Januártól több mint kétezer dolgozót foglalkoztatnak

„Székesfehérvár – Egy esztendeje, január 3-án foglalta el a kormánymegbízotti tisztséget Dorkota Lajos. A megyei kormányhivatal vezetőjével most az elmúlt évről és a jövőre előttük álló átalakításokról, bonyolult feladatokról beszélgettünk.

– Több mint egy éve működik a kormányhivatal, egy esztendeje már úgy, hogy két kormányablakot és 16 szakigazgatási szervet működtet. Mik a tapasztalatok?
– Úgy gondolom, a kormányhivatal jól teljesített, ezt az állampolgári visszajelzésekre alapozom. Egy éve az az elvárásom volt a hivatallal szemben, hogy az állampolgárt tekintse a legfontosabbnak, hiszen szolgáltató államot szeretnénk működtetni. A fehérvári és dunaújvárosi kormányablaknál az elmúlt évben 14 ezer ügyfél fordult meg és a visszajelzés csak pozitív volt. Vannak visszatérő ügyfelek, így az intézett ügyek száma még magasabb. A rendszer működőképes, ezért szándékunkban áll bővíteni, 2013. december 31-ig mindent egyablakos ügyintézés keretében kívánunk megvalósítani. Az elképzeléseim szerint a két kormányablak helyett 13 lesz Fejér megyében két éven belül. A mai okmányirodák alakulnak át kormányablakokká. Jelenleg a kormányablakok a 16 szakigazgatási szervezet 31 ügycsoportját kezelik, de a hivatalok is tartanak ügyfélfogadást. Reményeink szerint majd minden ügy intézhető lesz a kormányablakoknál.

– Az okmányirodák mikor kerülnek át a kormányhivatalhoz?
– Számításom szerint 2012. július 1. vagy 2013. január 1. Februárban nyújtjuk be a parlamentnek a járások felállásáról szóló törvényjavaslatot. Még vitás, hogy milyen határidővel álljanak fel. Én a július elsejei dátumot támogatom, pontosan azért, hogy minél előbb még közelebb kerüljünk az emberekhez, az ügyeiket közelebb intézzék. Szerintem vagyunk olyan szakmai felkészülési állapotban, hogy fél év múlva tudjunk kezdeni. Itt a megyében úgy tervezzük, hogy kilenc járási székhely lesz. Aki a régi szisztémára emlékszik, az tudja, hogy öt volt, tehát jelentősen bővül a számuk. Vagyis minden ember 20-25 percen belül talál egy kormányablakot, egy kormányhivatalt.

– Megtudható, melyek lesznek a járási székhelyek?
– Igen. Terveim szerint Székesfehérvár, Dunaújváros, Mór, Bicske, Sárbogárd, Enying, Martonvásár, Gárdony és Polgárdi. A többi okmányiroda sem szűnik meg, csak átkerülnek hozzánk.

– Előbb utóbb az önkormányzati iskolák is átkerülnek a hivatal fenntartásába. Hogyan irányítják majd őket?
– Januártól most a megyei intézmények kerülnek át. Ezeket a kormányhivatal irányítja majd egy létrehozandó megyei intézményfenntartó központ révén. Ahogy felállnak a járások, akkor oda szeretném telepíteni az intézményfenntartást. Egy móri iskolát ne Fehérvárról irányítsunk, hanem a móri hivatalból.

– Összességében rengeteg intézmény irányítása tartozik majd a kormányhivatalhoz, olyan problémákkal, hogy például Cecén a 6b-ben kiégett a villanyégő, stb…
– Amikor a miniszterelnök úrtól átvettem a kinevezésemet, gondoltam, hogy nem könnyű feladatra vállalkozom. Most már látom, hogy még nehezebb, összetettebb lesz a munka. A szakembergárdánk jól teljesített ebben az évben, csak megköszönni tudom a munkájukat. Biztos vagyok benne, hogy a jövő évi feladattal is megbirkózunk.

– Milyen létszámmal működnek majd?
– Idén 1300 fővel kezdtük a munkát. Most a megyei intézmények átvételével 1800 újabb munkavállaló kerül a hivatalhoz. Azt még megsaccolni sem tudom, hogy a következő évtől mennyire bővül. Nem kívánunk elbocsátani munkavállalókat, annak ellenére, hogy a pénzügyi forrásaink szűkülnek. A járási hivatalokban is azokkal akarok dolgozni, akik ott már ismerik a munkát. Csak a rossz munkavégzés kizáró ok.

– A járási hivatalokat el is kell helyezni…
– A járások székhelye olyan helyeken lesz, ahol ma is jól működő hivatalok vannak. S mivel az okmányirodákat vesszük át, a városokkal megegyezünk az ingatlanok átvételére, s ha kell fejlesztünk.

– Mi lesz olyan intézményekkel, mint például a múzeum?
– A törvény értelmében január elsejétől a kormányhivatalhoz kerülnek. Ugyanakkor, ha a városok kérik, akkor megállapodás keretében továbbadhatjuk. Fehérvár polgármestere kijelentette, hogy tárgyalna a múzeum átvételéről. Ez elől mi nem zárkózunk el, különösen, ha minden önkormányzat kéri a múzeumát. Ugyanakkor az is szóba került, hogy tőlünk a minisztérium venné át, tehát a kérdés még nincs lezárva.

– A katasztrófavédelem és a városi tűzoltóságok is átkerülnek…
– Januártól a megyei védelmi bizottság vezetője is én leszek, eddig ezt a tisztséget a megyei elnök töltötte be. Lassan minden kormányzati feladat megyei szinten ide fog tartozni, egy kis miniszterelnökség jön létre a megyékben. Ezzel együtt országos hatáskörű szervek megszűnnek, mert túlburjánzott a bürokrácia.

(Jelenleg 16 szakigazgatási szervezet és két kormányablak tartozik a megyei kormányhivatalhoz. Január elsejétől a megyei önkormányzat összes intézménye (a kórház kivételével). Létrejön majd kilenc járási hivatal, az okmányirodák kormányablakként dolgoznak majd. A következő lépés pedig az önkormányzatok oktatási intézményeinek átvétele lesz, valószínűleg egy év múlva.)”

Forrás:
Januártól több mint kétezer dolgozót foglalkoztatnak, Tribolt Lajos, Fejér Megyei Hírlap, 2011. december. 31.

A bejegyzés kategóriája: közigazgatás:magyar
Kiemelt szavak: , , , , , , , .
Közvetlen link.