Skip to main content
gazdaságtechnika

Szenzorok nélkül nincs „Big Data”

Szerző: 2015. május 25.No Comments

„A SICK AG az idei Hannoveri Vásáron az Industry 4.0 egyik hajtóerejeként az ipari alkalmazásokat szolgáló szenzortechnikai megoldásainak teljes kínálatát felsorakoztatta. A német gyártó többek között a nyomon követés és a biztonság területéről hozott példákon keresztül mutatta be az Industry 4.0 területére vonatkozó megoldásait.

A nyomon követés területén a vertikális integráció a kulcsszó. A termékek nyomon követhetősége az összetett gyártási és logisztikai folyamatok alatt a legfontosabb feladat e téren. A gyártási és szállítási logisztika egységet alkot egészen a megrendelőig, és szükségessé teszi a transzparens áruáramlást annak érdekében, hogy a döntéseket gyorsabban lehessen meghozni.

Intelligens szenzorok – alapot adnak az Industry 4.0 koncepció megvalósításához
Az Industry 4.0 és a „Internet of Things” [Dolgok Internete] megváltoztatja az ipari folyamatokat. A felhőalapúság révén a termékek és a gépek önállóan képesek az egymás közti információcserére. Az ipari folyamatok szabályozása decentralizált és dinamikus módon valósul meg, és a jövőben szervezésük már nem a gyárból, központilag történik majd. Az intelligens, megbízható szenzortechnika ezért elengedhetetlen, amikor az Industry 4.0 kihívásait kell leküzdeni. A gyártási, termék- és logisztikai adatok cseréje szinte teljes körű átláthatóságot tesz lehetővé a teljes értéklánc mentén. Az adatbeszállító – az intelligens szenzortechnika – döntő szerepet tölt be e téren. A SICK Hannoverben ízelítőt adott abból, hogy mi az, ami már ma is elérhető azon eszközök és megoldások közül, amelyek aktívan képesek befolyásolni a folyamatban levő jelentős változtatásokat.

Nyomon követés (Track and Trace) – az Industry 4.0 vertikális integrációja: a termelés és a logisztikai láncok az RFID technikával együtt fejlődnek
A SICK a hannoveri szakvásáron azt is szemléltette, hogy egy jármű gyártása során a folyamatos adatrögzítés hogyan használható fel arra, egy testreszabott „álomautó” beazonosítására a teljes gyártási folyamat mentén, egészen a gépkocsi leszállításáig. E nyomon követési folyamat segítségével a SICK azt kívánta a bemutatni a szakembereknek, miként lehet fejlett termék testre szabást végrehajtani az Industry 4.0 koncepció mentén.

A szenzortechnika felismeri, hogy mely összeszerelési műveletet kell végrehajtani az adott járművön a konkrét kocsiszekrény alapján – ezáltal biztosítja az egyedi beazonosítást – és garantálja a folyamatos átláthatóságot egészen a kiszállításig. Az objektum feldolgozási lépéseit a rendszer aktualizálja újraírható RFID válasz-jeladó készüléken keresztül. Az olvasás megbízhatósága feltétlenül szükséges, mivel a hibák félreirányításhoz, keveredésekhez, illetve termeléskieséshez vezetnének. Ez az a terület, ahol az RFID kártyák szerepe – amelyek az alkatrészekre rögzíthetők, sőt láthatatlanul be is építhetők az alkatrészekbe – egyre fontosabbá válik. A gyakorlatban az RFID kártyák biztosítják a maximális hozzáférhetőséget, például akkor, amikor az alkatrészt nagy hőmérsékleteknek vetik alá a festő soron. És az RFID kártyák azt követően is megbízhatóan beazonosíthatók, amikor az adott alkatrészt már lefestették.

A kulcsszó: „Batch size 1”
Az olyan szempontok, mint például a transzparencia és a nyomon követhetőség egyre alapvetőbb szerepet játszik a gyártók számára. Például a nagy autógyártó üzemek gyártmány változatossága állandóan növekszik és a gyártósoroknak egyre több termék változatot kell párhuzamosan legyártaniuk.

A nyomon követés kulcsszava a vertikális integráció. A termékek nyomon követhetősége az összetett gyártási és logisztikai folyamatok alatt e terület legfontosabb feladata. Transzparens anyagáramlásra van szükség mind a gyártás, mind a logisztika terén annak érdekében, hogy a gyártási döntéseket gyorsabban meg lehessen hozni.

Szállítás és kiszállítás
Az RFID-re épülő transzparens anyagáramlásnak kulcsfontosságú szerepe van a szállítási fázis során is. Mindaddig, amíg a kész gépkocsik készen nem állnak arra, hogy azokat szállítás céljából átvegyék és kiszállítsák a kereskedőkhöz, a gépkocsikat nagy területű gyári parkolókban tárolják. A probléma akkor jelentkezik, amikor meg kell találni egy kiszállítandó járművet. Minden egyes gépkocsit rendelésre gyártanak. Minden gépkocsi különböző, vagyis eltér más modellektől. Azonban akkor, amikor az információk RFID tagen tárolják, a megrendelő „álomautóját” gyorsan meg lehet találni és szinte azonnal a szállító járműre lehet rakni. Ez biztosítja az átlátható és a nyomon követhető felügyeletet egészen a megrendelőig.”

Forrás:
Szenzorok nélkül nincs „Big Data” 1. rész; Techmonitor.hu; 2015. május 25.