Skip to main content
közigazgatási informatika

Adóhivatali portál teszt: amilyen a mosdó, olyan a törülköző

Szerző: 2013. február 3.december 8th, 2013No Comments

„Aki próbált már bármit megtalálni és megérteni a NAV (leánykori nevén APEH) honlapján, az valószínűleg egyetért: diploma (lehetőleg közgazdasági, de még inkább jogi) nélkül neki fogni embert próbáló feladat…

Kezdődik az év, lassan megérkeznek az adózással kapcsolatos űrlapok, nyomtatványok, jött a KIVA, a KATA, változik a számlakiállítás, ezer okból kellhet felkeresni az adóhivatal honlapját. Rögtön itt érheti az első meglepetés a tapasztalatlan adózót: a nav.hu korántsem az adóhivatalé, elhappolta már előlük valaki, ezért a nav.gov.hu a jó választás.

Hogy a honlap szép-e, vagy jó-e, az ízlés kérdése, sokan ódzkodnak a túl látványos, dizájnos portáloktól, és inkább az egyszerű, jobbára szöveges megoldásokban bíznak. Olyan megoldás kell, ami a legtöbb embernek tetszhet, adóhivatali honlapot tervezni olyan feladat, mint Toyota Corollát: legyen szürke, praktikus, bolondbiztos, de élhető, kicsit talán szerethető is. Összehasonlításképpen álljon itt a már beharangozott angol és az amerikai adóhivatal főoldala. Ezekhez képest a magyar nem feltétlenül rosszabb, de sokkal személytelenebb.

Az igazi elmaradás azonban a hozzáállásban van. Megfigyelhető, hogy az angolszász adóportálokon az egyes szám első személyű megfogalmazás, vagy éppen a kérdés formájában történő navigálást preferálják. Nem véletlenül: sokkal hatékonyabb! Nem csak emberközelibb, de érthetőbb is. „Mikor kell legközelebb fizetnem?”, „Hova forduljak?”, „Kérdésem van!”, és egyéb linkek és menüpontok sokkal közelebb viszik az átlagpolgárt a megoldáshoz, mint az, ha szigorú menüpontokká konvertáljuk az adóhivatal szervezeti felépítését: vám, bűnügy, pénzmosás. Tegye fel a kezét, aki valaha azzal a céllal kereste fel a NAV honlapját, hogy rákattintson a Bűnügy, vagy a Pénzmosás menüpontra, mert mondjuk bűnözni, vagy pénzmosni lett volna kedve, és ki akarta olvasni ennek csínját-bínját. Tényleg ez a két legfontosabb menüpont, hogy középen ez kell , hogy fogadja a látogatót? Bűnügy és pénzmosás?

Óvatosan fogalmazva: a magyar adóhivatal nem éppen az adófizetés IKEA-ja. Sokkal nehezebb megtalálni vagy megérteni a honlapján bármit is, mint a külföldi megfelelőinél. És nincs hozzá csoda imbuszkulcs.

További óriási különbség, hogy nagyon kevésszer bukkannak fel konkrét törvényi paragrafusok az angolszászoknál. Vagy ha fel is bukkannak, akkor linkként, hogy rögtön meg is nézhesd, mire utalnak vele. Ezzel szemben egy segítő szándékkal megírt bejegyzés a NAV-nál így fest, idézünk belőle:

Mit jelent ez a gyakorlatban?
A 176. § (1) bekezdés a) – d) pontjai többféle ügyletet sorolnak fel, amelyek esetében lehetőség van egyszerűsített adattartalmú számla kibocsátására, és ez a lehetőség fennáll akkor is, ha adóalany vevő felé történik az egyszerűsített számla kibocsátása. Az egyes esetekben eltérő lehet az, hogy a számla adattartalmára vonatkozó 169. §-ban előírtak közül melyeket lehet elhagyni, vagy egyszerűsítve feltüntetni, ezért arra is figyelemmel kell lenni.”

…Mit ír elő a 169-es? Keressek rá akkor külön? Hol? Ahhoz képest akkor a 176-os mivel kér kevesebbet?…Miért nincs, mondjuk fent a honlapon egy kitöltött számla, bekarikázva pirossal a kötelező elemek, és rózsaszínnel a „jó ha van, de nem kötelező” típusúak. Mert így rögtön megértenénk az egyszerűsített számla fogalmát?

Általában is megfigyelhető, hogy a NAV honlapja nem más, mint folyamatosan feltöltött hírek és frissülő szabályok lazán rendezett összessége. Tegyük fel, hogy érdekelne minket a KATA, vagy a KIVA, és erről akarnánk többet megtudni. Ha úgy közelítjük meg, hogy mi vállalkozást vezetünk, tehát akkor a vállalkozás felől megyünk, akkor először rákattintunk a „Társaság” menüpontra, ott legördülünk a 2013-ra (amit még megelőz 2012…), ott nem találunk semmit, akkor görgetünk tovább tovább, mintha csak egy félőrült blogjában bolyonganánk, különböző bejegyzések különböző témában, különböző dátumokkal. Menüpont sehol, csak egymás alá beszórt dolgok, távközlési adótól környezetvédelmi díjig, mindenféle. Sok sok görgetés után az Egyéb közcímmel ellátott szakaszban találhatunk valamit.

Vagy követhetjük a poroszos gondolatmenetet is: meg akarunk tudni valamit a KATA-ról. Mi az a KATA? Az egy adó. Akkor az adó menüpontot nézem, és hopp, tényleg ott van! De korántsem minden. Két árva bejegyzés, egy decemberi, meg egy január 8-i. Az, hogy a KATÁ-t érintően azóta a hírek menüpontban több különböző értelmezés is született (a legutolsó január 24-én), az nem zavar senkit, azt nem kell ide belinkelni. Pedig eléggé húsbavágó értelmezés, ahogy azt kiszúrta a Napi Gazdaság is.

Eközben a ködös Albionban…Aki tud angolul, tényleg nézze meg, revelatív erejű. Pontos és közérthető leírások, emberi nyelven, hogy mit hogy kell. Ha problémád van, hova fordulj. Hogy válts papír alapúról elektronikusra. Külön fejezetben: „az ÁFA-ról kezdőknek”, ahol még ennél is bolondbiztosabb leírások szolgálják a megértést. Akinek ez sem elég, az online alkalmazásban mehet végig lépésről lépésre. Akit ez is megriaszt, az végül Youtube videók sorát nézheti végig, például egy áfabevallás elkészítéséről. Egyszerűen kizárt, hogy ne értsd meg, mert mindenre gondoltak, és a polgár fejével gondolkoztak. Nem lehet elégszer megismételni: mindeközben egyetlen paragrafus sem hangzott el, csak életben is használt szavak.

Az amerikaiaknak is van ezerféle űrlapjuk, mégsem vesznek el benne. Tudják rendszerezni, és nem csak az ember elé csapják. Mivel tisztában vannak vele, hogy nem egyszerű az adózásuk, ezért igyekeznek minden csatornán tájékoztatást nyújtani. Itt elérhető, hogy milyen közösségi platformokon, milyen megoldásban támogatják a megértést. Csak néhány példa: Twitter, Facebook, mobil applikáció, Youtube videók, letölthető hangoskönyvek, hírlevelek…”

Forrás:
Adóhivatali portál teszt: amilyen a mosdó, olyan a törülköző; Pénzkérdés blog; 2013. január 31.