A digitális átalakulás stratégiai szemléletű támogatása az informatikai vezetők meghatározó feladata

„Hiába az informatika igazgatása a feladatuk, aktív szerepet kell vállalniuk a CIO-knak (Chief Information Officer) vállalatuk üzleti stratégiájában. Ezzel a meglehetősen általános mondattal összegezte egy amerikai felmérés a CIO-k legfontosabb feladatát. A CIO.com közel hatszáz informatikai vezetőt kérdezett meg az Egyesült Államokban.

A stratégiai szerepkört betöltő informatikai vezetőknek szoros kapcsolatot kell kiépíteniük az üzlettel, és magát az IT-t is üzleti megközelítésben kell irányítaniuk. A transzformációs szerepkör ennél visszafogottabb, elsősorban a technológiai lehetőségek feltárásával és innovációval segíti a digitális transzformáció zökkenőmentességét, valamint az operatív irányítást is magára vállalja. Azok a CIO-kat, melyeknek tevékenysége a hagyományos operatív irányításra szorítkozik, a funkcionális jelzőt kapták a felmérés készítőitől.

A nemzetközi helyzet fokozódik
A felmérés szerint a CIO-k feladata ugyanis egyre bonyolultabb. Egyfelől ők kell legyenek a vállalatok digitális átalakulásának motorjai. Másfelől pedig ott van egy számtalan taktikai kihívás az egyre kifinomultabb kibertámadások elleni védekezéstől a felhős migráción át az agilis projektekig,

Bár a digitális transzformáció kifejezéssel leírt jelenségegyüttest nehéz megfogni, hatása egyértelműen megmutatkozik. Sokan erre vezetik vissza – legalábbis részben –, hogy a Fortune 500-s lista tagjainak 52 százaléka kicserélődött 2000 óta, az viszont már egyértelműen annak tudható be, hogy rövid időn belül szakmák tűnhetnek el. És az átalakulás hiába hoz létre új szakmákat és munkahelyeket, ha közben többszörösét szünteti meg.

Mindez egyértelműen jelzi: a CIO feladatköre és döntéseinek hatása egyre jobban túlnyúlik az IT-n.

Mindenkivel szót érteni
Míg korábban az informatikai vezető – különösen ha az informatikai rendszereknek kulcsszerepe volt a vállalat alapvető üzleti tevékenységében – egyfajta elefántcsonttoronyban érezhette magát, ez a kvázi védettsége megszűnt. Ráadásul már nem csak a menedzsment többi tagjával (marketing, értékesítés, fejlesztés stb.) kell tartania a kapcsolatot, hanem nyitnia kell kifelé is, azaz a külső ügyfelekkel is kapcsolatba kerülnek.

A válaszadók nagy többsége (közel 90 százalék) mindezt úgy összegezte, hogy egyre nagyobb kihívást jelent a CIO szerepkör betöltése. Több mint kétharmaduk szerint egyébként a legnehezebb megtalálni az egyensúlyt az innováció, a működési hatékonyság és a biztonság között.

Stratégiai vezetőnek lenni kifizetődő
Nagyban segíti a CIO munkáját, ha képes magát stratégiai vezetőként pozicionálni. Ehhez azonban jól kell egyensúlyozni az üzleti és informatikai stratégia között. Úgy tűnik, távlatilag azok a CIO-k, akik felvállalják a stratégiai és transzformációs szerepkört, jobban megtalálják a számításukat mind anyagi, mind szakmai szempontból, mint azok, akiknek a szerepköre funkcionális szinten marad, azaz csupán az IT-irányításra korlátozódik.

A teljes jelentés egy kattintásnyira tölthető le.

Forrás:
Nem zárkózhat elefántcsonttoronyba a CIO; Bitport.hu; 2016. február 12.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika
Kiemelt szavak: , , , , , , , , .
Közvetlen link.