Skip to main content
gazdaságközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Magyarország: az Uber együttműködést ajánl egy online jövedelembevallási rendszer kifejlesztésére

Szerző: 2016. február 13.No Comments

„Az Uber együttműködést ajánl egy online jövedelembevallási rendszer kifejlesztésére – áll többek közt abban a VS által megismert levélben, amelyet az Uber még január végén küldött Seszták Miklós fejlesztési miniszternek. Fónagy államtitkár szerdán azt mondta, hogy a cég minden együttműködést megtagadott.

A január 29-én kelt levélben a cég azzal magyarázza a kapcsolatfelvételt, hogy „számos téves információ jelent meg a sajtóban az Uberrel kapcsolatban”. A Rob Khazzam regionális és Fekete Zoltán magyarországi ügyvezető igazgató jegyezte levél ezért megoldási javaslatokat ajánlott Seszták Miklósnak.

Ilyen javaslat volt, hogy Uber együttműködést ajánlott egy online jövedelembevallási rendszer kifejlesztésére, amely az elképzelések szerint a megosztáson alapuló gazdaság – sharing economy – szereplői által generált bevételek adóztatását könnyítené meg (az Uber magát ugye utazásmegosztó alkalmazásként definiálja). Ennek részleteit nem fejtették ki bővebben, ám azt hangsúlyozták, hogy ehhez hasonló együttműködésben vannak jelenleg is az észt adóhatósággal [Egészen pontosan egy hasonló alkalmazás együttes kifejlesztésén dolgoznak együtt. Szerk.], illetve ha a magyar kormány rábólintana az ötletre, akkor ezzel Magyarország régiós vezetővé válna a jövedelembevallás digitalizációjában.

Az adózási kérdésekre válaszul azt írták a levelükben, hogy az autóspartnereik vállalták, hogy eleget tesznek az adófizetési kötelezettségnek. Az Uber azt is kiemelte, hogy február elsejétől csak az használhatja a platformjukat, aki feltölti a rendszerükbe a vállalkozói adószámát – ez korábban finoman szólva sem volt jellemző – illetve, hogy e-számlát fognak kiállítani minden utazást követően. Ezt egyébként a cég már be is vezette, ám a számlával kezdetben gondok voltak. A múlt pénteki NAV és Uber közötti egyeztetés után azonban Fekete Zoltán azt ígérte, hogy a következő hetekben javítják a hibákat.

A cég arra is felhívta a figyelmet, hogy az Uber a jövőben csak olyan autóspartnereknek engedélyezné a platform használatát, akik minden szakmai követelménynek eleget tesznek: így nemcsak az adózási kérdéseknek, hanem a gépjárművizsga, személyszállítói vizsga és a szigorúbb úgynevezett PÁV II-es vizsgának is – ez utóbbi szükséges ahhoz, hogy valaki személyszállítási szolgáltatást végezzen. A levél szerint mára már több száz partnerük megfelel ezeknek a követelményeknek, és „jelentős erőfeszítéseket” tesznek azért, hogy „ez a szám rohamosan növekedjen”.
Az Uber azt írja, hogy a rendszerükön zajló minden utazás biztosítva van Magyarországon 5 millió dollár – vagyis közel másfél milliárd forint – értékben.

A levél azzal zárul, hogy mindezek fényében egy találkozót kérnek Seszták Miklóstól, hogy részletezzék javaslataikat. Úgy tudjuk ez a találkozó azóta sem jött létre, ám az Uber képviselői a múlt héten találkoztak az NGM és a NAV képviselőivel.

A levél azért is érdekes, mert Fónagy János parlamenti államtitkár szerdán éppen azzal indokolta részben a hatóság jóval szigorúbb fellépését – belengették a rendszám elvételét és egy közel egymillió forintos bírságot is –, hogy az Uber központja minden együttműködést megtagadott, letiltották a szolgáltatást ellenőrizni kívánó NAV-osok bankkártyáit, mondhatni „agresszív” volt a magatartásuk. A taxisokat egyébként nem győzték meg Fónagy ígéretei, ők továbbra is az alkalmazás teljes beszüntetését szeretnék elérni.”

Forrás:
Ezt a levelet írta Sesztáknak az Uber; Dzindisz Sztefán; VS.hu; 2016. február 12.
Lásd még: ETCB and Uber collaborate in seeking solutions for the development of the sharing economy; Estonian Tax and Customs Board (ETCB); 2015. október 9.