Skip to main content
közigazgatási informatika

Az okmányiroda „bőröndös” változata – Újabb lépés az ügyfélközpontú közigazgatás felé

Szerző: 2015. április 23.november 23rd, 2015No Comments

„A közigazgatás egyik fő feladata, hogy magas színvonalon, mindenki által hozzáférhetőek legyenek a közigazgatási szolgáltatások. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. az információtechnológia eszközeinek segítségével lehetőséget teremt egy speciális, mobilizálható szolgáltatás létrehozására, amely az ország bármely pontjára eljuthat és biztosítani tudja az okmányirodai szolgáltatások biztonságos, ügyfélbarát működtetését.

A KEKKH az ügyfélkiszolgálás modernizációját szem előtt tartva a nemzetközi, valamint a hazai gyakorlatban – a magán és a közszférában egyaránt – elterjedt modern eszközök, fejlesztések felkutatását, kipróbálását (pilot programok keretében) tűzte ki célul. Az eszközök tesztelése, illetve az ügyintézési metodikát segítő gyakorlat alkalmazása alapul szolgálhat a jövőben valamennyi okmányiroda, valamint kormányablak ügyfélszolgálatán történő megjelenést illetően.

Az „Integrált ügyfélszolgálatok interoperábilis informatikai infrastruktúrájának kialakítása” elnevezésű projekt keretében a KEKKH beszerzett három darab hordozható, multifunkciós biometrikus személyazonosító (arcképmás, ujjnyomat, aláírás) adatok felvételezésére alkalmas eszközt, amelyek megfelelnek a nemzetközi szabványoknak is (ICAO 9303; ISO 14443 A/B; ISO/IEC FCD 19794-5, 19785; ANSI/NIST-ITL-1-2000 (Type 1, 2, 4), FBI PIV). Mindezt – kis túlzással – az okmányiroda „bőröndös” változatának is nevezhetjük, amely olyan esetekben is hasznos lehet, amikor felújítás miatt az okmányiroda nem érhető el. Ez az eszköz segíthet az okmányirodai feladatok átvételében, illetve lehetőséget ad arra, hogy a közigazgatás emelt szintű szolgáltatásokkal jelenjen meg azoknál az állampolgároknál is, akik akadályoztatva vannak hivatalos ügyeik személyes intézésében.

A beszerzett eszköz alapvetően kétféle funkcióra alkalmas. Az okmány megszemélyesítéséhez (pl. személyazonosító igazolvány, útlevél) szükséges adatok felvételezésére, valamint okmányellenőrzésre. A berendezés tartalmaz okmány (RFID, MRZ)- valamint ujjnyomat olvasót, aláírás felvételező felületet, ezen felül fénykép (arckép) felvételezésre is alkalmas a beépített kamerát. Nagy előnye, hogy egy személy által könnyen hordozható, kompakt, kézitáska méretű eszköz. Kevesebb, mint 5 perc alatt képes az arckép, ujjnyomat, aláírás, mint biometrikus személyazonosító adatok felvételezésére.

A mobil kormányzati ügyfélszolgálat ötletét leginkább két tényező hívta életre: egyrészt szociális, másrészt kényelmi szempontok figyelembe vételével fogalmazódott meg az elképzelés. Egyes állampolgárok lehetnek tartósan vagy alkalomszerűen olyan helyzetben, hogy nehezen tudnak eljutni egy ügyfélszolgálatra. Másodsorban bizonyos szervezetek vagy ügyfelek igényelnék, hogy a minőségi szolgáltatás jegyében a szolgáltatásokat az általuk meghatározott helyen és időpontban vehessék igénybe (pl. cégek székhelyén, oktatási intézményekben, kollégiumokban, okmányirodával/kormányablakkal nem rendelkező településeken vagy ideiglenesen bezárt (pl. átépítés ideje alatt) ügyfélszolgálat feladatainak átvételében, katasztrófahelyzet helyszínén).”

Forrás:
Az okmányiroda „bőröndös” változata – Újabb lépés az ügyfélközpontú közigazgatás felé; NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen működő Részvénytársaság (NISZ Zrt.)/Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala; 2015. április 16.
Lásd még: Az integrált ügyfélszolgálatok interoperabilis informatikai infrastruktúrájának kialakítása; Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala