Skip to main content
közigazgatási informatika

Kisposta az Agorán

Szerző: 2013. május 11.No Comments

„Rövidesen a postahivatalok beszállnak az elektronikus ügyintézés támogatásába. Nem mindegyik, csak negyven, hátrányos helyzetű kistelepülés kispostája…

Nemrégiben elindult a Magyar Posta Postai Agora nevű programja. A projektben részt vevő, kétezres lélekszámúnál kisebb településeken 2014 januárjától elérhetővé válnak bizonyos, innovatív közigazgatási és közösségi szolgáltatások. Az ott élők így lakóhelyükön tudják intézni közigazgatási ügyeik egy részét. Mégpedig az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) hathatós, 500 millió forintos támogatásával.

Wifi és internet
A projektben 40 település vesz részt. Olyan településekre esett a választás, amelyek lemaradó, stagnáló vagy felzárkózó kistérségben találhatók. További feltétel volt, hogy ne működjenek egyéb közigazgatási funkciót ellátó közösségi hozzáférési pontok – például teleház vagy eMagyarország pont. Így a projekt fontos eleme, hogy a postahelyeken ingyenesen internet-hozzáférés várja a helyieket a kihelyezett terminálokon, wifi segítségével. A bizonytalankodó ügyfeleket a postai ügyintézők segítik.

Arról, hogy pontosan mit is kap a bélyeg és a boríték – és az ingyenes internethasználat – mellé a helyi lakos, egyelőre még nem teljesen világos. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kapott tájékoztatás szerint az Agora Projekt egyes részletei jelenleg kidolgozás alatt állnak, de kísérleti jelleggel már megkezdődött a szolgáltatás. Ennek eredményeit a véglegesítés során természetesen felhasználják.

Meglévő munkaerővel
A Magyar Postától szerzett értesülésünk sem volt kevésbé szűkszavú. A kommunikációs osztálytól annyit tudtunk meg, hogy az érintett kispostákon nem növelik a munkahelyek számát. Az új feladatot a meglévő dolgozók látják el, miután részt vettek a Nemzeti Közszolgálati Egyetem megfelelő képzésén.

A pontos ügyintézési körről a Magyar Posta jelenleg egyeztet az érintett hatóságokkal. A kihelyezett terminálokon azonban elsősorban a közigazgatási természetű szolgáltatások ügyindítása lesz elérhető.

Vélhetően személyes jelenlétet nem igénylő, egyszerű ügyek indításáról lesz szó, amilyeneket jellemzően az okmányirodák intéznek. Bonyolult, több hatóságot érintő ügyekben feltehetően továbbra is be kell majd menni a legközelebbi járási hivatalba, illetve be kell kopogtatni a kormányablakon.

Hibrid kézbesítés
Az Agorával párhuzamosan, s ugyancsak az EKOP keretében indult a Posta úgynevezett hibrid kézbesítési és konverziós rendszerének kiépítése is. A 3,25 milliárd forint hazai és uniós forrásból felálló szolgáltatás révén a papír alapú iratot elektronikussá, illetve az elektronikus küldeményt papír alapúvá tudják alakítani hitelesen és továbbítani.

A rendszer alapvető célja, hogy 2014. január 1-jétől elektronikus megoldásokkal bővítse az ügyfelek és a hatóság közötti kapcsolattartás módjait a közigazgatási eljárások folyamataiban.”

Forrás:
Kisposta az Agorán; Mártonffy Attila; IT Business; 2013. május 8.
Fejlesztésbe bevont postahelyek; Magyar Posta (pdf)