Skip to main content
gazdaság

Internetes vásárlás és a Magyar Posta

Szerző: 2014. szeptember 29.No Comments

„Az elmúlt évben negyedével nőtt a hazai webáruházak forgalma úgy, hogy a szereplők közötti verseny is élesebbé vált. Az online kereskedők számára is fontos, hogy megfelelő logisztikai partnerrel szerződjenek: ezen a piacon a Magyar Posta egyedülálló szolgáltatást nyújt, hiszen négyféle csomagkézbesítési módot kínál.

Tavaly 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le az online áruházak idehaza, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka – derült ki az eNET éves kínálati oldali (webáruházak részvételével zajló) e-kereskedelmi kutatásából. Ez 23 százalékos javulás az előző évi adatokhoz képest, így mára elmondhatjuk, hogy a magyar internetezők 72 százaléka vásárolt már online, ami a számok nyelvére lefordítva 3,4 millió főt jelent.

Azonban nem csak a vásárlók, hanem az e-kereskedők száma is jelentősen bővül, így mostanra a hazai e-kereskedelmi piacon több mint 4400 magyar nyelvű webáruház működik – tájékoztatta a Napi.hu-t Kis Gergely, az eNET partnere. Mint mondta, „elképesztő mennyiségű” új cég jelenik meg és nem csak a kisvállalkozások, hanem a nagyok közül is egyre többen próbálnak szerencsét az online piactéren. Ennek megfelelően tavaly többek közt a Tesco, a Media Markt és az eMAG, míg idén a Decathlon, a Háda, a Hervis, a Rossmann és a Deichmann jelent meg a piacon.

Ez a trend folytatódni fog Kis Gergely szerint, aki elmondta, hogy Európában a brit számít arányaiban a legnagyobbnak, itt már az online kiskereskedelmi forgalom megközelítőleg 10 százalékát teszi ki a teljes termékértékesítésnek, Magyarországon ez az arány 3,1 százalék volt, így valószínűsíthető, hogy a magyar piac is jelentős bővülés előtt áll. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta a szakember, hogy a növekedés még sehol nem állt meg, így egyelőre csak az a biztos, hogy a piac lehetőségeit tekintve messze van még a plafontól. Ennek megfelelően várakozásai szerint rövid időn belül további cégek dönthetnek az erőteljesebb netes megjelenésen, vagy éppen új belépőként jelennek majd meg. Magyarországon a top-5 szegmensnek a számítástechnika, szórakoztató elektronika, lakásfelszerelés, játék, ajándék és a ruházat, sportruházat számít, a legnagyobb növekedést tavaly a baba-mama, a ruházat és az állateledel termékek online értékesítése mutatta.

Jól megy a futároknak is
Amikor ennyire jól megy az üzlet, akkor természetesen a kiegészítő szolgáltatások is pörögnek, így tavaly a piacon lévő 9-10 futárszolgálat mindegyike növelni tudta a bevételeit. Ez nem meglepő, ha azt nézzük, hogy az eNET felmérése szerint a szállítási módok közül a többség (72 százalék) a futárszolgálatokat favorizálja.

Az adatokat böngészve kiderül, hogy a legnagyobb szerződésállománnyal továbbra is a GLS rendelkezik, de rendkívüli mértékben jön fel a Magyar Posta futárszolgálata, az MPL is. Tavaly ők növekedtek a legnagyobb mértékben, mindenképpen dicséret illeti őket – mondta a kutató, aki szerint rendkívül nagy a verseny a cégek között, amit jól mutat az is, hogy számos kereskedő akár 2-3 céggel is egyszerre köt szerződést, folyamatosan versenyeztetve a logisztikai partnereket.

Versenyben a Posta
Eközben a Magyar Posta dolgozik azon, hogy szolgáltatásai minél vonzóbbá váljanak a webáruházak számára. Az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára olyan megoldásokat fejlesztenek, amivel könnyebbé tehetik a vásárlóik számára az ideális átvételi mód és pont kiválasztását, illetve a csomag előkészítését. Ezeket az applikációkat a postapont.hu oldalról díjmentesen, egyszerűen letölthetik és kisebb fejlesztéssel a weboldaluk struktúrájába illeszthetik. Ezek segítségével a vásárlóiknak fel tudják kínálni a posta nyújtotta logisztikai szolgáltatást, így termékpalettájuk mellett a szállítást is biztosíthatják ügyfélkörüknek. Ez a shop megbízhatóságát tükrözi vevői felé, hiszen egy nagy logisztikai szolgáltató áll mögötte csomagszállításra, akinek számos átvételi pontja közül választhatnak megrendelt termékük átvételére a vásárlói. Manapság már elsősorban nem a házhoz kézbesítés a preferált átvételi forma, igyekszik minden vásárló az életviteléhez megfelelő átvételi megoldást találni – közölte a társaság.

A Posta az országban elsőként jelent meg csomagautomatákkal és a társaság nyújt az országban egyedül négyféle csomagkézbesítési módot – emelte ki a cég. Ez azt jelenti, hogy a csomagküldemények átvehetők a postákon, Mol-töltőállomásokon, csomagautomatákban és háznál, munkahelyen is. Az ország legnagyobb hálózata a Magyar Postáé: ezt 2500 postahely, 125 MOL PostaPont és 35 csomagautomata alkotja. A csomagautomaták száma év végére eléri az 50-et. A Magyar Posta másik nagy előnye – húzták alá -, hogy rendkívül széles szállítási igényekre nyújt egységes megoldást, hiszen a futár típusú szállítástól kezdve a raklapos áruk szállításáig a posta mindent elvégez, komplex megoldást biztosítva ezzel a webáruházak részére.

Egyre növekszik a Posta azon partnereinek száma is, amelyek nemzetközi irányban megnyitották a webes kereskedelmet. Mivel hazánk ezen a terület is importintenzívnek számít, továbbá az elektronikus kereskedelem napjainkban egyre nagyobb teret hódít, így a határokon átívelő e-kereskedelmi piac támogatására a Magyar Posta is részt vesz egy nemzetközi projektben. Ennek célja, hogy a nemzetközi postai szolgáltatásokat az ügyféligényekhez hozzáigazítsa, és egy egységes integrált rendszer keretében informatikai támogatását növelje, illetve új kézbesítési alternatívákat nyújtson a postai piacon – tájékoztatott a társaság.”

Forrás:
Az interneten vásárol? Mutatjuk a Posta nagy dobását; Napi.hu; 2014. szeptember 29.