Skip to main content
gazdaságinformatikaInternetközigazgatás: magyarmédiaművelődéstársadalom

Digitális élményház Székesfehérváron a digitális kompetenciák fejlesztésére

Szerző: 2017. március 5.No Comments

„…„A robotok köztünk élnek – Fehérváron is?!” – ezzel a gondolattal tette közzé az élményház létrehozásának hírét dr. Cser-Palkovics András polgármester közösségi oldalán is. A témáról pénteken tárgyal a közgyűlés és várhatóan nyártól működhet majd a központ.

A kezünk ügyében lévő technológia, információ használatának módja elsőrendű kérdéssé vált, éppen ezért fontos a folyamatosan fejlődő és sikeres Székesfehérvár számára, hogy a diákok és az idősebb generáció részese legyen a kommunikációs és technológiai innováció világának. A tervezett egyedülálló központ, az „AKTIV: A kommunikációs és technológiai innováció vára” a legújabb digitális technológiák és a közösségi, interaktív média világát hozza közelebb a látogatók számára.

Az informatikai és technikai élményközpontban működő kiállítási tér, alkotótér és médiaműhely a diákokat, a családokat, a pedagógusokat és más érdeklődőket is megszólít. A létesítményben helyet kap a robotika, a kódolás, a mikrokontrollerek és mikroszámítógépek világa, a mobiltechnológia és a 3D alkotás a virtuális és fejlesztett valóság, a közösségi média menedzsmentjét és a szemantikus web kihívásainak kezelését támogató hálózat. Az ismeretek mellett az élményszerzés is fontos szempont: terveznek például egy szabadulószobát a digitalizáció világára épülő rejtvényekkel és kihívásokkal. A foglalkozások gyakorlatorientáltak, előtérbe helyezik a készségfejlesztést, az alkotást és a tanulói aktivitást, a digitális kompetencia fejlesztését. A diákok itt felkészülhetnek az információs társadalom kihívásaira és hasznos segítséget kaphatnak a pályaválasztásukhoz, valamint tudatosíthatják és aktivizálhatják a felelős és sikeres kommunikációs viselkedést.

Az AKTIV elindításáról pénteken dönt a közgyűlés. A terveket az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) készítette, a megnyitásához szükséges beruházást, az eszközpark létrehozását a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány végzi. Az Önkormányzat 225 millió forint összegű támogatással három évre biztosítja az ingyenes hozzáférést a fiataloknak meghirdetett iskolai programokhoz.

A digitális világot megismertető foglalkozások mindenki előtt nyitottak lesznek. A tervek szerint már a nyári táborok idején is fogadnak majd diákokat, szeptembertől pedig délelőttönként ingyenes iskolai oktatóprogramokkal készülnek, hogy esélyegyenlőséget teremtve a fehérvári diákok fejleszthessék készségeiket, megmutathassák tehetségüket. Délutánonként a szakkörök, hétvégén pedig a családok és más érdeklődők számára is megnyílik a központ, a nyári szünetben az élményház gyermektáborok helyszíne lehet, míg a kiállítótérben a turisták számára is ajánlhatók programok. Ezenkívül rendezvényeket, képzéseket, felnőtteknek szóló foglalkozásokat is terveznek. Egy új kulturális helyszín is létrejön ezzel Székesfehérváron, az élményház izgalmas, érdekes programokkal jelenik meg a városi rendezvényeken, fesztiválokon, eseményeken.

A digitális média és kommunikáció fejlesztésében helyet kap a közösségi/interaktív média elemzése és tervezése, újmédia-tartalomalkotás, a blogging/vlogging/gaming és a szemantikus web. A szakmai tartalmakat, a működést szakértői csapat dolgozza ki hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján. A foglalkozásokat vezető pedagógusok évente frissítik ismereteiket a korszerű technológiák és pedagógiai módszerek tekintetében. Az élményház lehetőséget ad továbbá a bemutatkozásra azoknak a székesfehérvári vállalatoknak is, amelyek a digitalizáció világában működnek, valamint szakmai együttműködést terveznek a székesfehérvári oktatás intézményeivel.

„AKTIV: A kommunikációs és technológiai innováció vára” – Témakörök:
Készségfejlesztésre, alkotásra, a digitális kompetencia fejlesztésére épülő foglalkozások
Robotika (pl. LEGO Mindstorms robotkészletek, Littlebits, mbot)
Kódolás és mikrokontrollerek (pl. Micro:bit, Arduino, Raspberry PI)
Programozási környezetek
3D alkotás (3D nyomtatók és szkenner, tervezőeszközök)
Virtuális valóság eszközök
Mobiltechnológia
Közösségi robotok
Mesterséges Intelligencia
Közösségi játékterek
Digitális média és kommunikáció fejlesztésére épülő foglalkozások
Közösségi/interaktív média elemzése és tervezése
Újmédia-tartalomalkotás (civil vs. professzionális)
Blogging/vlogging/gaming
Szemantikus web
(Üzleti)Vállalkozás az újmédiában
Adatmenedzsment
Adatújságírás”

„…A közgyűlés döntött arról is, hogy támogatja a Digitális Élmény Központ létrehozását, ami a tervek szerint 2017 májusában kezdené meg a működését. Az informatikai és technikai élményközpontban működő kiállítási tér, alkotótér és médiaműhely a diákokat, a családokat, a pedagógusokat és más érdeklődőket is megszólítja majd.

A napirend kapcsán számos hozzászólás érkezett, Márton Roland képviselő jó kezdeményezésnek nevezte, olyan első lépésnek, amire további lépcsőfokok épülhetnek. A jelenlegi oktatási rendszerből hiányolta a digitális készségek fejlesztését, gondozását. Buth Sándor képviselő nem támogatta a központ kialakítását, mint fogalmazott, elismeri a cél fontosságát, de nem ért egyet a létrehozás módjával. Viza Attila önkormányzati képviselő kiemelte, hogy jelenleg is foglalkoznak az oktatási intézmények a digitális készségek fejlesztésével, ezt jól egészítheti ki a Digitális Élmény Központ. Fontosnak nevezte ugyanakkor a hagyományos értékek és tanulási módok elsajátítását is…”

Forrás:
Élményház Székesfehérváron a digitális kompetencia fejlesztésére; Székesfehérvár MJV – Hírportál; 2017. február 28.
Támogatta a közgyűlés a Digitális Élmény Központ létrehozását; Székesfehérvár MJV – Hírportál; 2017. március 3.