Infokommunikációs (IKT) eszközök és használatuk a háztartásokban és a vállalkozásokban, 2014

„Kiadványunkban a háztartások és a vállalkozások infokommunikációs eszközhasználatának 2014. évi adatait mutatjuk be az egyes fejezeteken belül nemzetközi és hazai bontásban. Elsősorban a tényleges számítógép- és internethasználatra fókuszálunk, amely azon számítógép-, illetve internethasználók adatait tartalmazza, akik a felmérést megelőző 3 hónapban legalább egyszer bekapcsolták számítógépüket, illetve rákapcsolódtak a világhálóra.[KSH]”

—-

„Csak a legkisebbek és a legidősebbek maradnak ki a számítógép-használatból, a köztes korosztályok legtöbbjében közel 100 százalék az informatikai eszközöket ténylegesen kezelők aránya. A vállalkozások is egyre intenzívebben vannak jelen a digitális világban, gép és internet 10-ből 9 cégnél van, honlapot azonban már csak 61 százalék készített. A közösségi médiában már csak a vállalkozások negyede aktív, pedig a lakosság 60 százalékát elérhetné ezeken az oldalakon.

Összességében véve a lakosság 76 százaléka volt számítógép- és internethasználó 2014-ben, ami mindössze 1-2 százalékkal marad el az uniós átlagtól – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal elemzéséből.

A vállalkozások már sokkal aktívabbak a technológia használata terén, a cégek 91 százaléka használt számítógépet, 88 százalékuk pedig internetet a tavalyi évben. Kissé csalóka az összehasonlítás, ugyanis egy vállalkozás a kezdetektől fogva képes az infokommunikációs eszközök használatára, míg egy csecsemőt hiába ültetünk a számítógép elé.

Ennek megfelelően a számítógépet nem használók többnyire a legfiatalabb és a legidősebb korosztályból kerülnek ki. A 16-24 évesek 98 százaléka, a 45-54 évesek 99 százaléka, de még a 65-74 évesek 85 százaléka is aktív számítógép-használó. Az internethasználat is emelkedett szinte minden korcsoportban, legnagyobb mértékben a 45-54 évesek esetében.

A használat gyakorisága is fokozatosan emelkedik, 2014-ben a netezők 87 százaléka napi rendszerességgel szörfölt a weben. A gyakoriság egyébként az iskolai végzettséggel együtt növekszik, legtöbben a Nyugat-Dunántúlon és Közép-Magyarországon ülnek a gép elé minden nap, míg legkevesebben a Dél-Dunántúlon, de a mutató itt is eléri a 83 százalékot.

Céges honlapokban már nem remekelünk
A magyar vállalkozások lényegesen kisebb hányada élt az internet adta lehetőségekkel, mint az uniós átlag. A honlapok elterjedtségét tekintve Magyarországon a cégek 61 százaléka rendelkezett honlappal 2014-ben, ezzel hazánk az uniós rangsor alsó harmadában helyezkedett el, 13 százalékponttal lemaradva az uniós átlagtól. Legnagyobb arányban a finn és a dán vállalkozások működtettek honlapot.

A honlappal rendelkező társaságok 86 százaléka közölt információt termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatban oldalain, míg negyedük az online vásárlást is lehetővé tette. Sok hely van még az e-kereskedelem fejlődésére, mert bárt egyelőre csak a vállalkozások 10 százalékánál haladja meg az 1 százalékot az online bevételek aránya, az összes árbevételhez képest 20 százalék az elektronikus bevásárlásokból származó jövedelem. Ezt azt jelenti, hogy akinek bejön a webáruház, az elég komoly forgalmat is tud bonyolítani ezen keresztül.

Érdemes megjegyezni, hogy a lakosság részéről is bőven van hely a fejlődésre, az unióban átlagosan az embere fele vásárol az interneten keresztül, míg nálunk ez egyelőre csak 33 százalék, azonban a technológia használatának növekedő tendenciáit látva megalapozottan kijelenthető, hogy ez az arány várhatóan nőni fog, vagyis egyre többen intézik majd a bevásárlást az interneten.[profit7.hu]”

Forrás:
Infokommunikációs (IKT) eszközök és használatuk a háztartásokban és a vállalkozásokban, 2014; Központi Statisztikai Hivatal; 2015. november 18. (pdf)
Lassan tényleg mindenki a neten lóg; profit7.hu; 2015. november 23.
Kapcsolódó adatok
Táblázatok – Az IKT-eszközök és használatuk a háztartásokban (xls)
Táblázatok – Infokommunikációs (IKT-) eszközök és használatuk a vállalati (üzleti) szektorban (xls)
Táblák (STADAT) – Idősoros éves adatok – Információ, kommunikáció
Lásd még: Mi a helyzet az IKT-fronton? Átfogó helyzetkép a magyar vállalkozásokról; KamaraOnline; 2015. november 23.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, Internet, szakirodalom, társadalom
Kiemelt szavak: , , , , .
Közvetlen link.