Skip to main content
közigazgatási informatika

Újabb lépés az ügyfélközpontú közigazgatás felé

Szerző: 2014. február 10.No Comments

„A közigazgatás egyik fő feladata az állampolgárok igényeit és érdekeit szem előtt tartó, ügyfélközpontú működés kialakítása, valamint az egységesen magas színvonalú, mindenki által hozzáférhető közigazgatási szolgáltatások létrehozása. Ezzel a célkitűzéssel összhangban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) újabb közös fejlesztésbe kezdett az „Integrált ügyfélszolgálatok interoperábilis informatikai infrastruktúrájának kialakítása” elnevezésű projekt keretében.

A közigazgatás szervezeti rendszerének modernizálása, a kormányhivatali rendszer megyei, járási szintű kiépítése új informatikai fejlesztéseket, átalakításokat igényelt. A projekt célja, hogy lefektesse a személyes kormányzati ügyfélszolgálati struktúra alapjait, biztosítsa a kormányablakok helyi informatikai hálózati infrastruktúráját, illetve hozzájáruljon az okmányirodai rendszerek fejlesztéséhez. Ennek köszönhetően a KEKKH szakrendszereiben egységes jogosultságkezelő rendszer jön létre, valamint az okmányirodai szakrendszerek oktatókörnyezetének aktualizálása, fejlesztése is zajlik. Ez a folyamat nagyban támogatja az ügyintézők munkáját. Szintén a gyors ügyintézést segíti majd a mintegy 390 darab POS terminál kihelyezése az okmányirodákba. A cél az, hogy a jövőben minél több okmányirodai ügyintézőnél lehessen bankkártyával is fizetni, megspórolva ezzel az ügyfelek idejét, akik így a teljes ügyintézést egy helyszínen végezhetik el.

Az információtechnológia eszközei ma arra is lehetőséget adnak, hogy ha az ügyfél egészségi állapota miatt nem képes személyesen megjelenni, akár egy hordozható, multifunkciós biometrikus adatfelvételező eszközt használjon.

Ezt kis túlzással az okmányiroda „bőröndös” változatának is nevezhetjük, amely olyan esetekben is hasznos lehet, amikor felújítás miatt az okmányiroda nem érhető el. Ez az eszköz segíthet az okmányirodai feladatok átvételében, illetve lehetőséget ad arra, hogy a közigazgatás emelt szintű szolgáltatásokkal jelenjen meg azoknál az állampolgároknál is, akik akadályoztatottak az okmányokkal kapcsolatos ügyeik személyes intézésében. Ezzel párhuzamosan, az elektronikus ügyintézést támogatva ismét bővül a Webes Ügysegéd is.

A jövőben teljes körűen, elektronikus úton is intézhetők lesznek az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos ügyek, a megkezdéstől a megszüntetés bejelentéséig. További újdonság, hogy az állampolgárok az Ügysegéden keresztül tájékoztatást kérhetnek saját nyilvántartott adataikról, illetve arról, hogy személyükre vonatkozóan milyen adatok kerültek lekérésre.

A projekt konzorciumi partnereként a NISZ Zrt. fejleszti a kormányablakok hálózati és informatikai hátterét, valamint biztosítja az okmányirodák működéséhez szükséges kiegészítő eszközöket és szolgáltatásokat.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg, az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében melynek támogatási keretösszege 1.000.000.000 Ft. Az érvényben lévő Támogatási Szerződés szerint a projekt 2014. II. negyedévében zárul le.”

Forrás:
Újabb lépés az ügyfélközpontú közigazgatás felé; NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen működő Részvénytársaság (NISZ Zrt.); 2014. február 6.
EKOP-2.1.15 – Az integrált ügyfélszolgálatok interoperábilis informatikai infrastruktúrájának kialakítása; Széchenyi 2020