Skip to main content
gazdaságközigazgatás: magyar

Szemléletváltás a nemzeti adóhivatalnál: a kitűzött cél nem lehet más, mint a „svéd modell” elérése

Szerző: 2016. február 18.No Comments

„A kormány jelenleg az adóeljárás radikális egyszerűsítésén dolgozik, a felesleges bürokratikus szabályok megszüntetése van napirenden – fogalmazott Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) országos vezetői operatív értekezletén.

A fiskális fegyelem a magyar gazdaságpolitika hitelességének sarokköve – jelentette ki Varga Mihály. Mint fogalmazott: az államadósság további csökkentése, illetve az államháztartás hiányának kordában tartása nagy mértékben múlik azon, hogy a NAV miként tudja biztosítani az államháztartás bevételeit.

A tárcavezető kiemelte: mivel az adózás kivétel nélkül minden vállalkozást és gyakorlatilag valamennyi embert érint, olyan szabályozásnak kell születnie, amely társadalmi konszenzuson alapul. Hozzátette: ezért döntött úgy a kormány, hogy új elvek mentén működve, új szervezeti keretek között dolgozik tovább az adóhivatal.

A NAV működtetésért felelős tárca vezetőjeként Varga Mihály arra is felhívta a figyelmet, hogy az átalakítás elsősorban nem szervezeti kérdés, sokkal fontosabb a tartalom változása. Mint fogalmazott: olyan új adóhatóságot alakítanak ki, amely képes arra, hogy tevőlegesen segítse a magyar gazdaság fejlődését. Ezért az adóhivatalnak a jövőben partnerként kell támogatnia a vállalatokat abban, hogy jobban eligazodjanak az adózás kérdéseiben, hogy minél kisebb adminisztrációs teher nehezedjen rájuk, és hogy minél kisebb időráfordítással tehessenek eleget adókötelezettségeiknek – emlékeztetett a szakminiszter.

A kitűzött cél nem lehet más, mint a „Svéd modell” elérése, ahol a közigazgatási szervek népszerűségi listájának élén az adóhivatal áll – szögezte le Varga Mihály, aki a szemléletváltást a következő időszak legfontosabb feladatai közé sorolta. Mind mondta: a hivatal munkatársainak el kell érniük, hogy az adóhatósághoz bizalommal forduljanak az adózók, ahol hathatós segítséget kapnak, és ahol egy-egy ügy intézése kiszámítható ideig tart.

Köztudott, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a magyar közigazgatásban a legnagyobb ügyfélszámot fogadó szervezet. Ezért is kiemelten fontos, hogy ezt a feladatot szakszerűen, hatékonyan, rugalmasan, az ügyfelek igényeihez alkalmazkodva végezze az adó- és vámhatóság – fogalmazott Varga Mihály.”

Forrás:
Szemléletváltás a nemzeti adóhivatalnál; Nemzetgazdasági Minisztérium; 2016. február 18.