Skip to main content
gazdaságinformatika

Kazahsztánba exportáljuk a Hu-Gót

Szerző: 2015. január 4.No Comments

„Exportálja az elektronikus útdíjrendszert a kormány. A Hu-Go Kazahsztán autópálya-hálózatán előreláthatólag 2016 januárjától szedi majd a pénzt az úthasználóktól. Kiépítése 50 milliárd forintba kerülhet.

Karim Kazsimkanüli Maszimov megtalálta, amiért júniusban Budapestre látogatott. A kazah miniszterelnök annyira komoly fantáziát lát az Európát Nyugat-Kínával összekötő selyemút hagyományos, közúti változatának felélesztésében, hogy kormánya programjában Jövő Útja néven grandiózus útépítési és felújítási terveknek szorított helyet.

Na meg annak is, hogy az országán kelet–nyugati irányban átdübörgő kamionokkal megfizettesse az úthasználatot.

És miközben nagyjából összesen ezer kilométernyi sztráda építése révén megbizonyosodott róla, hogy autópályát tudnak építeni, nyáron arra még nem volt megoldása, milyen díjszedő rendszert is honosítson meg Kazahsztán 2020-ig hét és fél ezer kilométer hosszúra nyúló gyorsforgalmi úthálózatán.

A kazah kormányfő a Liszt Ferenc repülőtéren leszálló gépe ajtaján kilépve alighanem már tudta: a magyar útdíjrendszer bevezetését figyelemmel kísérő Nurbakh Rustemov, országa budapesti nagykövete addig talán haza sem engedi, amíg a Hu-Go rendszert meg nem nézte.

Mindenesetre hazatérése után magyar szakértő csoport látogathatott a Kaszpi-tenger és Kína között elterülő országba.

A többi között a fejlesztési tárca, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), valamint a magyar rendszert fejlesztő i-Cell Mobilsoft Zrt. és az ARH Zrt. párosának munkatársai szeptemberben arra keresték a választ: milyen feladatokat kellene megoldani Kazahsztánban az elektronikus útdíjszedés bevezetéséhez?

A végső lökést egy a kazah fővárosban megrendezett nemzetközi útdíjfizetési megoldásokkal foglalkozó konferencia adta a magyar fejlesztés exportjához.

Az útdíjszedésben zászlóvivőnek számító német, osztrák, olasz és francia cégek szolgáltatási megoldásai mellett a 2013 júliusa óta működő Hu-Go akkora sikerrel mutatkozott be, hogy a 150 millió eurós, nagyjából 50 milliárd forintos projekt megvalósításának szándéknyilatkozatát december elején Budapesten már alá is írták.

A hírek szerint a beruházás előkészítésébe a magyar Miniszterelnökség és a kazah Befektetési és Fejlesztési Minisztérium már bele is vágott. Döntésük alapján a NÚSZ nemzetközi piaci ismeretekkel rendelkező üzemeltető cége, a Toll Service Zrt. és a kazah úthálózat fejlesztéséért felelős KazAvtoZhol előreláthatólag januárban közös vállalatot hoz létre.

A Kazahsztánban bejegyzett cég feladata lesz a hazánknál nagyjából harmincszor nagyobb ország díjpolitikai, jogi és szabályozási rendszereinek kialakítása. A fejlesztést valószínűleg az Eximbank finanszírozza.

A … kazah területen 2878 kilométeren futó útvonalhoz tartozó már meglévő vagy épülő gyorsforgalmi utak díjasítása az adminisztratív feladatok lezárása után kezdődhet.

A terv az, hogy az első tehergépkocsik 2016 januárjában a magyar díjrendszerben rendezzék úthasználati számláikat.

A fejlesztés öt éve alatt a Hu-Go kazah változatát folyamatosan bővítik. Amivel a megalakuló közös vállalatnak lesz dolga: a mintegy 200 ezer főnek munkát adó úthálózat fejlesztési programban négyezer kilométernyi négy és hat forgalmi sávos autópálya, illetve 3,5 ezer kilométer autóút megépítése szerepel.”

Forrás:
Kazahsztánba exportáljuk a Hu-Gót; Kapitány Szabó Attila; Népszabadság; 2014. december 27.