Skip to main content
közigazgatás: külföldönszakirodalom

Írország: Közszolgálati Reform Terv

Szerző: 2011. november 27.No Comments

Megjelent az ír kormány Közszolgálati Reform Terve, amely más kormányzati kezdeményezésekkel együtt integrált egészet fog alkotni.

A Reform Terv öt fő területet határoz meg:

  • az ügyfelek kiszolgálása minden tevékenység központi eleme;
  • új és innovatív szolgáltatásnyújtási módok (csatornák) maximális használata;
  • radikális költségcsökkentés;
  • új módon vezetni, szervezni és dolgozni;
  • erősen összpontosítani a végrehajtásra.

Ügyfelek szolgálata:

  • Új Közszolgálati Kártya kifejlesztése, hogy az állampolgárok könnyen és többfajta elérési mód segítségével férjenek hozzá a szolgáltatásokhoz 2012-től kezdve.
  • Az egészségügy területén sikeresen működő teljesítményi információs rendszer kiterjesztésének megfontolása. (A Healthstat nevű rendszer az ír állami egészségügyi rendszer teljesítményével kapcsolatos információk adatbankja.)
  • A diákok számára megítélt ösztöndíjak esetén egyetlen hatóság fogja az ügyeket intézni, onlájn kérvényezés segítségével.

Innovatív szolgáltatásnyújtás:

  • Már elindították a GOV.IE központi webportált, amely több mint 300 közszolgáltatást tesz onlájn elérhetővé. A jövőben építeni fognak erre.
  • A Tervben meghatároztak más elektronikus szolgáltatásokat is, így az első szavazók regisztrációját és a fixyourstreet.ie (úthibák onlájn bejelentése) webhely elindítását.
  • Meg fogják javítani a közszolgálati szervezetek közötti adatmegosztást és egy valódi, integrált megközelítést fognak kifejleszteni.

Költségek csökkentése:

  • Ésszerűsíteni fogják az ingatlanvagyonunkat, csökkentik a fenntartási költségeket és pénzzé tesznek ingatlanokat.
  • Fel fogják gyorsítani a közbeszerzés reformját, és összevonják az informatikai infrastruktúrát.
  • A nem-alapvető folyamatok vagy szolgáltatások esetén, ahol ez megvalósítható, új szervezeti, működési (business) modellek lehetőségét fogják megvizsgálni.

A Közszolgálat működésének megváltoztatása:

  • A működés áramvonalasítása, a felesleges tevékenységek megszüntetése céljából 2012-ben elkezdik és 2015-re befejezik a közös szolgáltatások kialakítását a Közszolgálaton belüli személyzeti munka, bérelszámolás és társadalombiztosítás területén.
  • Áramvonalassá teszik a tevékenységet a szervezeti folyamatok megjavítása és a közös szolgáltatási modell megvalósítása segítségével a Közszolgálat minden szektorában.
  • Megjavítják a teljesítmény irányítását, a szervezetek és az egyének esetében egyaránt, és az alulteljesítést kezelni fogják.

A Közszolgálati Reform hatékony megvalósításának biztosítása:

  • Hangsúlyozott törekvés, hogy a megvalósítás a megadott időn belül történjen.
  • A most kiadott Közszolgálati Reform Terv alapján a minisztériumok és fontosabb kormányzati szervezetek saját terveket fognak kidolgozni.
  • A reformot a kormány mellett létrehozott kormánybizottság vezeti a Pénzügyminisztérium belül működő operatív hivatalra támaszkodva.
  • Ez utóbbi hivatal saját programigazgatóval és a megvalósításért felelős személyi állománnyal rendelkezik.

Szerkesztői kiegészítés
Közös szolgáltatás: Amikor egy nagy szervezeten belül az egyes szervezeti egységek elkülönült részlegeit egyetlen központi, a szervezeti egységeket kiszolgáló központba vonják össze. Általában a szervezet alapvető feladatait támogató részlegeket szokás összevonni: könyvelés, bérelszámolás, fenntartás, informatika, személyzeti osztály, ügyfélszolgálat. Fontos, hogy az új központ és az általa kiszolgált szervezetek között szerződéses viszony jön létre. Szolgáltatási szerződés keretében, meghatározott összegért szolgáltatnak. Egyfajta belső kiszervezésről van szó.
Lásd: Shared services, Wikipédia (angol)

Forrás:
Public Service Reform Plan, Department of Public Expenditure and Reform, 2011. november 17. (pdf)
Public Service Reform Announcements, Address by Minister for Public Expenditure and Reform, Brendan Howlin, T.D.
HealthStat – Improving Performance