Skip to main content
gazdaság

Facebookozó alkalmazottak

Szerző: 2012. február 3.No Comments

Háromszor aktívabbak voltak tavaly az irodában dolgozók a közösségi hálózatokon, mint egy évvel korábban.

Nemrég látott napvilágot az a tanulmány, melyet az információbiztonsággal foglalkozó Palo Alto Networks tett közzé a vállalati hálózatokon történő közösségi terek és böngészőalapú file-megosztások használatáról. Az amerikai felmérés szerint mintegy 300 százalékos növekedés volt tapasztalható a 2010-es év második feléhez képest az aktív közösségi hálózati használat tekintetében, ideértve a posztolást, az alkalmazások telepítését és használatát stb. A tavaly április és november közötti időszakot felölelő kutatás több mint 1600 vállalat bevonásával készült.

Többé nem az a kérdés, hogy vajon használják-e a közösségi tereket és megosztanak-e állományokat munkaidőben az alkalmazottak, hanem az, hogy milyen gyakran és milyen céllal teszik. „Az adatokból tisztán látható, hogy az emberek aktívan élnek a lehetőségekkel.” – mondta René Bonvanie, a Palo Alto Networks vezető marketingese – „A vállalatok számára alapvető fontosságú szabályozni a kérdést, meg kell határozniuk, hogyan lehet biztonságosan, a cégre nézve nem hátrányosan felhasználni az ezekben rejlő lehetőségeket úgy, hogy közben a produktivitás a lehető legmagasabb szintű legyen, és a vállalati hálózatok és azok felhasználói védettek legyenek a közösségi terekből érkező fenyegetésekkel szemben.”

Jó példázza a jelenséget a Twitter-használati szokások változása: éves szinten 700 százalékkal nőtt a munkaidőben, munkahelyről való böngészése Észak-Amerikában. A közösségi terek céges sávszélességigénye 2010 októberében még csak 5 százalékot tett ki, 2011 decemberében ugyanakkor már átlagosan egy adott vállalat rendelkezésére álló sávszélességének 25 százalékát „falta fel”. Ugyanilyen proliferáció figyelhető meg a file-megosztó oldalakat illetően is: a vizsgált cégek 92 százalékánál mutatták ki használatukat, összesen 65 különböző változatról számolhatott be a tanulmány. Egy cégnél átlagosan 13 különböző webes szolgáltatásra bukkantak a kutatók.

Minden megállapítás közül talán a legfontosabb, hogy a céges forgalomellenőrzés meglehetősen szűklátókörű. Noha a 80-as TCP port megfigyelése fontos feladat a webes alkalmazások szűrése miatt, ennek jelentősége csökkent. A Palo Alto Networks kutatása szerint az ezen a kapun keresztülhaladó adatfolyam mindössze a teljes sávszélesség 32 százalékát generálta; az összes, internettel kommunikáló alkalmazásnak pedig csupán 25 százaléka használta a 80-as TCP portot. Matt Keil, a felmérést végző vállalat vezető kutatási elemzője szerint a nem webalapú adatforgalom és alkalmazás-használat jóval jelentősebb annál, mint ahogyan azt a legtöbb ember hiszi.”

Forrás:
Facebookozó alkalmazottak, Computerworld, Szilágyi Szabolcs, 2012. január 31.
Application Usage and Risk Report (8th Edition, December 2011) (regisztráció után letölthető)