Skip to main content
technika

Itt az első halálos baleset robotpilótás Teslával

Szerző: 2016. július 4.No Comments

„Sem a Tesla Model S szenzorai, sem a sofőr nem látta az úton áthaladó teherautót. Kié a felelősség az ügyben?

Halálos balesetet szenvedett egy önvezető üzemmódban haladó Tesla sofőrje. Az elkerülhetetlen következett be, akár biztonságosabbnak, akár kockázatosabbnak tartjuk a hasonló vezérlőrendszereket az emberi sofőröknél, csak idő kérdése volt, mikor következik be az első halálos baleset, gépi irányítás alatt lévő járműbe – az ügyben a vizsgálat már folyik, az iparág és a Tesla reakciója is meghatározó lesz az önvezető járművek jövője kapcsán.

A tragédia helyszíne egy floridai autópálya volt, ahol a Model S típusú Tesla egy az úton merőlegesen keresztülhaladó teherkocsi vontatmányába rohant bele. A vállalat közleménye szerint sem a járművet irányító Autopilot szoftver, sem pedig maga a sofőr nem vette észre a „napfényes ég előtt elhaladó fehér utánfutót”, így azok egyike sem fékezett, a Tesla pedig a magas vontatmány alá rohant, annak alsó éle az autót a szélvédőnél kapta el. A jármű ezután két kerítést átszakítva egy villanyoszlopnak ütközött, végül pedig attól harminc méterrel távolabb állt meg. Arra a kérdésre, hogy ha az autó kameráit a fény el is vakítja, a radar miért nem érzékelte a közelgő akadályt, Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója Twitteren úgy válaszolt, a szenzor figyelmen kívül hagyja a magasan elhelyezett útjelzőtábláknak látszó tárgyakat, hogy a fals fékezéseket elkerülje.

A gyártó a közleményben siet kitérni a felelősség kérdésére, mondván, az egyelőre bétateszt alatt álló Autopilot funkció alapértelmezetten ki van kapcsolva a járművekben, mikor pedig azt a sofőr aktiválja, a szoftver egyértelműen figyelmezteti a vezetőt, hogy csupán egy vezetéssegítő funkcióról van szó, amelynek használata során a sofőr változatlan odafigyelésére van szükség, továbbá kezeit is végig a kormányon kell tartsa, hogy bármikor kész legyen átvenni az irányítást. Ha az Autopilot használata közben a vezető leveszi kezét a volánról, az autó két figyelmeztetés után automatikusan lassítani kezd, majd megáll.

Nem ez az első eset egyébként, hogy a cég önvezető rendszerének meggyűlik a baja a magasabb trélerekkel, májusban egy Model S egy az út szélén parkoló utánfutóról, ugyancsak a szélvédő magasságában lelógó rakományba gurult bele – ekkor senki nem sérült meg, az eset kapcsán pedig a Tesla szintén úgy nyilatkozott, a vezetőknek az automatizált vezetés vagy parkolás során végig figyelni kell az autóra.

Megszoktuk a „kész” autókat
Igaz a gyártó egyértelműen jelzi, hogy jelenleg az önvezető – jobban mondva „fejlett vezetéssegítő” – üzemmód használata közben is a sofőré a felelősség, az eset mégis komoly kérdéseket vet fel a gyártó oldalán is, hiszen mégiscsak egy félkész szoftvert használ járműveiben, amely bár bizonyos körülmények között tökéletesen működik, pont emiatt adhat a felhasználónak hamis biztonságérzetet, ami aztán a későbbiekben hasonló balesetekhez vezethet. Még ha a cég jogi oldalról egyelőre úgy tűnik nem is támadható – bár ezt majd az Egyesült Államok autópályabiztonságért felelős hatósága, az NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration) vizsgálata fogja eldönteni – a rossz „UX” miatt már sokkal inkább, értve ezalatt, hogy nem érzékelteti eléggé a Tesla tulajdonsokkal a „béta” címke veszélyeit. Erre a „Tesla Autopilot” keresőszavakat YouTube-on bepötyögve bőségesen találunk bizonyítékot…”

Forrás:
Itt az első halálos baleset robotpilótás Teslával; Hlács Ferenc; HWSW.hu; 2016. július 01. 1