Milliárdos piac lett a közösségi vásárlás

„Amíg bő egy évvel ezelőtt még jószerével ismeretlen fogalom volt Magyarországon a közösségi vásárlás, addig mostanra több mint hatvan különböző hazai cég bombázza jobbnál jobbnak ígért ajánlatokkal a hazai vásárlóközönséget. Az egyre csökkenő hazai fogyasztási adatok mellett meglepő a főleg szolgáltatásokat kínáló és gombamód szaporodó közösségi vásárlói oldalak ténye, azonban már most látszik, hogy középtávon ezen cégek töredéke lesz csak képes komoly forgalmat és ezzel együtt érdemi nyereséget produkálni.

Idő kérdése volt, hogy a jelentős akciókat ígérő közösségi vásárlás divatja Magyarországra is megérkezzen. Az úttörőnek számító Groupon 2008. novemberben indult, mostanra pedig világszerte 43 országban van jelen és több mint 35 millió regisztrált felhasználóval büszkélkedhet. A Groupon üzleti koncepciójának sikerét jellemzi, hogy a Forbes magazin a valaha volt leggyorsabban növekvő vállalatnak nevezte.

A Groupon-sztori egy klasszikus webkettes sikertörténet. A közösségi vásárlás, így a Groupon lényege, hogy sokan egyszerre veszik meg egy cég egy bizonyos szolgáltatását, illetve termékét, amelyre az adott vállalat egy komolyabb kedvezményt ad. Utóbbi alapfeltétele a vásárlói érdeklődés felkeltésének, és éppen ebben rejlik a legnagyobb különbség közösségi vásárlói oldal és közösségi vásárlói oldal között. A kedvezmény mértéke ugyanis fontos, azonban messze nem mindegy, milyen szolgáltatásra, illetve termékre vonatkozik. A közvetítő cég haszna a jutalék, amit nem a vásárlón, hanem a kedvezményt adó cégen érvényesítenek, mértéke általában 30−50 százalék között mozog.

A sikeres közösségi vásárlói oldal kulcsa a közösségépítés, ehhez pedig a minőségi szolgáltatásokon keresztül vezet az út − állítják a Bónusz Brigád alapítói. Heller Gábor és Kaprinay Zoltán tavaly szeptember elsején indították útjára saját vállalkozásukat, amely mára több mint 300 ezer fős Facebook-közösséget épített. A megfelelőnek vélt szolgáltatási színvonal eléréséhez ugyanakkor szigorú szűrőre van szükség, hiszen amíg egy évvel ezelőtt a potenciális partnerek csak egy kis része tudta, mi fán terem a közösségi vásárlás, addig mostanra ők keresik fel a legnagyobb ilyen oldalakat. “Az általános tapasztalat szerint tíz megkeresésből nyolc nem kerül fel végül ajánlatként az oldalra” − árulta el Kaprinay Zoltán. Hozzátette: nem minden esetben az adott szolgáltatás színvonalával lehet a baj, hanem például azzal is, ha az adott hely nem tudja kielégíteni a várható keresletet. Akadnak persze elképesztő megkeresések is, így például befutott már hozzájuk egy aurafotózó cég kérelme.

A legnépszerűbbnek persze továbbra is az éttermi kedvezmények tűnnek, derül ki az NRC és a Kupon Világ áprilisi felméréséből. Eszerint a hazai vásárlók 56 százaléka éttermi kedvezményt vásárolt ezen a csatornán keresztül, ezt követi a szépségápolás, a sport és a szállás a népszerűségi sorrendben. A GKIeNET júniusban publikált felmérése szerint a legtöbb eladott kupont a szórakozás tette ki és csak ezt követi kicsivel lemaradva az étel/ital, míg árbevétel szempontjából az utazás volt a legjelentősebb a maga 94 millió forintra becsült forgalmával.

A megspórolt összeg tekintetében viszonylag nehéz összehasonlítani a közösségi vásárlói oldalakat, hiszen többségük kizárólagosságot kér az általa értékesített szolgáltatásra. A kedvezmény átlagos mértéke a májusi adatok alapján a Napi Tippnél 79 százalék (ez több mint 200 millió forintot jelent), a Kupon Világnál 69 százalék (216 millió forint), míg a Bónusz Brigádnál 56 százalék (143 millió forint). A kedvezmény mértéke tehát semmilyen összefüggést nem mutat sem az árbevétellel, sem az eladott bónusz-, illetve kuponszámmal, sem pedig az ajánlatok számával. A szintén tavaly ősszel indult, jelenleg 140 ezer tagot számláló Facebook-oldallal rendelkező Kupon Világ volt az, ami idén áprilisban elsőként átlépte a 100 millió forintos forgalmat, fennállásának első hat hónapjában pedig saját számításai szerint mintegy 300 millió forintot spórolt meg tagjainak.
… Becslések szerint év végére akár száz közösségi vásárlói oldal is lehet Magyarországon, amelyek nagyságrendileg három-négymilliárd forintos piacon osztozhatnak. Ebből Kapitányék számításai szerint durván 1,5 milliárd lesz a Bónusz Brigádé, míg a Kupon Világ reményei szerint egymilliárd közeli forgalmat tudhat majd magáénak.”

Forrás:
Milliárdos piac lett a közösségi vásárlás, SG.hu/Napi Online, 2011. szeptember 28.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.