Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

A Központi Címregiszter kialakítása során legyenek figyelemmel a a kialakult helyi szokásokra és gyakorlatra!

Szerző: 2017. október 1.One Comment

„A Központi Címregiszterrel kapcsolatban nyújtottak iránymutatást a Belügyminisztérium munkatársai azon a konferencián, amelyre a Városháza Dísztermében került sor. A rendezvényen Székesfehérvár polgármestere azzal a kéréssel fordult az illetékesekhez, hogy legyenek figyelemmel a kialakult helyi szokásokra és gyakorlatra. Konkrét példaként említette a Várkörút elnevezést is, amelyet több mint száz éve egybeírva ismernek a fehérváriak és szeretnék továbbra is így használni.

Magyarországon a közigazgatás eddig nem rendelkezett egységes, közhiteles, az ország valamennyi címét lefedő címadatbázissal. A központi címregiszter, a KCR létrehozásának célja, hogy a jelenleg különböző nyilvántartásokban párhuzamosan nyilvántartott címadatokat egyetlen nyilvántartásba egyesítse, és ezzel elérje, hogy az adatok naprakészek, pontosak legyenek és a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok megegyezzenek.

A fehérvári KCR konferencián a megyei jogú városok küldöttei és a földhivatalok munkatársai vettek részt. Tóth Anita, a székesfehérvári KCR Iroda vezetője elmondta, a legfontosabb cél az, hogy a címek rendbetétele minél gördülékenyebben, egységes eljárásrend alapján tudjon működni, ehhez kérték fel a Belügyminisztérium kollégáit, hogy előadásaikkal segítsék megadni a szükséges iránymutatást a konferencia keretein belül.

A konferencián Cser-Palkovics András polgármester azt a kérést tolmácsolta a Belügyminisztérium illetékeseinek, hogy legyenek tekintettel a helyi kialakult szokásokra és gyakorlatra. „Amikor sok-sok évtizedes elnevezéseket nem tudunk átvinni az informatikai rendszereken, akkor az nem megoldást fog jelenteni, hanem az emberek rosszallását eredményezi. Ha valamit ötven éve lakónegyednek hívnak Székesfehérváron, akkor a fehérváriak szeretnék azt a következő ötven évben is lakónegyednek hívni. Ha valamit Várkörútnak neveznek Székesfehérváron 110 éve, akkor szeretnék a következő 110 évben is Várkörútnak és nem Vár körútnak nevezni, attól függetlenül, hogy valaki egy budapesti irodában informatikai oldalról helyesnek tartja-e ezt.” – fogalmazott Székesfehérvár polgármestere, aki szólt arról is, hogy az önkormányzat kifejezetten egyetért azzal, hogy érdemes rendet tenni a címadatbázisban és szükség van a Központi Címregiszterre.[Székesfehérvár Városportál]”

„A Központi Címregiszterrel kapcsolatos, országos szakmai konferenciát rendeztek ma Székesfehérváron, a Városházán. A tanácskozásra a megyei jogú városok földhivatalaiból érkeztek szakemberek, hogy megvitassák az ország valamennyi címét tartalmazó rendszer megvalósításával és gyakorlati működésével kapcsolatos feladatokat. A konferencián dr. Cser-Palkovics András polgármester kifejezetten jogos igénynek tekintette a KCR létrehozását, ugyanakkor a települések több évtizedes szokásainak tiszteletben tartását kérte a döntéshozóktól.

A Központi Címregiszter egy egységes, hiteles, az ország valamennyi címét tartalmazó adatbázis, amely eddig nem létezett a magyarországi közigazgatásban. A különféle rendszerek sokfélesége, a téves, logikátlan, párhuzamos vagy hiányzó ház- illetve ajtószámozás nagyon sok problémát okozott a lakossági ügyintézéseknél, az igazgatási szerveknél és a közszolgáltatóknál egyaránt. Ezért született meg a döntés arról, hogy egyetlen nyilvántartásban, a KCR-ben egyesítik a párhuzamos nyilvántartásokat, hogy a címadatok naprakészek, pontosak, megegyezőek legyenek, és minden hatóság ezt az adatbázist használja.

