Skip to main content
jogközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Elektronikus ügyintézéssel csökkennek a civil szervezetek terhei

Szerző: 2011. november 13.No Comments

„A kormány nevében Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter ma benyújtotta az Országgyűlésnek a cégnek nem minősülő szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló törvény tervezetét, amely megteremti az alapítványok, egyesületek és egyéb szervezetek nyilvántartásának átlátható és modern szabályozását.

A legfontosabb változás, hogy 2012. június 30-tól a civil és egyéb szervezetek nemcsak papíralapon, hanem elektronikus úton is benyújthatják nyilvántartási kérelmüket. Ezzel csökkennek a civil szervezetek költségei, adminisztratív terhei és az eljárások időigényessége is, összhangban a kormány adminisztrációcsökkentő törekvéseivel, és a közelmúltban a parlamentnek benyújtott Civil törvényben megfogalmazott elvekkel.

Az új eljárásrend nemcsak a kérelmek az elektronikus úton történő benyújtását teszi lehetővé, hanem a bírósági eljárást is elektronikus útra tereli, hogy minél gyorsabban lehessen intézni az ügyeket. A törvényjavaslat – a papíralapú ügyintézés megtartása mellett – 2012. június 30-ától biztosítja a szervezeteknek az elektronikus úton való eljárás lehetőségét és az egyszerűsített eljárás lehetőségét is. Az így eljáró kérelmezőknek, hiánytalan kérelem benyújtása esetén mindössze legfeljebb 15 napot kell várniuk a szervezet bejegyzésére illetve a szervezettel összefüggő változás bejegyzésére.

A civil szervezetek számára kedvező, új szabály az, hogy az informatikai kapcsolat kiépítése után, 2012. június 30-tól a bíróság intézi az adószám és a statisztikai számjel beszerzését a hatóságoktól.

A törvényjavaslat tartalmazza a közhasznú nyilvántartásba vétel, illetve törlés eljárási szabályait is és ugyancsak új szabályt hoz létre a köztestületekre vonatkozóan. Mivel minden köztestület sajátos abból a szempontból, hogy milyen feladat ellátására jön létre, a törvényjavaslat továbbra is főszabálynak tekinti a nyilvántartásába vételt, de a köztestületet szabályozó törvényre bízza annak eldöntését, hogy szüksége-e a köztestület nyilvántartása vétele.

A jogszabály rögzíti az Országos Bírósági Hivatal által működtetett, a bíróságok, valamint a felek és az eljárásban részt vevő egyéb személyek rendelkezésére álló, az interneten elérhető országosan egységes számítástechnikai rendszerének szabályait és meghatározza annak főbb alkalmazásait. Rendezi a törvényjavaslat a bírósági eljárások nyilvánosságával összefüggő kérdéseket, meghatározza az Országos Bírósági Hivatal ezzel kapcsolatos kötelezettségeit és azt is, hogy kinek milyen körben adható a szervezet adatairól másolat, kivonat vagy bizonyítvány. Az okiratok kiadását a szervezet kérheti, alapítvány esetében az alapító is.”

Forrás:
Elektronikus ügyintézéssel csökkennek a civil szervezetek terhei, Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2011. november 11.