Skip to main content
gazdaságjogközigazgatás: magyar

Már készíti a kabinet az Uber-adót

Szerző: 2016. március 16.No Comments

„Olyan jogszabályon dolgozik a szaktárca, amely a legújabb típusú, interneten, okostelefonnal igénybe vehető szolgáltatások adóügyi helyzetét egységesen rendezi – tudta meg lapunk. Az új passzusok megszüntetnék annak lehetőségét, hogy az Uberhez hasonló módon működő cégek, vállalkozók bármelyike kihúzhassa magát a hazai közteherviselés alól.

Jó ideje dolgoznak a nemzetgazdasági tárca szakemberei egy új adójogi szabályrendszeren, a készülő paragrafusok a szolgáltatások legújabb generációjának ügyét hivatottak rendezni – értesült a Magyar Idők. A minisztérium azért fogott vizsgálódásba, mert egyre inkább szaporodnak idehaza az interneten, okostelefon segítségével igénybe vehető, közösségi jellegű szolgáltatások. Ma már a magyar ügyfelek is dönthetnek úgy, hogy telefonos alkalmazással rendelnek fuvart, foglalnak le szállást, de a vendéglátóiparban is megjelentek az efféle lehetőségek.

A legnagyobb ismertségre – a már-már rendszeressé váló taxismegmozdulások miatt is – talán az Uber tett szert, de más, hasonló elven működő cégek ugyanígy megtalálhatók a hazai piacon.
A gazdasági megoldások követik a technológia gyors fejlődését, s ezt a tempót a magyar gazdaságszabályozásnak is tartania kell – vélik a szaktárcánál. A minisztérium felfogása szerint az új jogi előírások kidolgozásakor az a legfontosabb szempont, hogy az adott ágazatokban tisztességes verseny alakulhasson ki. Vagyis valamennyi résztvevő érvényesülhessen, de csakis az előírt közterhek befizetése után.

A jogalkotási munka nehézségét – mint megtudtuk – egyebek mellett az adja, hogy az efféle internetes szolgáltatások megadóztatása gyerekcipőben jár. S nem csak idehaza, hanem más országokban is. Ezzel együtt is fontos, hogy külföldön milyen módszereket dolgoztak ki, a szakminisztériumban ezért alaposan áttekintik a nemzetközi példákat, megoldásokat. Lényeges feladat a mobiltelefonnal elérhető internetes szolgáltatások közös jellemzőinek feltérképezése, ezek alapján lehet ugyanis egységes szabályozást létrehozni.

Reményeik szerint az új paragrafusok enyhíthetik a magyar gazdaság egyes területein tapasztatható feszültségeket. Ezek ugyanis bőven adódnak, elég csak felidézni a személyszállítás területén történteket. Az utóbbi hetekben, hónapokban gyakori beszédtémát szolgáltatott az Uber-sofőrök ténykedése: sokan citálták azokat az adóhivatali adatokat, amelyek szerint az érintett autósok többsége fennakadt a rostán. A tavaly megvizsgált kocsivezetők rendszerint nem adtak számlát, nyugtát, de többen még az adószámot sem váltották ki. A helyzet az év elején jelentősen megváltozott: a február elseje óta ellenőrzött uberesek mindegyike be volt jelentve és számlák is szép számmal készültek. Az már más kérdés, hogy a kiállított adóügyi iratok kapcsán adódtak nézeteltérések, problémák.

A honi taxistársadalom és az Uber között jóval több van egyszerű nézeteltérésnél. Pontosan jelzi ezt, hogy a fővárosi sárga kocsisok ma ismét sávlezárásos tüntetést tartanak a fővárosi Deák Ferenc térnél. A személyszállítók azért vonulnak újfent utcára, mert elégedetlenek a minisztérium és a hatóságok eddigi munkájával. Úgy érzékelik, hogy elmaradtak a beharangozott átfogó Uber-ellenőrzések. A megmozdulás szervezője, Horacsek Róbert a Hír TV kamerája előtt ezzel kapcsolatban azt mondta: figyelemfelkeltő sztrájkot tartanak. Hozzátette, a sávszűkítést ugyanakkor úgy próbálják megoldani, hogy minél kisebb fennakadást okozzanak a Baj­csy-Zsilinszky út–Andrássy út kereszteződésében.

Szigorított rendelet
Holnaptól újabb szankciók lépnek életbe az engedély nélküli, feketepiaci taxizás visszaszorítása érdekében. A fejlesztési tárca közölte: a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló kormányrendelet módosításában új elemként jelenik meg egy önálló bírságtétel. A diszpécserszolgálati tevékenység jogosulatlan, engedély nélküli végzése esetén kiszabható, 300 ezer forintos szankció március 11-e után, azaz holnaptól alkalmazható a gyakorlatban. Február 19-én lépett hatályba a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló kormányrendelet módosítása, ami lehetővé teszi a rendszám helyszíni elvételét azoktól, akik személytaxi-szolgáltatást nyújtanak tevékenységi engedély nélkül. A kormányzat a későbbiekben is folyamatosan vizsgálja az egyes intézkedések hatásait, az eredményekről, tapasztalatokról rendszeresen egyeztet a taxis szervezetekkel, érdekképviseletekkel. A minisztérium kész újabb szankciók bevezetését is mérlegelni.”

Forrás:
Már készíti a kabinet az Uber-adót; Jakubász Tamás; Magyar Idők; 2016. március