Törvénytervezet az önműködő autók használata érdekében Németországban

„A német szövetségi közlekedési miniszter július végén egy új közúti közlekedéssel kapcsolatos jogszabályt tervez benyújtani az önműködő és a hálózatba kapcsolt autókra vonatkozóan.
Összegzés:

Alexander Dobrindt, német szövetségi közlekedési miniszter július végén egy új közúti közlekedéssel kapcsolatos jogszabályt tervez benyújtani az önműködő és a hálózatba kapcsolt autókra vonatkozóan. Az új törvény hivatott elősegíteni, hogy Németország biztosítsa vezető szerepét a világpiacon. Legmagasabb politikai szinten is támogatják ezt a célt, Angela Merkel így nyilatkozott: „Autóiparunknak élen kell járnia ezen a téren.”

A német autóipar is egyre jobban sürgeti a szövetségi kormányt, hogy teremtse meg a jogi keretfeltételeket ahhoz, hogy önműködő autókat lehessen használni Németországban.

Részletes beszámoló:
Matthias Müller, Volkswagen vezér az alábbi véleményének adott hangot:„Új versenytársakat kaptunk, mint a Google, az Uber és az Apple. A Volkswagennek muszáj cselekednie, ha meg akarjuk őrizni a történések feletti hatalmunkat és nem másoktól akarunk függeni.” Ennek megfelelően az autóipar szempontjából rendkívül fontos a jogi keretfeltételek világos meghatározása. Az ágazat számára az önműködő autók területe ugyanolyan kulcsfontosságú téma, mint az akkumulátorfejlesztés az elektromobilitás során. A VW mellett a BMW és a Daimler is régóta átszervezte a költségvetését és milliárdokat fordít az önműködő autók fejlesztésére.

„Kína és az USA hamarosan normákat, szabványokat fog meghatározni a témában”- mondta Klaus Fröhlich, a BMW fejlesztési igazgatója. Véleménye szerint amerikai cégek, mint az Uber és kínai vállalkozások is a közeljövőben önműködő taxiflottákat fognak az utcára vinni: „A robottaxi és az azzal összefüggő költségcsökkenés központi elemei az iparág üzleti modelljének.” Várakozásai szerint három-négy éven belül amerikai és ázsiai városok be fognak vezetni ilyen szolgáltatásokat.

A német stratégia azt a célt tűzi ki maga elé, hogy a lehető legtöbb szabadalom szülessen az önműködő autók terén és szövetségeseket keressenek a digitális ágazatban. Július elején lépett együttműködésre a BMW az Intellel és az izraeli Mobileye céggel annak érdekében, hogy 2021-re megvalósítsa az önműködő autók sorozatban való gyártását.

A három partner célja kialakítani egy olyan ipari szabványt, amelyhez további gyártók is csatlakozhatnak. Ezt célozta meg a Daimler, az Audi és a BMW által közösen véghezvitt berlini térkép-specialista, a „Here” felvásárlása is. A valamikori Nokia leányvállalatnak kell az adatokat biztosítani ahhoz, hogy a „jövő autói” centiméterpontosan tudják navigálni magukat a városokban.

Németország jelenleg az USA mellett az elsők között van az önműködő autók fejlesztése terén. A jogi keretfeltételek kialakításában azonban az amerikaiak megelőzik a németeket.

Az új német törvénytervezet központi mondata az 1a paragrafusban található, amely engedélyezi olyan gépjárművek közúti közlekedését, „amelyeket meghatározott időszakban és helyzetekben” technológiai megoldások, eszközök irányíthatnak és gyorsíthatnak, illetve utasíthatják a vezetőt, hogy vegye vissza az ellenőrzést az autó felett. Ezáltal a vezetőnek soha nem szabad vakon a rendszerre támaszkodnia, mindig a kormánynál kell ülnie és a fékpedálra való lépés lehetőségének biztosítottnak kell lennie számára.

Az autógyártóknak be kellene építeniük egy chipet a gépjárművekbe, amely feljegyzi, hogy a rendszer mikor volt aktív, mikor vezetett a sofőr és mikor szólította fel a rendszer a vezetőt arra, hogy vegye vissza az irányítást a gépjármű felett.

A törvény értelmében tehát egy teljesen önműködő autó továbbra sem lehetne használatban a német utakon. Az autóvezető számára mindig meg kellene adni a lehetőséget arra, hogy közbe tudjon avatkozni és vissza tudja venni az ellenőrzést a gépjármű felett. Hasonló módon működnek jelenleg az asszisztens-rendszerek a Tesla márkájú gépkocsiknál.

Továbbá a törvénytervezet szerint – hasonlóan a légi közlekedéshez – a balesetek során egy fekete doboznak kellene segítséget nyújtania annak tisztázásában, hogy az autóvezetőt, a tulajdonost vagy az autógyártót terheli-e a felelősség? Rögzítenie kellene az utazási adatokat, amelyeket elérhetővé kellene tenni a rendőrség számára. Ha a gyártónak kellene vállalnia a felelősséget a balesetért, a jövőben eltörölnék a kárigény bejelentésének felső határát.

Heiko Maas, szövetségi igazságügyi miniszter alaposan meg kívánja vizsgálni a törvénytervezetet, különös tekintettel a felelősségvállalás szabályozására. A törvény elfogadását azonban ez nem fogja akadályozni, a kormánykoalíció ugyanis már hosszú ideje egységes és elkötelezett az önműködő autók használatának ösztönzése terén.[a szerző TéT-attasé]”

Forrás:
Törvénytervezet az önműködő autók használata érdekében Németországban; Pászti-Márkus Eszter; Magyarország Berlini Nagykövetsége/Magyar Kereskedelmi és Iparkamara; 2016. július 26.

A bejegyzés kategóriája: informatika, jog, közigazgatás:külföldön, technika
Kiemelt szavak: , , , , , , , , .
Közvetlen link.