Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatikaművelődés

Kétszer fizették ki a digitális oktatási tananyagot?

Szerző: 2016. szeptember 26.No Comments

„Milliárdokat szórtak el lényegében használhatatlan, korábban már megvett szoftverekre az iskolák infrastruktúrájának fejlesztése ürügyén! Az Educatio Nonprofit Kft. összesen 12,7 milliárd forint ­uniós támogatást kapott erre a célra, amelyből több mint 4 milliárd ment el a digitális iskolai tananyagokra.

Az azóta már megszüntetett, az Emberi Erőforrások Minisztériumhoz (EMMI) tartozó állami cég olyan szoftverre fizetett milliárdokat, amelynek használati jogát korábban már megvásárolta a magyar állam. Ez volt a Virtuális szertár nevű program, amelyet 400 millió forintos uniós támogatásból fejlesztett ki egy miskolci cég, és amihez egy egyszerű regisztrálás után bárki hozzáférhetett.

Ennek ellenére bruttó 1,3 milliárd forintot fizetett ki az Educatio a Lab@Home nevű szoftverre, amelyben csupán videók vannak. Minden egyes, a program során beszerzett informatikai eszközre feltelepítették, vagyis közel 30 ezer darabot rendeltek meg belőle. Ez azt jelenti, hogy a szoftver darabja 45 ezer forintba került, ami akkor is elképesztően túlárazott lenne, ha most vásárolták volna meg először.

– Az uniós támogatás alapfeltételeit sem tudja teljesíteni a program, vagyis nem az általános iskolásoknak szól az oktatási anyag, hanem csak a középiskolásoknak – hívta fel a figyelmünket egy oktatási szakértő. A Science Guide fantázianévvel ellátott, CD-n terjesztett programért 2,7 milliárdot fizettek. Itt nem is tagadták az alkotók, hogy a „Virtuális szertár” gyermeke, egész pontosan annak továbbfejlesztett, kiegészített változata. Ennek ellenére ez is furcsának tűnik, mivel a menüpontokra kattintva csak egy száraz óravázlat jelenik meg.

– Nem elég, hogy egy megvásárolt szoftverért fizettek még egyszer óriási pénzeket, de ki sincs dolgozva, egy külföldi anyagot fordíthattak le magyarra – mondta a Blikknek oktatáskutatással és szoftverfejlesztéssel foglalkozó informátorunk, aki azt kérte, hogy egyelőre ne nevezzük meg őt. Szerinte az érintett tanárok túlnyomó többsége még nem szembesülhetett ezekkel a problémákkal. – A legtöbb programban részt vevő iskola még meg sem kapta a szoftver CD-jét, vagy egyszerűen nem kapott kódot, amellyel beléphetne a digitális tananyagba, noha az elmúlt év végén kifizették az uniós támogatást a kedvezményezetteknek.

Kerestük az EMMI-t, hogy tudott-e problémáról és hogyan lehetett többször is elszámolni ugyanazt a szoftvert, de lapzártánkig nem reagált.

800 iskola volt a cél
A projekt célja eredetileg az volt, hogy az oktatás minőségét javítsák számítástechnikai eszközök és modern digitális tananyagok beszerzésével. Nyolcszáz vidéki iskola szerepelt a programban, ám informá­cióink szerint a legtöbb helyen még nem kapták meg az összes eszközt, továbbá a szállító által vállalt és előre kifizetett tízórás oktatás sem történt meg, amiért összesen 90 millió forintot számlázhattak ki.

A Blikk megkeresésére az EMMI az alábbi választ küldte:
Téves minden olyan állítás, amely a két hivatkozott konstrukció során született tartalmakat összemossa és függetlenül az azok során létrejött, egymástól elkülönülő eredményektől és teljesítésektől valótlanságot állít.

A hivatkozott TIOP program során egy, a piacon akkor elérhető szoftveres tartalmat szerzett be az EMMI Háttérintézménye, míg a másik esetben több tucat másik pályázó mellett egy nyílt pályázaton a hivatkozott szoftver tulajdonosa is nyert fejlesztési forrásokat termékének megújítására. A kapott támogatással, mint minden esetben most is elszámoltak a pályázók, sőt a hivatkozott ügyben az EMMI Irányító Hatósága külön is vizsgálta, hogy az újonnan létrehozott termékek valóban újszerűek-e és lényegi elemeiben eltérnek-e a piaci környezetben elérhető korábbi verzióktól. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ebből adódóan visszautasít minden olyan a valóságtól távol álló és tényszerűtlen feltételezést, amely ennek ellenkezőjét állítja.”

Forrás:
Kétszer fizették ki a sulis szoftvereket; Blikk; 2016. szeptember 24.