Skip to main content
gazdaságinformatikaközigazgatási informatika

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. másfél éven belül elindítja a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformot

Szerző: 2015. május 3.No Comments

„Szerda reggel tájékoztatót tartott a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF Zrt.) a hazai közszolgáltatások intelligensé tételével kapcsolatban. A mobilparkolási megoldásával elhíresült állami cég vezérigazgatója, Veres Mihály bejelentette, hamarosan elindul a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform (NEJP), amit az intelligens közösségi közlekedés egyik alappillérének szánnak.

Veres elmondta, hogy intelligens, működő és fenntartható megoldásokat szeretnének létrehozni a hazai közszolgáltatásban, minimális erőforrással a hatékonyság maximalizálását tűzték ki célul, ez a smart korszak legfontosabb jellemzője. Jelenleg 350-400 ezer felhasználó napi szinten igénybe veszi a mobilparkolási rendszert, ez tehát egy működő, valódi igényekre reflektáló projekt, amire büszkék az NMF Zrt-nél, hiszen országosan egységes rendszert sikerült kialakítani. Bár kezdetben nem volt egyértelmű, hogy hol, hogyan kell fizetni, melyik önkormányzat csatlakozott és melyik nem, mára a rendszerből felszámolták a szigetes működési formát.

Sikerként értékelte a Magyarországon egyedülállónak számító GPS alapú parkolást is, ez a rendszer 2011-ben indult, a lényege pedig az, hogy amikor megáll az autó a díjfizető zónában, a gyújtás levételét követően két lépésből elindítható a fizetés (parkolás indítása, személyes kód megadása). A parkolási fizetés a gyújtás ráadásával automatikusan megszakad.

Az NMF Zrt. vezére arról is beszélt, hogy a valós idejű utastájékoztatásnak ma még igazából nincsen túl nagy tétje, de a NEJP bevezetésével ezek az információk felértékelődnek, hiszen az multimodiális elektronikus jegyrendszernek az átszállásokkal is kalkulálnia kell, ha pedig az utazás egyik része megcsúszik, a csatlakozó járatokat újra kell tervezni, ami esetleg a jegyeket is érinti.

A tájékoztatón már nem is smart city volt a fő téma, hanem egyenesen a smart country, melybe a legkisebb települések is beszállhatnak, akár időszakos jelleggel. A mobiltechnológia előretörésével elég lehet például virtualizálni a fizetőautomatákat, így a fizető parkolók létrehozása sokkal kisebb költséget jelent az önkormányzatoknak, mint korábban. Az egységes rendszer kialakítása olcsóbb, mint a helyi megoldások, emellett értelemszerűen átláthatóbb is.

A Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform az egységes közlekedési rendszerben biztosítani tudja az intelligens szolgáltatásokat, mint a valós idejű utastájékoztatást, a helyi szolgáltatások elérését biztosító intelligens kártya megoldásokat, illetve akár a P+R parkolók is bevonhatók a rendszerbe például a Barcelonában alkalmazott szisztéma szerint, mely a foglaltságot és a kapcsolódó közösségi közlekedési alternatívákat is egy rendszerben kezeli.

A smart-fejlesztéseket több szempont szerint alakítják: a vonatkozó kormányzati stratégiák, a piaci szereplők véleménye és elképzelései, a projektekben érintett önkormányzatok elvárásai, illetve a felhasználók igényei alapján. Az NMF Zrt. országos, reprezentatív felmérést végez majd az igények megismerése érdekében.

A smart parkolási rendszerben nyárra 76 hazai település vesz majd részt, a NEJP tervezési szakasza pedig már lezárult, most a központi elemek kiépítése történik, jövő tavasszal pedig több helyszínen (például Debrecenben) megkezdődik a pilot program. Veres szerint a 2017-es távolsági buszközlekedés piacnyitására készen áll majd a rendszer az éles használatra.

