Skip to main content
gazdaság

Fokozatosan jönnek az új utazási kártyák Budapesten

Szerző: 2015. március 14.No Comments

„Tavaszig elkészül a budapesti elektronikus jegyrendszer részletes tervezése. Először a BKV-dolgozók tesztelhetik az új technológiát, az év végén pedig a nyugdíjasok kapják meg az új utazási kártyát.

Rövidesen befejeződik a budapesti közösségi közlekedés újabb jelentősebb állomásának tekinthető elektronikus jegyrendszer részletes tervezése – tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. a Napi Gazdaságot.

A tervezési folyamat lezárultát követően kezdődhet meg a rendszer több ütemben tartó bevezetése: a tesztidőszakban a dolgozói szabadjegyeket cserélik le, majd 2015 végén kezdődhet meg a díjmentesen utazók (például a 65 éven felüliek) részére az új utazási kártyák kibocsátása. Ezután több lépcsőben vezetik be a rendszert, először a bérleteket fogják kiváltani, utoljára a jegyeket. Az első chipkártyákat minden budapesti lakos ingyen kapja meg. Jövőre a bérlet típusú termékek elektronikus jegyrendszerben történő kibocsátása indul el, amelyet 2017-ben az új időalapú jegy és a díjplafon-konstrukció bevezetése követ.

A szállító a német Scheidt & Bachmann GmbH, az ő feladata lesz a központi rendszer kifejlesztése, amely egyebek között nyilvántartja a kártyákat, a termékvásárlásokat és egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az árkalkulációt. A BKK számításai szerint 1,5 millió megszemélyesített és anonim (alapvetően a rendszeres utazóknak szóló), valamint csaknem 9 millió eldobható (főleg a Budapestre látogatóknak szóló, rövidebb idejű felhasználást lehetővé tevő) okos kártyát bocsátanak ki a következő években. A BKK-automatákat is integrálják majd az elektronikus jegyrendszerbe.

Szintén a szállító feladata a metró- és a kiemelt HÉV-állomásokra a mintegy 800 automatikusan működő be- és kiléptető kapu telepítése, valamint az ellenőrök számára több mint 600 új, hordozható kézi készülék biztosítása. Az összes állomás kapcsolódó szerelési terveinek elkészítése, a teljes hatósági engedélyeztetés, a kapuk gyártása, szállítása és kiépítése szintén a Scheidt & Bachmann GmbH feladata. A rendszer részét képezi majd a 2500 járműre (buszra, trolibuszra, villamosra) felszerelendő mintegy 10 ezer darab új érvényesítő készülék is. A kapuval nem lezárható HÉV-állomásokra 450 állomási érvényesítő készüléket helyeznek ki, amelyeket szintén a szállító biztosít a szerződésben leírtak szerint.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013 szeptemberében aláírt kölcsönszerződés értelmében. A Fővárosi Önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött fejlesztési megállapodásból 5,3 milliárd forintot bocsátott a BKK Zrt. rendelkezésére.

Az időalapú jegy az érvényességi idején belül korlátlan számú átszállást tesz lehetővé a BKK bármelyik közlekedési eszközén. A díjplafon pedig azt jelenti, hogy a rendszer garantálja, hogy a Budapesten belüli utazásra az adott időszakon belül (például 1 nap) nem fizethet többet az utas, mint amennyi a meghatározott maximum. Amennyiben az adott időszakon belül érvényesített időalapú jegyek értéke ezt eléri, a továbbiakban (például a nap végéig) díjmentessé válik az utazás. Az ügyfelek számára ez azért különösen hasznos, mert nem kell előre eldönteniük, hogy adott napon mennyit fognak utazni, tehát nem kell kiválasztaniuk sem az ehhez legmegfelelőbb terméket (például vonaljegyek vagy napijegy). A számukra legkedvezőbb tarifa kiválasztásáról a rendszer automatikusan gondoskodik.”

Forrás:
Fokozatosan jönnek az új utazási kártyák; Diószegi József; Napi Gazdaság; 2015. március 13.