Skip to main content
közigazgatás: magyar

Aláírták a járási megállapodásokat Budapesten

Szerző: 2012. november 4.No Comments

„Október 30-án ünnepélyes keretek között létrejöttek a járási megállapodások a 23 fővárosi kerület és Budapest Főváros Kormányhivatala között. Jelen megállapodások a járási hivatalok kialakításához szükséges, a fővárosi kerületi hivatalokhoz átkerülő feladatok ellátását biztosító humán erőforrást és tárgyi eszközöket rögzítik.

A jeles eseményen részt vett Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter, Szabó Erika területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár, a kerületi polgármesterek és jegyzők, valamint a fővárosi kormányhivatal vezetése.

Úton az egyszerűbb és gyorsabb ügyintézés felé
A szerződések megkötése újabb, jelentős előrelépést jelent a modern kori járások kialakításának folyamatában. A fővárosi kerületi hivatalok 2013. január 1-jén kezdik meg működésüket a fővárosi kormányhivatal szervezeti egységeiként. A kerületi hivatalok átveszik az önkormányzatoktól az államigazgatási feladtok egy részét, pl. ide tartoznak majd az okmányirodák, a földhivatalok, a munkaügyi és a népegészségügyi kirendeltségek, itt lehet majd intézni a gyermekvédelmi, gyámügyi és szociális ügyeket.

A magyar közigazgatás egykor szerves egységét képező járások és járási hivatalok annak idején elválaszthatatlan részei voltak a magyar közigazgatásnak. A több száz éves múltra visszatekintő járási rendszert 1983-ban szüntették meg, jövőre tehát harminc év után, de új szervezeti rendben és új céllal alakulnak meg, a fővárosban kerületi hivatalok néven. Erről júniusban, a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról szóló törvény elfogadásával döntött az Országgyűlés.

A Magyary Program és a járások
A Jó Állam koncepció jegyében a Kormány 2011-ben indította el a Magyary Programot. E folyamatosan frissülő, a kor követelményeihez és céljaihoz igazodó közigazgatási cselekvési program egyik fő irányvonala a járási rendszer kialakítása.

A járások az államigazgatás legalsóbb területi szintjét jelentő egységeiként fognak működni, melyek az államigazgatási tevékenységek és szolgáltatások döntő többségét elérhető közelségben és magas minőségben biztosítják majd, mindezt az eddiginél jóval költséghatékonyabb módon. A rendszer tehát egyszerű és gyors hozzáférést nyújt a különböző államigazgatási szolgáltatásokhoz, miközben gondosan ügyel arra, hogy a már jól megszokott, létező ügyintézési helyszínek megmaradjanak. Az új rendszerben csak azok az ügyek maradnak a jegyzőknél, amelyekhez a helyi viszonyok ismerete elengedhetetlen, vagy amelyekben országosan nem egységes szabályozás és helyi mérlegelési lehetőség is van.

A végső cél az egyablakos ügyintézés minél szélesebb körű kiterjesztése
2013 januárjától a budapestiek elsősorban az okmányirodákban kerülnek majd kapcsolatba a fővárosi kerületi hivatalokkal. Az állampolgárok dolgát nagyban megkönnyíti majd, hogy az okmányirodák ügyfélfogadási módja egységesül, méghozzá az ügyfelek számára legkedvezőbb ügyintézési gyakorlat fog megvalósulni. Az okmányirodák a már jól megszokott helyükön maradnak, kivételt jelent ebben a XII., a XIII., a XV. és a XXI. kerület, ahol is az irodák az állampolgárok számára könnyen megközelíthető, új helyre költöznek majd.

Budapesten folyamatosan vezetjük be a kétműszakos ügyfélfogadási rendszert, ahol az állampolgárok este 8 óráig intézhetik ügyeiket. Az országban egyedülálló módon a jövő évtől a VI. kerületi okmányiroda éjjel-nappal várja majd az ügyfeleket.

A járások kialakításának folyamata, valamint az ügyintézés hatékonyságának és állampolgárbarát kialakításának szándéka azonban nem áll meg. A területi közigazgatási reform távlati célja az egyablakos ügyintézés biztosítása az ügyfelek számára, amelyet a 2013. év végére kialakuló kormányablakok fognak megvalósítani. A fővárosban jelenleg négy kormányablak működik, de számuk jelentősen megnő az ott elintézhető feladatokkal együtt. Országszerte 300 helyen, a fővárosban minden kerületben az okmányirodák bázisán jönnek létre a kormányablakok, ahol több mint 2000 hatósági ügyet lehet majd egy helyszínen elintézni.”

Forrás:
Aláírták a járási megállapodásokat Budapesten; Budapest Főváros Kormányhivatala, sajtóközlemény (a www.hegyvidek.hu alapján); 2012. október 30. (pdf)
Javaslat Budapest Főváros Kormányhivatal szervezeti felépítésére és a főváros államigazgatás irányítási modelljére, 2013 (pdf)