Skip to main content
gazdaságinformatikaszakirodalomtársadalomtechnika

„A jövő autója 3.0” – mélyreható változások az autóiparban és autóhasználatban

Szerző: 2016. november 6.No Comments

„A bérlési modellek kedvelői és ellenzői nem nagyon fognak egyetérteni a közeljövőben. Ettől függetlenül minden netes cég megpróbál bérbe adni valamit. A zenét és a filmeket már így kapjuk, de lehet hamarosan az autónk sem lesz teljesen a miénk.

Péntek délután van, ez az időpont tökéletesen alkalmas arra, hogy futurisztikus elképzelésekről olvassunk annak tudatában, hogy a munkaidőnek mindjárt vége. A feladatot a Citi bank és a Financial Times Alphaville nevű rettentően szórakoztató blogja teszi egyszerűvé. Az előbbi kiadott egy jelentése a jövő technológiáiról, az utóbbi pedig kommentálta. (Az Alphaville nem fizetős, ingyenes regisztrációt azonban kér az FT.)

A Citi szerint szép lassan vége annak a kornak, amikor csak úgy veszünk egy autót pénzért. Sokkal inkább bérelni fogjuk a kocsikat, sőt még jobb, úgy fogunk előfizetni egy-egy autonóm kocsiflotta használatára, ahogy most a Spotify-ra vagyunk. Ez még nem annyira érdekes futurizmus, hallottuk már korábban is.

Új bevételi forrásokat keresnek
Az viszont izgalmas, hogy a gyártóik és a big data találkozásából érdekes bevételi források teremhetnek. Az önvezető autó magát viszi majd szervízbe, abba, amelyikbe a tulajdonosa vagy a gyártója utasítja. Az internettel folyamatosan beszélő kocsiról az után is sokat fog tudni a gyár, hogy eladta valakinek.

A finanszírozási modellek is megváltoznak a jelentés szerint. Ahogy most a hajdúszoboszlói üdülési jogok felett osztoznak emberek, úgy fognak a jövőben a robotautón. A kereskedő szerepei közé pedig bekerül az autó folyamatos szervizelése és takarítása is. A tulajdonosi kör pedig elküldheti az autót pénzt keresni abban az időben, amikor egyikük sem használja. A vállalkozói babérra törők úgy adhatják el maguknak az elképzelést, hogy nem csak egy autót, de egy teljes részvénytársaságot is kapnak.

A biztosítás természetesen változik az autókkal együtt. Az emberi vezető például biztosan kisebb biztosítási prémiumot fog kapni, mint a robot.

Vegyünk appot, hogy jobb legyen a kocsi
Végül pedig úgy látják, hogy az autókhoz később is lehet majd szoftveres kényelmi funkciókat eladni, így a kocsi felszereltségét már nem az fogja kizárólagosan meghatározni, hogy milyen extrákkal vettük meg a kereskedésben.

Az Alphaville szerint a bérlés népszerű modell lesz, még ha az emberek valójában nem is járnak vele jól. Az internet of things (IoT) jelentette változással minden cég úgy akarja átalakítani magát, hogy valamit bérelni lehessen tőle.

A blog szerzője úgy látja, hogy a bérlési modellre való átállást kedvelők, akik szerint az utópikus, kommunisztikus jövő jön el, és az ötletet támadók, akik szerint modern feudalizmus épül, nem nagyon fognak egyetérteni a jövőben. Emiatt viszont közép és hosszútávon a változás nem hoz gazdasági stabilitást.”

Forrás:
Az önvezető autós jövőben összecsap a kommunizmus a feudalizmussal; FinTechRadar; 2016. november 11.
More on our rental serf future, from Citi; Izabella Kaminska; FT Alphaville; 2016. november 3.
Lásd még: Car of the Future 3.0; Citi Global Perspectives & Solutions (Citi GPS); 2016. november 6.