Skip to main content
gazdaságközigazgatási informatika

​Elektronikus SZJA-bevallás – egy jó tapasztalat

Szerző: 2017. április 17.No Comments

„​E sorok szerzője minden évben maga készíti személyi jövedelemadó-bevallását, az „őskori” papíralapútól kezdve a korábbi évek elektronikus kitöltőnyomtatványain keresztül az idén először igénybe vehető komplex megoldásig. Örömmel osztva meg a tapasztalatot, hogy a NAV idei újítása remekül működik. Az új elem 2017-ben az volt, hogy a NAV-hoz beérkezett adatok alapján maga a hivatal készített egy előzetes tervezetet a bevalláshoz, aminek módosításáról vagy elfogadásáról az adófizető dönthet.

Mindehhez persze nem árt regisztrálni az Ügyfélkapun, mert úgy a legegyszerűbb. De aki nem tette meg, az is könnyen beléphetett a folyamatba egy sms küldésével, a NAV honlapján keresztül, levélben, telefonon vagy közvetlenül valamelyik ügyfélszolgálaton. Minderre március 15-éig volt lehetőség. (Aki Ügyfélkapun regisztrált, annak kérnie sem kellett.)

Ügyfélkapusként minderről január 18-án kaptam tájékoztatást. Azzal, hogy a NAV által elkészített adóbevallási tervezetet 2017. március 15-től nézhetem meg és – szükség esetén – módosíthatom a www.nav.gov.hu vagy a www.magyarorszag.hu oldalakon keresztül. Valójában ennél is egyszerűbb dolgom volt, mivel az Ügyfélkapu oldalára belépve a menürendszer ajánlotta fel az átirányítást az eszja.nav.gov.hu oldalra. Aki külön kérelemmel kérte a NAV tervezetét, az május 2-áig kapja vagy kapta meg a dokumentumot. Mindkét esetben május 22. az a határidő, ameddig jelezni lehet a módosítási igényt – ennek híján a NAV tervezete lesz a végleges adóbevallás.

Jómagam – némi kényelmességgel – április 3-án vettem rá magam, hogy megnézzem a NAV tervezetét, ami amúgy már február 22-én elkészült. Kellemes meglepetésként ért, hogy a weboldal első látásra is jól áttekinthető, letisztult grafikai megoldást alkalmazó, logikus felépítésű, ügyfélbarát megjelenésű volt, ahol nem jelentett gondot ide-oda ugrálni a részletesebb és az összefoglaló kimutatások között. Könnyen összevethettem az adatokat a munkáltatóktól és kifizetőktől kapott kimutatásokkal, minden stimmelt. Egyet kivéve: volt pár hónap, amikor az aktuális kifizető nem jelezte a NAV felé, hogy gyerekkedvezményre vagyok jogosult, így ezek a hónapok hiányoztak a kedvezményre jogosított időszakból. Mivel ezeket a kedvezményeket adott hónapokban értelemszerűen igénybe se vettem, így ezek után olyan visszaigénylésre voltam jogosult, ami a NAV tervezetében nem jelent meg.

Gondoltam, legalább letesztelem a telefonos ügyfélszolgálatot. Felhívtam a honlapon feltüntetett számot, amelyen egy barátságos, kedves, udvarias hölgy tájékoztatott a faék-egyszerűségű megoldásról. A megszokott bürokratikus megoldásokhoz szokott énemmel már fel voltam rá készülve, hogy mindenféle kérelmeket kell írnom a korrekcióhoz, többlépéses visszaigazolással és véglegesítéssel. Ehhez képest annyit kellett tennem, hogy rákattintottam a „Módosítás” gombra, beikszeltem a hiányzó hónapokat, a rendszer pedig kiszámolta azokat a módosított értékeket. Az újra bevitt számokkal együtt azonnal módosult a bevallás végeredménye is, immár a helyesen visszaigényelhető összeggel, aminek átutalás érdekében ugyanezen az űrlapon intézkedhettem. Igazából elrontani se lehetett, ilyen gyorsan pedig még sosem volt meg az adóbevallásom.

Az e-közigazgatási folyamat teljessége szempontjából fontos, hogy akinek fizetnivalója keletkezett, az is le tudta zárni a folyamatot ugyanerről az oldalról kiindulva, vagyis elektronikus fizetéssel befejezve. Ha valaki a „hagyományos” megoldáshoz ragaszkodik (átutalás, bankkártyás fizetés ügyfélszolgálaton vagy – horribile dictu – „sárgacsekken” fizetné), azt is megteheti, bár sok értelme nincs bonyolítani.

Érdekes tapasztalat lesz majd, hogy az idén bevezetett újítás hogyan hat az 1+1 százalékok befizetésére. Elvileg fennakadást, nehézséget nem okozhat, mivel ugyanazon az oldalon jelenik meg a nyilatkozat űrlapja, ahol a bevallás tervezete is, vagyis ugyanolyan egyszerű módon lehet a felajánlást is eljuttatni a NAV-hoz, mint magát a bevallást. Reméljük, a gyakorlat is visszaigazolja ezt.

Amikor jópár évvel ezelőtt „söralátét” nagyságú adóbevallásokról hallottunk, mint elérendő célról, arról önkéntelenül is a jól megszokott papíralapú megoldásra asszociáltunk. Bár kinyomtatva a méret azért ma is jócskán meghaladja egy söralátét méretét, a folyamat egyszerűsítése és gyorsabbá tétele bőven kárpótolhat ezért.”

Forrás:
​Elektronikus SZJA-bevallás – egy jó tapasztalat; Hegedűs Tamás; 2017. április 17.
Lásd még: A NAV elkészíti az Ön személyijövedelemadó-bevallási tervezetét; Hírközpont; 2017. március 16.
e-SZJA 2017; NAV (tájékoztató)
Kérdések és válaszok az szja bevallással, bevallási tervezettel kapcsolatban; NAV; 2017. április 11. (pdf)