Skip to main content
informatikaInternetművelődésszakirodalom

OECD: a rendszeres iskolai számítógép-használat nem javítja a diákok teljesítményét

Szerző: 2015. szeptember 20.One Comment

„A rendszeres iskolai számítógép-használat nem javítja a diákok teljesítményét és általában rosszabb iskolai eredményekkel van összefüggésben – derült ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) globális jelentéséből.

Az OECD nemzetközi tanulói tudásszint-vizsgálatok – köztük az általa szervezett PISA-teszt – eredményeire támaszkodva vizsgálta az oktatási célú technikai eszközök hatásait.

A szervezet szerint azoknak az oktatási rendszereknek a diákjai, amelyek sokat áldoznak az információs és kommunikációs technológiákra, „nem mutatnak észrevehető fejlődést” az olvasás, a matematika, illetve a tudományok terén – adta hírül a BBC News.

Az amerikai Gartner informatikai és távközlési piackutató vállalat szerint évente 17,5 milliárd fontnak megfelelő összeget fordítanak világszerte az iskolai technológiák fejlesztésére.

Az OECD jelentése szerint azok a tanulók, akik nagy rendszerességgel használnak számítógépet az iskolában, rosszabb eredményeket érnek el, míg a számítógépet mérsékelten – heti egy vagy két alkalommal – használó diákok „valamivel jobban teljesítenek”, mint a számítógépet ritkán használó társaik.

Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatója szerint a tanteremben alkalmazott technológiák elvonhatják a diákok figyelmét, és azt eredményezhetik, hogy a tanulók egyszerűen kimásolják az internetről az „előre elkészített” házi feladatokat.

A mutatók szerint „egyetlen olyan ország sincs, ahol a diákok többsége rendszeresen használja az internetet az iskolában és ezzel együtt javul a diákok teljesítménye”.

Az iskolai internethasználatban élen járó hét ország közül háromban – Ausztrália, Új-Zéland és Svédország – állapítottak meg „jelentős hanyatlást”, és három esetében – Spanyolország, Norvégia és Dánia – stagnálást a diákok olvasási képességeink terén.

Ezzel szemben azok az országok és városok, amelyekben a legalacsonyabb az iskolai internethasználat mértéke – Dél-Korea, Sanghaj, Hongkong és Japán – a legjobbak között vannak a nemzetközi teszteken.

Schleicher szerint ugyanakkor az eredmények nem a technológiával segített pedagógia ellen hangolnak, hanem a jelenleginél jóval hatékonyabb oktatási módszerek kidolgozását sürgetik.[Prím]”

——-

„Az iskolák informatikai fejlesztése és a korszerű technológiai eszközök használata egyáltalán nem javítja a diákok teljesítményét – állítja az OECD nemzetközi gazdasági szervezet legújabb felmérése. Andreas Schleicher, a párizsi székhelyű csoport oktatási igazgatója szerint az informatikai eszközök oktatási célú alkalmazása nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, hiszen a tanulási folyamat megkönnyítése helyett inkább csak elvonja a diákok figyelmét.

A tegnap nyilvánosságra hozott jelentés több mint hetven országban hasonlította össze a tanulók iskolai teljesítményét és az oktatási intézmények informatikai kultúráját. Az eredmény egészen meglepő, hiszen azokban az államokban, ahol sokat költenek az informatikai fejlesztésre és a tömegoktatás kereteinek bővítésére, a diákok teljesítménye messze elmarad a várttól.

– A legjobban teljesítő oktatási rendszerek Kelet-Ázsiában vannak, ahol óvatosan integrálják a számítógépeket a hagyományos oktatási folyamatba – állítja Schleicher. A PISA-felmérés, azaz a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja alátámasztja az oktatási igazgató által mondottakat, hiszen a korlátlan iskolai internet-hozzáférést biztosító országok diákjai sokkal rosszabb eredményeket érnek el. Ausztrália, Svédország és Dánia is azok közé az államok közé tartozik, ahol a tanulók órákat töltenek iskolai internetezéssel, azonban ez nem mutatkozik meg a problémamegoldó képességükön. Magyarországon egy diák átlagosan fél órát tölt online az iskolában, ami az európai országok között a hatodik legmagasabb eredménynek mondható. Ezzel párhuzamosan a magyar diákok teljesítménye a PISA-jelentések alapján elmarad a többi OECD-ország átlagától.

– A kutatás egyik leginkább csalódást keltő eredménye, hogy a technológia falakat emel a tanulók közé – hangoztatja az OECD oktatási igazgatója, hozzátéve, hogy ma már túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítunk annak, ki milyen high-tech eszközökkel rendelkezik. Szintén az okostelefonok, tabletek és laptopok káros hatásáról tanúskodik az a walesi kutatás, amely szerint ötből egy gyerek csak azért kel fel éjszakánként, hogy megnézze, kapott-e új Facebook-üzenetet vagy posztoljon a Twitter mikroblogon. A szintén tegnap közzétett felmérés értelmében azok a tinédzserek, akik éjjel felébrednek, válaszolnak egy-egy üzenetre, illetve frissítik profiljaikat, sokkal inkább hajlamosak a stresszre és depresszióra, mint társaik…[Magyar Idők]”

Forrás:
OECD: a rendszeres iskolai számítógép-használat nem javítja a diákok teljesítményét; Prím hírek/MTI; 2015. szeptember 16.
Az Internet nem javítja a diákok teljesítményét; Magyar Idők; 2015. szeptember 16.
Computers ‘do not improve’ pupil results, says OECD; Sean Coughlan; BBC News; 2015. szeptember 15.
Students, Computers and Learning : Making the Connection; OECD; 2015. szeptember 15. és a jelentés letöltése egyben és fejezetenként
New approach needed to deliver on technology’s potential in schools; OECD; 2015. szeptember 15.