Skip to main content
közigazgatási informatika

Viszlát papírmunka, itt az e-anyakönyv

Szerző: 2014. május 11.No Comments

„Júliustól az utolsó papíralapú nyilvántartásnak is búcsút mondhatunk: közel egymilliárdos EU-támogatásból elektronikus rendszerbe kerül az 1895 óta papíron vezetett anyakönyv, ami felgyorsítja az ügyintézés folyamatát is, hiszen adataink másolatát bárhol kikérhetjük – közölte rádiónkkal a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) elnöke. Vetési Iván a közelmúlt újításairól elmondta, mára hozzávetőleg 1 millió felhasználója van az ügyfélkapu rendszernek – amellyel otthonról intézhetjük ügyeinket.

Július 1-től az egyetlen papíralapú szolgáltatás, az anyakönyvezés is elektronikus formátumúra változik: a jelenleg négyféle okmány (születési, házassági, bejegyzett élettársi és halotti) nyilvántartását ugyanis egységesítik. Mindezt felmenő rendszerben, tehát a fenti dátum után születettek, illetve anyakönyvi kivonatot igénylők esetében. Ez az újítás több szempontból is időszerű, hisz a nagy mennyiségű adat tárolása, kezelése, a hozzáférés komoly problémákat okozott. Az anyakönyvi kivonat pótlása, a hiteles másolat beszerzése sok esetben rendkívül idő- és költség igényes volt, mivel csak a születési helyen volt elérhető. A többszöri másolás gyakran eredményezett elírásokat.

Nyártól mindezen nehézségeknek búcsút inthetünk. A szülők fognak ugyan még kapni születési anyakönyvi kivonatot, házasságkötésnél is lesz adatlap, de a papíralapú anyakönyvi nyilvántartás lezárásra kerül a hivatalokban. Az ügyintézés is egyszerűsödik, mert születési helyünktől függetlenül bárhol kézhez kaphatjuk majd a hiteles anyakönyvi másolatot, mindezt a jelen jogi állás szerint ugyanannyi vagy kevesebb illeték fejében. A július 1. előtt születettek adatai egy-egy újabb anyakönyvi eseménnyel, például házasságkötéssel kerülnek be a rendszerbe. Akkor sem kell azonban átszelnünk az országot egy kivonatért, ha az adatunk ilyen esemény hiányában nem került volna be a rendszerbe. Az anyakönyvvezetők ugyanis továbbítják egymásnak a dokumentumot – nyugtat meg Vetési. Az új rendszer kialakításában az anyakönyvvezetők is aktívan részt vettek, emellett képzéseken kapnak segítséget. A KEKKH elnöke elmondta, tervezik a régi adatok visszamenőleges bevitelét és az anyakönyvek digitalizálását is.

Tágul az ügyfélkapu
A Rádió Orient kérdésére Vetési Iván az elmúlt évek újításai kapcsán elmondta, hogy mára hozzávetőleg 1 millió felhasználója van az ügyfélkapu rendszernek. A webes ügysegédre épülő szolgáltatások használata jelentősen lerövidíti az ügymenetet, hiszen otthonról intézhető mindaz, amiért eddig postára, okmányirodába, egészségpénztárhoz kellett menni. Így az idő mellett jelentős költségmegtakarítást is eredményez.

Jelenleg erkölcsi bizonyítvány-igénylésre, gépjármű tulajdonosváltásnál az eladói nyilatkozat beküldésére, a gépjármű forgalomból történő kivonására, újbóli forgalomba helyezésére és annak meghosszabbítására is van ebben a formában lehetőség, a tavalyi évtől pedig az elveszett, ellopott, megsemmisült személyi igazolvány vagy útlevél cseréje is igényelhető online. Az ügyfélkapun keresztül zajlik az egyéni vállalkozók regisztrációja is. A telefonos ügyfélszolgálaton, az 1818-as számú kormányzati ügyfélvonalon nemcsak információszerzésre, hanem ügyintézésre is mód nyílik.

Jön a választható ügyfél-azonosítás
A tavalyi évben elindított webes ügysegéd keretrendszeréhez sokféle típusú szolgáltatás kapcsolható – bővítését évente 2-3 termékkel tervezik a jogalkotói tevékenység függvényében. A tervek között szerepel a második útlevél igénylésének, a lakcímváltozás bejelentésének és a teljes ügyfél-azonosítás lehetőségének bevezetése. Ez utóbbi egy komplex uniós projekt, mely a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltatóval közösen valósul meg.

Bevezetésével nem az állam, hanem maga az állampolgár döntheti majd el, hogy mi módon kívánja magát azonosítani a közigazgatási szervek felé – mutat rá Vetési István, hozzátéve, a folyamat előre haladtával olyan magasabb szintű azonosítási formák is bevezetésre kerülnek majd, mint a tranzakció alapján történő azonosítás, az időbélyegző vagy az elektronikus aláírás. Ennek a teljes körű ügyfél-azonosítási projektnek a része egy összerendelési nyilvántartás, ami az egy azonosítóval való nyilvántartást nem tudja ugyan biztosítani – hiszen a személy azonosításához szükséges alapadatokat nem fogja tartalmazni – de egyszerűbbé teszi majd a különböző államigazgatási szervek közötti átjárhatóságot, és ezzel az ügymenetet is…”

Forrás:
Viszlát papírmunka, itt az e-anyakönyv; OrientPress; 2014. május 9.