ezerrel bővült: az állomány 2011 március végén 11,9 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, ami ellensúlyozta a feltöltő kártyás szegmens 386 ezres éves szintű visszaesését. A változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók reklámkampányaikon keresztül az ügyfeleket arra ösztönzik, váltsanak havidíjas előfizetésre. 100 lakosra 119 mobil-előfizetés jutott.

A mobilhálózatokban a tárgyidőszak folyamán 2010 I. negyedévéhez viszonyítva 1%-kal több hívást kezdeményeztek és 5%-kal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 367 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 2,3 perc volt.

Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2011 március végén – előzetes adatok szerint – az egy évvel korábbinál 63 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben, ennek 27%-a VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 15%-a ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 volt.

A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 6, illetve 5%-kal csökkent 2010 első negyedévéhez képest. A hívások átlagos időtartama 3,3 percet tett ki. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.

Az internetpiac bővülése folytatódott, 2011 I. negyedévének végén az internetszolgáltatók száma 418 volt, 5-tel több, mint egy évvel korábban. A piac tovább koncentrálódik, 13 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90%-át. Az internet-előfizetések száma 2011 március végén már meghaladta a 3,4 milliót, ez ötödével több, mint 2010 ugyanezen időpontjában.

A dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai és árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 39%-kal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet. E szolgáltatási területen a növekedés 44%-os volt. Az összes internet-előfizetés 40%-a a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 7 százalékponttal növekedett.

A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül egy év alatt a kábelhálózatos előfizetések 11%-kal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések csoportja kisebb mértékben csökkent. A széles sávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma egy év alatt 5%-kal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves szinten 32%-kal bővült az egyéb – például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló – kategória előfizetéseinek mennyisége.

Az összes előfizetésen belül 2010 I. negyedévének végéhez képest eltűnőben van a betárcsázós (kapcsoltvonali és ISDN együtt) csoport. A kábeltévés- és az xDSL szegmens részaránya 2, illetve 5 százalékponttal csökkent, eközben a vezeték nélkülié 6 százalékponttal lett magasabb.

Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 I. negyedévében megközelítette a 34 milliárd forintot, ami folyó áron 1%-kal volt több az egy évvel korábbinál. Az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának dinamikus bővülését, köszönhetően az akcióknak (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet, televízióval illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínálva) és a díjak mérséklődésének.”

Forrás:
Távközlés, internet 2011. I. negyedév, 2010. június 10. (pdf)