Ügyintézés és kormányzás interneten

„Öt éve indult el az elektronikus közszolgáltatás Magyarországon. Ez az úgynevezett ügyfélkapu. A kormány feladata az volt, hogy felállítsa az internetes ügyintézés hátteréül szolgáló rendszert. A cél: megteremteni az állampolgárok, a vállalkozások és a civil szervezetek számára a kényelmesebb szolgáltatást.

Svédországban nincs ügyfélkapu, van viszont, ami régen nálunk is volt: személyi szám. Ezt használják a társadalombiztosítónál, a jogosítványhoz és a bankszámlánál is. Az azonosítóval lehet eljárni minden hivatalos ügyben. A svédeknél sosem merült fel, hogy a személyi számmal visszaélnének a hatóságok, mert az adatbázisokat külön kezelik és szigorú törvények védik a személyes adatokat.

Az Egyesült Államokban a polgárok jelentős része interneten adja be az adóbevallását és iratkozik fel a szavazólistákra. A kormányzati portálon minden közérdekű információt megtalálnak az amerikaiak. Szavazni még nem lehet elektronikus úton, de ez is csak idő kérdése.

Szlovákiában külön tanács felügyeli a digitális ügyintézést és nemrégiben elindult az elektronikus kormányzási program is. Lehetőségük van a polgároknak az internetes adóbevallásra is, de a rendszer még fejlesztésre szorul, mert a határidő lejárta előtti napokban nem bírja el a nagy terhelést.

Északi szomszédunknál már alkalmazták az internetet a legutóbbi népszámlálásnál, és Magyarországon is ki lehet tölteni elektronikusan a kérdőíveket. Több mint 700 ezer magyar háztartás élt eddig ezzel a lehetőséggel. Nem sok panasz érkezett, a vitás eseteket a KSH vizsgálja.

Az internet egyre inkább része nem csak a mindennapi életünknek, hanem az üzleti szférának, például az idegenforgalomnak is, amely most összegzi a szezont. A szakemberek biztosan új irányként veszik számba az internetes foglalásokat is.

Ahhoz, hogy használhassuk az elektronikus szolgáltatásokat, meg kell tanulnunk használni a technikát. Egy új fogalommal is ismerkedhetünk, mégpedig a digitális írástudással. Az összetett fogalom sok mindent magában foglal a számítógép bekapcsolásától a programok használatán keresztül a világháló alkalmazásáig. Ezek mindenki számára elsajátítható készségek – mondja a szakember –, s olyan fontosak, hogy hamarosan már egy lépést sem fogunk tudni megtenni nélkülük.”

Szerkesztői megjegyzések:
1. Az elektronikus szavazás bevezetésére tett erőfeszítéseket mindenütt erős kritika kíséri. Alapvető biztonsági, műszaki és politikai problémákkal terhelt ez a törekvés.
2. Az az elképzelés, hogy egy külön ismeretanyag („digitális írástudás”) elsajátítása szükséges a közigazgatási szolgáltatások online használatához, ellentétes az informatika világában kirajzolódó fejlődési tendenciákkal. Ez utóbbiak pontosan a mindennapi tevékenység során különösebb ismeretek nélkül könnyen használható eszközök kialakítását célozzák.
3. Nagyon sokat elmond viszonyainkról az, hogy mi az, amit nem említettek a fenti műsorban: a közigazgatás működésének, belső mechanizmusainak hatékonyabbá, egyszerűbbé tétele az informatika segítségével.
4. Az is kimaradt sajnálatosan, hogy a web 2.0-ás technológiák gyors terjedése megteremti a lehetőséget, hogy a választópolgárok aktív csoportjai részesei legyenek a közigazgatás működésének és működtetésének. Sok tekintetben változóban van a hatalom gyakorlásának módja.

Forrás:
Ügyintézés és kormányzás interneten, Kossuth Rádió, 2011. október 17.

A bejegyzés kategóriája: közigazgatási informatika
Kiemelt szavak: , , , , , , , .
Közvetlen link.