Skip to main content
gazdaság

Váratlanul megint lett nyertese az útdíjrendszernek

Szerző: 2013. április 22.No Comments

„Megint van gazdája az elektronikus útdíjrendszernek. Lapunk úgy tudja: a Getronics Kft. januári visszalépése után egy kisvállalkozás, az i-Cell Kft. és szövetségesei kaphatnak lehetőséget az ország 6318 kilométernyi közútját lefedő hálózat kiépítésére. Az indulásra félkész sem lesz a rendszer.

A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. nemzetbiztonsági védőernyő alatt lefolytatott tenderén győztes cég szerződését a hírek szerint már alá is írták, de nem lehet tudni, mennyibe kerül majd a beruházás. Igaz, a kormány nem is erre koncentrál, a döntéshozók számára elég, ha a magyar konvergenciaprogram brüsszeli vitája során bemondhatják: a használatarányos díjrendszerben az idén 75 milliárd forintot szednek be a kamionosoktól.

…A flotta-, illetve csomagkövető rendszerek, mobiltelefonos parkolási megoldások kifejlesztésében nevet szerzett i-Cell és szövetségesei, ha minden jól megy, néhány héten belül nekiláthatnak a munkának. Legfeljebb a beígért július 1-jei rendszerindítás időpontjára nem lesznek kész mindennel, és az útdíjrendszer befejezése 2014 elejére csúszik.

Mindez aligha lesz meglepetés a kormány számára. Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter – legalábbis bizalmasai szerint – nem titkolta: júliusban csak névleg indul el a használatarányos díjszedés a magyar utakon, a díjköteles útvonalakat használó tehergépkocsik ellenőrzése még nem lesz teljes körű. Hogy pontosan mennyire nem, azt feltehetőleg a tárcavezetőnek sem árulták el.

Annyi mégis bizonyosnak látszik, hogy a nyár derekán az új útdíjrendszer a főutak többségén még alapfunkcióiban sem fog működni, és már az is nagy eredmény lesz, ha az autópályákon haladó kamionokról el tudják majd dönteni, hogy egyáltalán fizettek-e bármiféle díjat. Az olyan részletek kezelésére, mint hogy a különféle tehergépkocsiknak a kategóriájuknak megfelelő kilométerdíjat számlázzanak, a rendszer még nem feltétlenül lesz felkészítve.

Kisebb nemzetközi meglepetést okozhat ugyanakkor, ha a magyar mérnökök esetleg szakítanak az európai műszaki trendekkel, és a kamionokra telepített fedélzeti egységek adataira alapozó útdíjrendszer helyett kamerákra, rendszámfelismerő berendezésekre teszik voksukat. Vagyis az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. meglévő e-matricás rendszeréből kiindulva hozzák öszsze saját megoldásukat.

A tisztán kamerás rendszer kialakításának ellentmond, hogy a szlovák útdíjrendszert üzemeltető SkyToll A.S.-től fedélzeti berendezések szállítására kértek ajánlatot Magyarországról. De a kormányzati források mégis annak adnak esélyt, hogy a tehergépkocsik e-matricája alakulhat át drasztikusan. Az előre fizetős rendszerben a gépkocsivezetők továbbra is teherautójuk rendszáma és kategóriája alapján válthatnák meg a magyar utakra érvényes virtuális vignettát, de ahelyett, hogy minden út használatára jogosultságot kapnának, csak az előre meghatározott útvonalon közlekedhetnének.

Bárhogy is alakul, az i-Cellnek alighanem partnerek sorára lesz szüksége az útdíjrendszer kialakításához. Erre utal, hogy az Opten céginformációs adatbázisa szerint az újabb, titkosított állami tender győztese igazi kisvállalkozás. A céginformációs rendszerben fellelhető 2011-es adatok alapján a társaság másfél éve 21 főt foglalkoztatott. Árbevétele tavalyelőtt mintegy 420 millió, mérleg szerinti eredménye pedig 23,7 millió forint volt.

Ennek megfelelően az alvállalkozók keresése már meg is kezdődött. Úgy tudjuk, kellenek partnerek az út menti acélszerkezetek gyártására és telepítésére, az adatátviteli és adatbázis-kezelési szolgáltatások biztosítására is.”

Forrás:
Váratlanul megint lett nyertese az útdíjrendszernek; Kapitány Szabó Attila; Népszabadság 2013. április 19.