Skip to main content
gazdaság

Az e-útdíj a július 1-i bevezetés óta több mint 30 milliárd forintot hozott a költségvetésnek

Szerző: 2013. szeptember 24.No Comments

„Az elektronikus útdíj a kormányzat presztizsberuházása lett: három hónap alatt valósították meg a tervezett 42 milliárd mintegy feléből. Az e-útdíj a július 1-i bevezetés óta több mint 30 milliárd forintot hozott a költségvetésnek – tájékoztat Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópályakezelő Zrt. e-útdíj szakmai projektszóvivője.

Senkinek nem okoz gondot megváltani a viszonylati jegyet?
Országszerte háromszáz kioszkon lehet viszonylati jegyet váltani, várhatóan ezek száma a közeljövőben tovább bővül. Azonban néhányan mintha nem tudnák, hogy nem elég az útvonalat a kioszkon megtervezni és az útvonalat kinyomtatni, az útdíjat a benzinkút pénztáránál ki is kell fizetni – hiszen a viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. Nem is kell feltétlenül minden reggel, indulás előtt a benzinkútnál pepecselni, ha a fuvarozó regisztrál a HU-GO oldalon. Természetesen az útvonalat meg lehet tervezni és a jegyet meg lehet váltani az interneten keresztül is. Ha jól tervezhető fuvarfeladatai vannak egy vállalkozónak, akár egy óra alatt előre megtervezheti az egész hetet. Az interneten keresztül ugyanis 30 nappal előre megváltható a jegy, s ha meghiúsul a fuvar, az érvényességi napot megelőző nap végéig a jegy akár vissza is váltható. Az elektronikusan igazolt jegy az e-tickethez hasonlóan automatikusan jogosít az úthasználatra, nem szükséges a bizonylatot kinyomtatni sem.

Zavart okozhat, hogy sokan még a matricás rendszer szerint gondolkodnak.
Korábban az egy napos sztrádamatrica megvásárlója arra vette az útját, amerre akarta. Manapság, ha azt látják a fuvarozók, hogy éjfélig érvényes az e-útdíjas viszonylati jegy, sokszor nem veszik komolyan, hogy az érvényességi időn belül nem lehet többször oda-vissza megjárni az adott útszakaszt. A viszonylati jegy ugyanis kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot. Az ellenőrző kapuk kalauzként, működnek, s mintegy érvényesítik a viszonylati jegyet. Hasonlóan a vonatjegyhez: hiába érvényes egy MÁV jegy akár holnap éjfélig, ha egyszer felszálltam egy gyorsvonatra, és a kalauz kezelte a jegyet, már nem utazhatok máshová. Éppígy fontos odafigyelni az időbeni korlátra is: ha például két napig veszteglünk egy állomáson, a viszonylati jegy érvényét veszti.

A fedélzeti eszköz használata nem szorítja ki a viszonylati jegyet?
A rendszer a többi európai rendszerhez hasonlóan alapvetően a fedélzeti eszközökkel tett bevallásra méretezett, a viszonylati jegy magyar sajátosság, kiegészítő lehetőség azok számára, akik nem szeretnének fedélzeti eszközt vásárolni. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy fedélzeti eszköz segítségével történő útdíj fizetésnél az utazás előtt mindig ellenőrizni kell, hogy a fedélzeti eszköz megfelelően működik-e, továbbá hogy rendelkezésre áll-e az utazáshoz szükséges egyenleg. Elméletileg a reggeli indulás előtt a gumik állapotát és a lámpák működését is ellenőrizni kellene a gépjárművön, de ugyan ki teszi ezt meg nap-mint nap?! Pedig nagyon is kellene! Vannak olyan kamionok, melyekbe bele van építve a járműkövető egység, és vannak olyan eszközök, amelyek a szivargyújtóhoz csatlakoztathatóak. Nem a fuvarozó, nem a diszpécser, és még csak nem is a fedélzeti egység küldi az adatokat az ÁAK-ba, hanem az úgynevezett bevallási közreműködők, azaz a flottakövető szolgáltatást végző cégek. Ezt azért fontos tudni, mert a közel negyven magyar járműkövető szolgáltató közül, amelyekkel az ÁAK szerződést kötött, jelenleg csak a 21 auditált szolgáltató eszközeivel lehet bevallást végezni. A járművezetőnek tehát indulás előtt ellenőriznie kell, hogy a fedélzeti eszközön az üzemszerű működést jelző LED-ek világítanak-e (ezek eszköztől függően különbözőek lehetnek): az egyik azt jelzi, hogy az eszköz működik, a másik, hogy szolgáltat adatot, a harmadik pedig azt, hogy az adott járműhöz regisztrált profilhoz tartozik-e feltöltött egyenleg. Azt tartanánk szerencsésnek, ha a fuvarozók háromnegyede fedélzeti eszközzel vallana be, és a viszonylati jegy megmaradna kiegészítő lehetőségnek mindazok számára, akik csak ritkán teljesítenek fuvarozói feladatokat, vagy netán olyan tranzitfuvarozók, akik az életben legfeljebb egyszer szelik át Magyarországot.

Forrás:
Láthatatlan kalauz; Heti Válasz; 2013. szeptember 24.