Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Elindult a közös polgármesteri hivatalok kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében

Szerző: 2013. március 2.No Comments

„Járási hivatalok kialakítása, az infrastruktúra átvétele és ellenőrzése, a kormányablakok ügyintézőinek kiválasztása, a közös polgármesteri hivatalok kialakítása, törvényességi felügyelet – a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal eredményes évet zárt 2012-ben és komoly feladatok elé néz 2013-ban. Urbán Ildikó igazgatóval beszélgettünk, aki hangsúlyozta, hogy a jövő kulcsa az e-közigazgatás.

Széleskörű előkészítő munka előzte meg a járási hivatalok kiépítését. Hetvennyolc települési önkormányzattal kellett megállapodást kötniük a hivatalok felállításához, hogy a feladatok megoldásához szükséges kollégák, az ingó és ingatlan vagyon is átadásra kerüljön, nyilatkozta Urbán Ildikó. A feladat-átvételhez az infrastruktúrát is át kellett venniük: a polgármesterek együttműködő partnerek voltak, és az összes megállapodás megszületett a kitűzött októberi határidő előtt. Négyszáztizenhárom fő került a járási hivatalokba.

2013 elejének szinte embert próbáló munkája volt az ingó és ingatlan vagyon leltár szerinti felmérése. Az infrastrukturális háttér felállt: kilenc járási iroda és tizenöt kirendeltség működik, emellett pedig ötvennégy településen lát el feladatokat állandó, vagy ideiglenes ügysegéd. Harmincnégy önkormányzatnál állandó, míg húsz településen ideiglenes ügysegédek segítik az állampolgárokat az ügyintézésben. Így mindenhol az ügyfélforgalomnak, a helyi igényeknek megfelelően egészítik ki a járási hivatalok munkáját.

Bár a törvényességi felügyelet eszközei megváltoztak, jelenleg még nem éltek a bírságolással, fejtette ki a Kormányhivatal igazgatója. Nincs konfliktus a kormányhivatal és a polgármesterek között: a kollégák érdeme, hogy minden olyan problémánál, amit helyben nem tudnak megoldani, a területért felelős kolléga kimegy, és a helyszínen segít a probléma megoldásában.

Bár a szervezeti változás folyamatban van, nem működhet az ügyfelek együttműködése és elégedettsége nélkül, mutatott rá az igazgató. Az e-közigazgatás a jövő kulcsa, azonban az állampolgároknak is fel kell ismerniük, mennyivel praktikusabb, olcsóbb és kényelmesebb rendszer. A fejlesztések célja, hogy az a típusú ügyintézés, amihez személyes jelenlét nem szükséges, elektronikus úton történhessen. A közeljövőben pályázatok útján fejlesztenek majd, például az ÉTDR-rendszert, ami az építési terület elektronikus támogatottságát teszi lehetővé.

A közigazgatás átalakításának egyik utolsó eleme lesz a kormányablak-hálózat kialakítása, ami az okmányirodák már kiépített rendszerét alapul véve épül majd fel: Szolnokon jelenleg tizenhat okmányiroda és egy kormányablak működik. A megyei jogú városokban várhatóan a nagyobb forgalmú pályaudvarokon is lesznek kormányablakok. Szolnok városban három, az egész megyében pedig tizennyolc működik majd. Fő funkciója lesz, hogy egy alkalommal tudjanak ügyeket intézni az állampolgárok: ne kelljen egy ügymenet miatt többször visszatérniük, vagy hivatalból hivatalba ingázniuk. Az országos illetékességnek köszönhetően az ügyeket bárhol fogadni tudják majd, és a nyitva tartás is kényelmes, reggel nyolctól esete nyolcig tartó lesz, hogy alkalmazkodjon a dolgozó ügyfelek munkaidejéhez. A szolnoki okmányirodák már átvették a kormányablakok kényelmes, bővített nyitvatartási idejét, számolt be az igazgató.

A kormányablakokban való munkához komoly szűrőn kell átesniük a munkatársaknak: a tervek szerint országosan hatezer-hatezerötszáz kolléga készül fel az azonnali és egy helyszínen történő ügyintézéshez. A Közszolgálati Egyetem és a kormányhivatalok által közösen előkészített sokrétű képzés széles tudás elsajátítását és alkalmazását teszi lehetővé. A felsőfokú képzettséggel bíróknak két éves lesz a kormányablak-képzés, a középfokú képzettségűeknek pedig a jelentkezéstől számítva hat éven belül kell felsőfokú igazgatásszervezői végzettséget szerezniük.

A közigazgatás egyszerűsítéséhez tartozik a közös hivatalok kialakítása is. Azok a települések, ahol a lakosság a kétezer főt nem haladja meg, kötelező a közös önkormányzati hivatal kialakítása: a határidő március másodika. Minden önkormányzatnak saját érdeke, hogy maga válassza ki a partnerét, akivel együtt tud és szeretne működni, ezért Szolnok megyében jól haladnak a feladat megoldásával, mutatott rá az igazgató. Így valószínűleg nem lesz szükség a kormányhivatal közbelépésére.”

Forrás:
Elindult a közös polgármesteri hivatalok kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében; OrientPress; 2013. február 27.