Skip to main content
közigazgatás: magyar

A kettős irányítás anomáliáit szünteti meg a szakigazgatási szervek integrálása

Szerző: 2015. január 28.No Comments

„A kettős irányítás anomáliáit szünteti meg a szakigazgatási szervek integrálása – közölte a Rádió Orient műsorában a Somogy Megyei Kormányhivatal vezetője. Korábban ugyanis előfordult, hogy a szaktárcák a kormánymegbízott informálása nélkül adtak utasítást a kormányhivatal által fizetett munkatársaknak. Neszményi Zsolt elmondta, a márciustól várható többletfeladatok elvégzését átcsoportosítással és a települési ügysegédek bevonásával oldják meg.

A 2011-ben indult közigazgatási reform eredményeképp eddig összesen 16 szakigazgatási szerv került a Somogy Megyei Kormányhivatalhoz, a korábbi 860-as dolgozói létszám pedig 1248-ig növekedett – mondta el a Rádió Orient műsorában Neszményi Zsolt. Az államreform második ütemében újabb feladatok kerülnek a kormányhivatalokhoz, várhatóan márciustól pedig a szakigazgatási szervek főosztályi szervezetben működnek tovább a kormányhivatalban. A kormánymegbízott elmondta, a kettős irányítás eddig komoly fejtörést okozott. Előfordult ugyanis, hogy a szakmai irányítást végző minisztériumok a kormánymegbízott informálása nélkül adtak utasítást a kormányhivatal által fizetett munkatársaknak. Az új rendszer viszont jóval egyértelműbb, ahol maga a kormánymegbízott dönt a munka menetéről. Ezáltal a sürgős feladatokat akár átcsoportosítással is el tudjuk intézni – hangsúlyozta.

Március 1-jétől emellett a kormányhivatalok hatáskörébe kerül az aktív korúak foglalkoztatást helyettesítő támogatása, amelyhez plusz munkaerő nem érkezik. Kihívás továbbá, hogy a Magyar Államkincstár által eddig megyei szinten intézett családtámogatási rendszer most járási szintre kerül. A megnövekedett feladatok ellátását a kormánymegbízott átcsoportosítással kívánja megoldani, amibe bevonják a kistelepülésekre kijáró ügysegédeket. A jövőben ezek a kollégák hivatali ügyintézést is végeznek, amihez biztosítani kell a hely mellett az informatikai eszközöket is. Neszményi Zsolt hozzátette, ebből remélhetőleg a lakosság semmit sem fog érzékelni, és ugyanúgy biztosítva lesz az ügysegédek általi segítségnyújtás. Az új feladatokkal kapcsolatosan képzéseket is tartanak kormányhivatalon belül is, de lehetséges, hogy központi oktatásra is sor kerül majd.

A változásokhoz nélkülözhetetlen a kormányhivatal költségvetésének növelése, de házon belül is szigorúbb intézkedéseket vezettek be. Több százmillió forintot takarítottak meg a bérlemények felmondásával, és egy állami tulajdonú központba költöztek, mintegy 300 dolgozóval. Az épület modernizálásán továbbra is dolgoznak, de nagy előny, hogy a törzshivatal, négy szakigazgatási szerv és a második generációs kormányablak – úgynevezett kormányzati központként – egy helyen várja az ügyfeleket, emelte ki a kormányhivatal vezetője.

A kormánymegbízott közölte, ebben a központi épületben hamarosan az országban egyedülálló módon okostelefonos alkalmazás segíti majd a látássérültek tájékozódását. A szoftver az okostelefon segítségével, hangalapon közli a látássérülttel a megközelítés feltételeit, és az odavezető akadályokat, például a falon található tűzoltókészülékeket is jelzi. Neszményi Zsolt hangsúlyozta, a kaposvári épület csak az első lépcső, a későbbiekben szeretnék a többi hivatalban is bevezetni a szolgáltatást. Hamarosan Kaposváron majd Siófokon nyílik egy-egy kormányablak, és további új típusú irodákat terveznek – közölte. Hosszú távon a cél a járási hivatalok és azok hatáskörének erősítése, valamint a felesleges eljárások kigyomlálása a jogszabályokból. Ehhez informatikai fejlesztésekre is szükség lesz, ahogy az átstrukturálás is nélkülözhetetlen – szögezte le a Somogy megyei kormánymegbízott.

A teljes interjút ITT hallgathatja meg.”

Forrás:
Kormánymegbízott: átcsoportosítással oldjuk meg a pluszmunkát; OrientPress; 2015. január 27.