Skip to main content
közigazgatás: külföldönközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Határ menti kapcsolat az ügyfélbarátabb közigazgatásért

Szerző: 2017. július 30.No Comments

„A magyar és a horvát állampolgárok, vállalkozások mindennapjait segíti majd az az uniós program, amelynek megnyitó eseményét csütörtökön tartották Kaposváron. Az INTERREG V-A Magyarország-Horvátország Együttműködési Program 2014-2020 projektje hozzájárul a Somogy Megyei Kormányhivatal és a határ menti területek közigazgatási szervei közötti kapcsolat fejlődéséhez. A cél a kölcsönös tapasztalatcsere mellett az is, hogy a közigazgatási eljárások, folyamatok hatékonyabbá, egyszerűbbé váljanak minden fél számára.
Az Európai Unió Európai Területi Együttműködési Programján belül megvalósuló projekt fő kezdeményezettje a Somogy Megyei Kormányhivatal, partnerei horvát részről Muraköz megye és Eszék-Baranya megye hivatalai. A projektet támogató partner a magyar fél oldaláról a Miniszterelnökség, horvát részről pedig a Közigazgatási Minisztérium. A program időtartama 16 hónap, ezalatt munkacsoportok dolgoznak azon, hogy mindkét országban mind az ügyintézők, mind az ügyfelek igényét felmérjék, véleményüket kikérjék, valamint a közigazgatási rendszer tapasztalatait összegezzék, s ebből egy együttműködési keretmegállapodás készüljön.

Mint azt a program nyitóeseményén dr. Zöld-Nagy Viktória, a Miniszterelnökség területi közigazgatás fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára elmondta: 2010-2014 között hozzá tartozott a határ menti kapcsolatok koordinálása, így különösen öröm számára, hogy az akkori tervezési időszak eredményeként ennek a projektnek az indulásán is részt vehet. Kiemelte: a kormányhivatalok közül úttörőként a Somogy Megyei Kormányhivatal kezdeményezte ezt az együttműködést, amely mind a magyar, mind a horvát fél számára hasznos lehet. A szolgáltató állam filozófiájának megfelelve a magyar kormányzat célja is az, hogy minél inkább megfeleljen a közigazgatás, az ügyintézés az állampolgárok igényeinek, elvárásainak. A helyettes államtitkár hozzátette: a partnerek olyan tapasztalatokkal és elképzelésekkel rendelkeznek, amelyek az eredményes munkát segíthetik.

Darko Nekic, a horvát Közigazgatási Minisztérium államtitkára a projektnyitó eseményen arról beszélt, hogy szeretnék jobban megismerni a magyar kormányhivatalok működését, mivel hasonló elképzeléseket szeretnének Horvátországban is megvalósítani. Amiben ők segíteni tudnak, az az e-állampolgár rendszerük bemutatása. Ezt 2014-ben vezették be, azóta már 45 szolgáltatást kínálnak, ezeket pedig folyamatosan bővítik. Az internetes ügyintézésnek köszönhetően könnyebbé vált az ügyintézés a horvát állampolgárok számára, akik akár otthonról is lekérhetik például a születési anyakönyvi kivonatukat vagy éppen házassági okiratukat. Mint azt az államtitkár elmondta: ennek a rendszernek a bevezetésével a cél az volt, hogy költséghatékonyabbá, korszerűbbé és gyorsabbá váljon a közigazgatási szolgáltatás, valamint az iratok, dokumentumok elérése. Darko Nekic kiemelte: a horvát Közigazgatási Minisztérium minden segítséget megad, hogy ez a projekt minél eredményesebben valósuljon meg.

– Magyarország sok szállal, így gazdasági és turisztikai téren is kötődik Horvátországhoz, Somogyra pedig kiváltképpen igaz ez. Jelenleg 4 horvát testvérmegyéje van Somogynak, eddig a projektig azonban sem Muraköz-, sem Eszék-Baranya megyével nem volt kapcsolata. Ennek a programnak köszönhetően viszont egy új területen, a közigazgatás kapcsán találkoznak és dolgoznak együtt a partner megyék – mondta köszöntőjében dr. Neszményi Zsolt. A Somogy Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja kiemelte: az egyablakos ügyintézés tapasztalataival tudják segíteni a horvát hivatalokat annak érdekében, hogy az állampolgárok adminisztratív ügyei egyszerűsödjenek.

A jelenlegi horvát közigazgatási rendszer 2001-ben jött létre. A megyei közigazgatási hivatalok számos funkciót ellátnak, így többek között ellenőrzési feladatokat is a megyei önkormányzatoknál – erről már Branimir Posevac, Csáktornya Kormányhivatalának hivatalvezetője beszélt a rendezvényen. Mint elmondta: a megyei közigazgatási hivatalok javaslataikat is megfogalmazhatják végrehajtás tekintetében, így például a törvényi rendelkezések hogyan valósulnak meg a közigazgatásban, jelezhetik tapasztalataikat a minisztérium, a döntéshozók felé annak érdekében, hogy egyszerűbben működjön a közigazgatás. A hivatalvezető hozzátette, hogy a magyar kormányablak működésének megismerése nagy segítség lehet a horvát fél számára, az e-állampolgár rendszer erre építkezve még hatékonyabbá teheti a közigazgatást.

A projektnyitón jelen volt Biró Norbert, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke, valamint Mario Burek, az Eszéki Kormányhivatal hivatalvezetőjének megbízottja is.

Darko Nekic az eseményt követően ellátogatott Kaposváron a Nagy Imre téren található Kormányablakba. A horvát Közigazgatási Minisztérium államtitkárát ott dr. Boldog-Ellenberger Szilvia, a Somogy Megyei Kormányhivatal Kaposvári Járási Hivatalának hivatalvezető-helyettese tájékoztatta a kormányablakban folyó munkáról.”

Forrás:
Határ menti kapcsolat az ügyfélbarátabb közigazgatásért; Somogy Megyei Kormányhivatal; 2017. július 27.