Skip to main content
energiagazdaságinformatikakörnyezetvédelemtechnika

Hármas forradalom a gépjárművek világában

Szerző: 2017. október 29.No Comments

„Egy egész, autóiparban töltött karriert a háta mögött tudva, Guillaume Devauchelle, a Valeo innovációs vezetője, tökéletes helyzetben van, hogy az iparágban bekövetkező változásokat elemezze. Most elmondta, mi történik egy hármas, vagyis az elektromos autókat, az önvezetést és az új mobilitási szolgáltatásokat érintő forradalom esetén.

A hármas forradalom az autóiparban azért jöhet létre, mert egyrészt jelenleg félúton vagyunk a villanymeghajtás irányába, másrészt alakul egy önvezető és összekapcsolt technológiánk, harmadsorban pedig olyan mobilitási megoldások is fejlődnek, amelyek új üzleti és használati modelleket hoznak. Mindezek hatására a járművekben minden egyes alkatrésznek meg kell változnia. Példának okáért most lapátok tisztítják a szélvédőt, hogy kilásson a sofőr, holnap viszont már a kamerát, a radart, az érzékelőt kell tisztán tartani. Ma a világítás még a vezetőt támogatja, holnap viszont már az önvezető technológiát. Ha egy gyalogos szeretne átmenni a zebrán, ma a sofőr szemkontaktussal jelez neki, egy önvezető autó fényjelekkel teszi majd meg ugyanezt, véli Guillaume Devauchelle, a Valeo innovációs vezetője.

– Az önvezetés nem fejlődés, hanem maga a forradalom, mely lépésről lépésre halad: magába foglalja a mérnöki képességek keverékék, az emberek hozzáállását a technológia iránt és a vezetési kultúrát.

Guillaume Devauchelle elmondta, szerinte 2021-re elérhető a teljes mértékben önvezető járművek szériagyártása, ám így is a technológiai kettősség lesz jellemző. Lesznek ötös szintű, teljesen automata, sofőr nélküli ingajáratok, melyek meghatározott körülmények között meghatározott végpontokat kiszolgálva fognak közlekedni, és lesznek a személyautók, amelyek teljesen automatán parkolnak, illetve forgalmi dugókban és autópályákon is önvezető üzemmódban közlekednek majd. Zsúfoltabb, városi terepen ugyanakkor az önvezetés csak félig bontakozhat majd ki.

A Valeo már több mint 10 millió autó számára gyártott fél-önvezető parkolási rendszereket, tehát ez a technológia a vállalat számára már korántsem a jövőt képviseli. Hogy mi kell egy ilyen versenyképes vállalkozás fenntartásához? Devauchelle szerint a tehetség számít leginkább, nem pedig a csapat mérete, így egy kisvállalkozás is bármikor a legnagyobb konkurenciává válhat.

A szakember a mesterséges intelligenciáról is nyilatkozott, szerinte az szükséges az önvezető technológiákhoz, ezért is vásárolta fel a Valeo a CloudMade mesterséges intelligenciákkal foglalkozó startup 50 százalékát, továbbá indította el első globális MI [mesterséges intelligencia] kutatóközpontját. Ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia biztonságos legyen az emberek számára, egyben el is fogadjuk az önvezető technológiákat, komoly figyelmet kell áldozni az adatelemzésnek és -feldologzásnak. Pontos érzékelésre van szükség, így nem csak a kamerákra, hanem ezeken kívül lidarokra és radarokra is szükség van.

– Az autónak úgy kell viselkednie, mint egy sofőrnek, nem pedig mint egy robotnak, zárta gondolatait Devauchelle.”

Forrás:
Valeo-vezető: hármas forradalom zajlik az autóiparban; Autopro.hu; 2017. október 26.