Kedden Székesfehérváron rendeztek országos konferenciát a KCR-rel kapcsolatos feladatokat ellátó ügyintézők, jegyzők részvételével, a tanácskozásra mintegy 110 szakember jött el a megyei jogú városokból. Fehérváron a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályán a KCR Iroda munkatársai látják el a feladatokat. A városban már 2015-ben elkezdték a címek felülvizsgálatát, jelenleg az adatok tisztázása, a KCR adatbázis felállítása folyik.

A konferencia résztvevőit dr. Cser-Palkovics András polgármester köszöntötte. Kifejezetten jogosnak és szükségesnek nevezet a KCR rendszer létrehozását, ugyanakkor arra kérte a döntéshozókat és a szakembereket, hogy a lehető leginkább vegyék figyelembe a települések szokásait. Mint mondta, konfliktust okoz és a lakók rosszallását is kiváltja, hogy több éves, évtizedes utca- és térelnevezéseket, lakóterületeket nem tudnak átvinni az új informatikai rendszeren.
„Amit több mint ötven éve lakónegyednek hívnak Fehérváron, azt a lakók továbbra is lakónegyednek szeretnék hívni. Amit Várkörútnak hívunk és egyben írunk 110 éve, azt a következő évtizedekben is így szeretnénk hívni és írni, függetlenül attól, hogy ez informatikai szempontból helyes, vagy helytelen.” – fogalmazott a polgármester, kiemelve, hogy a város szakirodája minden szakmai és hivatali segítséget megad a nyilvántartás rendbetételéhez, a Közgyűlés pedig egyhangúlag hozza meg a KCR-rel kapcsolatos döntéseket.

A programon szakmai előadást tartott Munkácsiné dr. Hankó Tímea, a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság képviseletében. Elmondta, Magyarországon rengeteg nyilvántartás van, amelyek mindegyike a saját struktúrájában, szabályozási hátterével és más-más céllal kezeli a címeket. Találtak olyan családot, akinek minden tagjánál más cím volt a lakcímkártyán, de volt olyan eset is, amikor nem egyezett az ingatlan-nyilvántartási, a személy-nyilvántartási és a postacím. A szabályozatlanság és az egységesség hiánya alapozta meg a KCR létrehozásának igényét. Emellett Magyarországnak európai uniós tagállamként kötelezettségei is vannak e téren.

Az egész napos konferencia témakörei között szerepelnek jogi és igazgatási kérdések, ingatlan-nyilvántartási kérdések és a KCR gyakorlati alkalmazása.[ÖKK]”

„A KCR-rel, tehát a Központi Címregiszterrel kapcsolatban rendeztek országos konferenciát kedden Székesfehérváron.
– A Központi Címregiszter vagy KCR egy olyan nyilvántartás, amely kimondottan címadatok tárolására készült. Legfőbb funkciója, hogy az ehhez csatlakozott vagy a jövőben csatlakozó nyilvántartások ebből az adatbázisból kapják meg a címadatokat. Magyarországon eddig nem volt egységes címstruktúrával rendelkező nyilvántartás, így ezek nem is tudtak egymással kommunikálni: ahány adatbázis létezett, annyiféle módon és struktúrában tartották nyilván a lakcímeket. A KCR erre kíván megoldást nyújtani – részletezte a Belügyminisztérium képviseletében Munkácsiné Hankó Tímea…Kérdésünkre Munkácsiné Hankó Tímea elmondta: van lehetőség arra, hogy megmaradjon a közismert Várkörút forma [FEOL]”

Forrás:
A Várkörút legyen Várkörút – a központi címregiszterről tanácskoztak; Gáspár Péter, Molnár Arthúr; Székesfehérvár Városportál; 2017. szeptember 26.
Jogos és szükséges a Központi Címregiszter létrehozása; ÖKK – Önkormányzati Kommunikációs Központ – Székesfehérvár; 2017. szeptember 26.
Fontos, hogy legyen egy átlátható egységes címstruktúra; Szanyi-Nagy Judit; 2017. szeptember 29.