Skip to main content
jogközigazgatási informatika

Egyedül Magyarország teljesítette az uniós előírásokat – Szabálysértési dugó

Szerző: 2013. november 20.No Comments

„Egyedül Magyarország teljesítette eddig az uniós irányelvben előírt technikai fejlesztéseket a járműnyilvántartásban, ezért pillanatnyilag egyetlen más tagállammal sem tudunk adatokat cserélni a más országban elkövetett jogsértésekkel kapcsolatban. A rendőrök így egyelőre nem tudnak eljárni a külföldi szabálysértővel szemben, csak akkor, ha a helyszínen megállítják a szabályszegőt – mondta el az InfoRádiónak az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. Óberling József hozzátette: ha magyar autós külföldön követ el szabálysértést, akkor az adatokat át tudják adni más ország számára.

Óberling József emlékeztetett arra, hogy 2011 októberében fogadták el a közlekedési szabályszegésekkel összefüggő uniós irányelvet, amelynek átültetési határideje idén november 7-én járt le a tagállamok számára. Az irányelv azt a célt szolgálja, hogy a tagállamokban elkövetett egyes közlekedési jogsértések esetén a tagállamok kötelesek egymásnak a jármű üzemben tartójának adatait átadni, annak érdekében, hogy a részes tagállam a szabály megszegőjével szemben eljárást tudjon kezdeményezni.

Minden tagállamnak, így hazánknak is két feladata volt az irányelvből fakadóan. Az egyik, hogy át kellett ültetni a hazai jogrendbe az irányelvet, hazánkban ez megtörtént – ismertette a főosztályvezető. Másfelől egy technikai fejlesztést kellett végrehajtani, hiszen az irányelv alapján a tagállamoknak az előírt adatcserét elektronikusan kell végrehajtaniuk. Ez azt jelenti, hogy az adott ország jármű-nyilvántartását kellett nagyon leegyszerűsített módon megnyitni a többi tagállam számára.

Például egy Németországban magyar járművel elkövetett jogsértés esetén a német rendőrség a magyar jármű-nyilvántartásban keresheti és megkaphatja a magyar jármű üzemben tartói adatait – magyarázta Óberling József.

Jelenleg ugyanakkor nagyon kevés olyan uniós tagállam van, amely minden tekintetben végrehajtotta az irányelvből fakadó kötelezettségeit – mutatott rá Óberling József, hozzátéve: Magyarország minden technikai és jogszabályi feltételt megteremtett . Ám pillanatnyilag egyetlen másik tagállammal sem tudunk adatcserét végezni, mert a többi tagállam nem volt ilyen fegyelmezett az irányelv végrehajtását illetően.

Tehát ma még nem tudjuk elérni más ország járműadatait és ilyenformán más tagállam sem tudja elérni a magyarországi járműnyilvántartást – közölte a főosztályvezető.

Jelezte: azon országok ellen, ahol ez a fejlesztés, illetve jogszabály-átültetés nem történt meg, kötelezettségszegési eljárások indulhatnak. Mint mondta nagyon bízik abban a hazai rendőrség, hogy az unió a többi tagállamból is ki fogja kényszeríteni az irányelv működését, mivel egyértelműen az volt az uniós politika célja, hogy egyik tagállamban se maradhasson egy másik tagállamban regisztrált járművel elkövetett jogsértés megtorlatlanul.

Márpedig Magyarországon is tapasztalható, hogy míg a hazai autósok többsége ma már megtartja a közlekedési szabályokat, sok külföldi esetében ezt nem mondhatjuk el. Tehát jellemzően nem magyar rendszámú járművek azok, amelyek nagy sebességgel előzgetnek az autópályákon és a főútvonalakon – mutatott rá a főosztályvezető.

Egyelőre az az egyetlen eszköze van a rendőrségnek a külföldi jogsértőkkel szemben, ha tetten éri őket, vagyis az utakon rögtön megállítja a szabálytalankodókat és a helyszínen bírságot szab ki rájuk – hangsúlyozta Óberling József. Közölte, Magyarországon már megvannak annak a jogi feltételei, hogy ne lehessen elhagyni az országot a bírság megfizetése nélkül”

Forrás:
Egyedül Magyarország teljesítette az uniós előírásokat – Szabálysértési dugó; Inforádió; 2013. november 20.