Skip to main content
gazdaság

2014-ig fokozatosan valósítja meg az elektronikus jegyrendszert a BKK

Szerző: 2011. augusztus 29.No Comments

„ Az elektronikus jegyrendszer projekt előrehaladásáról kapnak tájékoztatást a képviselők a Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-i ülésén Hutiray Gyula előterjesztése és a BKK tájékoztatója nyomán. A projekt előkészítése és a technológiai alapelvek rögzítése folyamatban van, a cél a fokozatos bevezetés, a teljes körű infrastruktúra 2014-ig történő kiépítésével.

Háttér, előzmények
Az elmúlt húsz évben folyamatosan, nagy mértékben emelkedett a budapesti közösségi közlekedési jegyek, bérletek ára. Az is tény, hogy szinte minden évben az éves infláció feletti volt az emelkedés. 2011-ben maradtak először az előző évihez képest változatlanul az árak. A várospolitikai következmények mérlegelése helyett kizárólag a működési költséghiány csökkentésének célját szolgáló szemlélet odáig vezetett, hogy – bár számos más tényezővel számolni kell, mégis – 2010-ben a jegyár-emelés ellenére 2009-hez képest csökkent a BKV jegyár-bevétele. Ez a pénzügyi-pszichológiai fordulópont felfogható mintegy utolsó figyelmeztetésként arra, hogy eljött az idő a tarifapolitika illetve a jegy- és bérletrendszer alapokról történő újragondolására. Az új tarifarendszer egyúttal lehetőséget teremt azon elvárások megfogalmazásához, hogy a rendszert maradéktalanul kiszolgálni képes, magas megbízhatóságú és minőségű technológia rendszerbe állítható legyen.

A projekt célja, hogy olyan tarifarendszert alakítsunk ki, mely az utasokat a közösségi közlekedés használatára ösztönzi, azaz a lehető legtöbb esetben reális és versenyképes alternatívát tudjon nyújtani az autós közlekedéssel szemben. Azaz kiszámítható költséggel tudjanak ne csak a havi vagy éves bérlettel rendelkezők utazni, hanem azok is, akik többé-kevésbé rendszeresen, de esetleg nem minden nap utaznak. Erre őket a mai tarifarendszer és árak nem ösztönzi, mert az egyetlen utazásra szóló jegy az átszállókat bünteti és ezért rendkívül drágává teszi a használatot: egy alig fél órás, két átszállásos út költsége 960 Ft, oda-vissza 1920 Ft, míg az utazás megkezdésekor a hiányos értékesítési rendszer miatt gyakran nincs módja az utasnak rögtön átszállójegyet vagy 24 órás jegyet venni (1550 Ft-ért).

A fentieken túl a BKK által meghatározott célkitűzés, hogy lehetővé tegyük a jegyek és bérletek megvásárlását interneten és/vagy mobiltelefonon illetve egyéb módon (pl. ATM-en keresztül). A jegyváltás módjának kiterjesztése magával kell, hogy vonja a jegyváltás helyeinek megsokszorozását is…”

Forrás:
2014-ig fokozatosan valósítja meg az elektronikus jegyrendszert a BKK, Budapesti Közlekedési Központ, 2011. augusztus 25.