A fejlődésre rengeteg lehetőség van, Barcelona például a felszíni, a mélygarázs, illetve a parkolóházakat is integrálták a rendszerbe, Koppenhágában a közlekedési lámpákat vezérlik intelligensen a buszforgalomnak kedvezve, Isztambulban pedig a multimodiális közlekedési rendszerbe a hagyományos tömegközlekedési alternatívák mellett (busz, villamos, hajó) a közösségi kerékpárokat, de a 8 helikopterleszállót is integrálták. A törököknek viszont mobilfizetési rendszerük még nincs, ezzel kapcsolatban már zajlanak az egyeztetések a hazai rendszer bemutatásával, lehetséges bevezetésével kapcsolatban.”

————–

„Országosan egységes közösségi közlekedési rendszer technológiai kereteit és az ehhez kapcsolódó elektronikus jegyrendszert fejleszti a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.; a hamarosan induló nemzeti elektronikus jegyrendszer platform (nejp) az egységes magyar intelligens közösségi közlekedés egyik alappillére, a smart city megoldások része lehet – jelentette be a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Veres Mihály hozzátette: a jól működő, átjárható smart-rendszerekhez egységesíteni kell a meglévő rendszereket, a cég feladata a közszolgáltatások bevezetése a smart (intelligens) korszakba. A smart fejlesztésekkel létrejövő „okos városok” minimális erőforrás felhasználásával, maximális hatékonysággal biztosítanak innovatív technológián alapuló szolgáltatásokat – mondta.

A rendszer idén még kísérleti jelleggel, jövő tavasztól élesben fog működni Debrecenben, 2016 végén pedig országosan – jelezte.

Tájékoztatása szerint a nejp-projekt megvalósulásával lehetővé válik a valós idejű, egységes utastájékoztatás az egész ország területén, és a multimodális utazástervezés. A fejlesztésnek több eleme van, egyebek mellett az intelligens kártya vagy az elektronikus jegy bevezetése.

A fejlesztési költségekről elmondta: a jelenlegi nemzetközi trendekhez képest lényegesen olcsóbb, hiszen a rendszer alapját képező know-how-t is a társaság dolgozta ki.

Beszámolt arról is, hogy a terveik között szerepel a smart parkolási rendszer bevezetése 76 hazai településen, ahol a közterületi parkolók mellett cél a mélygarázsok integrációja, valamint a piaci szereplőkkel közösen új szolgáltatások bevezetése. Ez jelenleg 74 településen elérhető – jelezte.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a jövő mobilitás-szolgáltatásai közé sorolja a parkolási és közösségi közlekedési rendszerek integrációját, a P+R szolgáltatások bevezetését, a városi közutak forgalomterhelésének csökkentését, illetve a városi és elővárosi közösségi közlekedés kihasználtságának növelését – ismertette.

Kitért arra, hogy a társaság fejlesztései iránt komoly nemzetközi érdeklődés mutatkozik.

Skultéty Tamás, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a kutatások célja a piacközeli fejlesztések megvalósítása. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel szoros együttműködésben dolgoznak, a munka várhatóan 2016-ra fejeződik be. A smart-szolgáltatások a világban nincsenek összekapcsolva, szigetszerűen működnek. Magyarországon az ország mérete miatt könnyedén és hatékonyan lehet bevezetni ezeket a szolgáltatásokat. A nejp-projekt megvalósításával és a mobilparkolással az ország a hazai közösségi közszolgáltatásokkal a globális smart-fejlesztések ranglistájának előkelő helyére kerülhet – vélekedett.

Veres Mihály szólt arról is, hogy a munkájukhoz országos piacmérést terveznek, a zrt. reprezentatív véleménykutatás keretében felméri a lakosság, az önkormányzatok smart city fejlesztésekkel kapcsolatos ismereteit, preferenciáit és igényét.

Elmondta: a cég működteti a Nemzeti Mobilfizetési rendszert, a Mobilparkolást, és biztosítja az autópálya-matricák és e-útdíj mobilfizetéssel történő megvásárlását.

A cég piaci részesedése jelenleg 4-5 százalékos, 12 viszonteladó partnerrel dolgoznak.”

Forrás:
Magyarország okosország lesz; Szűcs Péter; It café; 2015. április 29.
Nemsokára jön az egységes közösségi közlekedési rendszer; mfor.hu; 2015. április 29.