Skip to main content
Internetmédia

Védtelenek a gyerekek az online reklámoktól

Szerző: 2013. június 23.No Comments

„Milyen formában jelennek meg a reklámok az interneten? Hogyan különböztethetők meg az egyéb tartalmaktól? Vajon a gyerekek tudják-e, hogy hirdetést látnak és képesek-e megfelelően kezelni ezeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a Stuttgarti Média Főiskola (HdM) munkatársai.

Dr. Petra Grimm professzor, a kutatócsoport vezetője és kollégái megállapították, hogy a 7 és 12 év közötti internetezők csak nagyon nehezen tudják megkülönböztetni egymástól a hirdetéseket és a szerkesztőségi tartalmakat. Különösen a televízióadók honlapjainak esetében figyelhető ez meg, ezeken a portálokon ugyanis keverednek a műsorajánlók és a klasszikus termékreklámok. A játékokban is nehezen ismerik fel a hirdetéseket; gyakori, hogy a reklámok több mint a fele más oldalra vezette a látogatókat, akik utána nehezen találtak vissza az őket eredetileg érdeklő platformra.

Elmondható, hogy a 10 évesnél idősebb gyerekekben már kialakul egy bizonyos fokú szkeptikus magatartás a hirdetésekkel szemben. Ez a saját terméktapasztalataikon alapul, de ugyanakkor a jelenség, az ajánlatok és a különböző stratégiák megkülönböztetése, a köztük való döntés még így is meghaladja a képességeiket és túlterheli őket. A megkérdezett gyerekek szinte mindegyike tartott attól, hogy valami olyan ajánlatot fogad el, amiről később kiderül, hogy átverés volt. Ez az aggodalom szintén a rossz tapasztalatokra vezethető vissza, ezért már a 7-12 évesek nagyon megfontoltan közelítenek az olyan hirdetések felé, amelyeknél bizonyos összeget kellene feláldozniuk a kipróbálásért. Többségük egyáltalán nem érdeklődik a szerencsejátékok iránt, ugyanakkor a személyes adataikat szívesen megadják, ellentétben a fiatalabb társaikkal.

A szakemberek szerint nagyon fontos lenne, hogy már az általános iskolákban felhívják a gyerekek figyelmét a reklámokra, a becsapós ajánlatokra, ezzel párhuzamosan pedig be kellene tartatni a reklámetikai normákat, csak így együtt érhető el ugyanis, hogy a jövő nemzedéke előrelépjen ezen a területen.”

Forrás:
Védtelenek a gyerekek az online reklámoktól; Berta Sándor; SG.hu; 2013. június 19.