Skip to main content
gazdaságinformatika

Posták és digitális átalakulás

Szerző: 2018. május 5.No Comments

„A Visegrádi Csoport magyar elnökségi programja keretében a logisztikai piac és az e-kereskedelem aktuális kérdéseiről szervezett konferenciát a Magyar Posta. A rendezvényen a V4-es országok és Ausztria postáinak vezetői, valamint a régióban működő webáruházak képviselői vettek részt.

Az osztrák, a szlovák, a cseh és a lengyel postai vezetők egyetértettek abban, hogy folyamatos fejlesztések szükségesek a postai szolgáltatóknál ahhoz, hogy versenyben maradjanak és megőrizzék, sőt javítsák piaci pozíciójukat. A Magyar Posta – régiós társaihoz hasonlóan – komoly kihívások előtt áll, elég, ha csak azt említjük, hogy az e-kereskedelem dinamikus növekedése miatt radikálisan nőtt az utóbbi években a kézbesítendő csomagok és árutartalmú küldemények száma – mondta nyitó előadásában Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök vezérigazgatója. Hozzátette: az online vásárlók és az online megrendelések száma még tovább nőhet, hiszen a magyar gazdaság bővül, csökken a munkanélküliség, nőnek a bérek, ezzel együtt nő a fogyasztás is. Másik oldalról viszont az elöregedő társadalom komoly munkaerőpiaci kihívást jelent a vállalat számára. Illés Zoltán kiemelte: csomagfeladási statisztikák jól mutatják, hogy a posta életében kiemelt időszaknak számít a Húsvét, a Black Friday, a Single’s Day és a karácsony. A felmérések szerint Magyarországon minden harmadik ember rendelt már online terméket. Az átlagos rendelés kosárértéke 11 ezer forint.

A Magyar Posta mintegy 3000 fixponttal rendelkezik, a csomagok átvétele ezeken az átvételi pontokon a mindennapi rutinhoz jól illeszthető, de a magyarok többsége, 85 %-a, megszokásból még mindig inkább az otthoni kiszállítást választja- tette hozzá Illés Zoltán.

Madar Norbert, a GKI Digital üzletág vezetője azt mondta: tapasztalataik szerint a magyar vevők nehezen tudnak elszakadni az offline boltoktól. A vásárlók harmada megnézi a webshopban a terméket, tájékozódik, aztán mégis az üzletben vásárolja meg. Ezért a legtöbb internetes boltnak van offline üzlete vagy átadó pontja is, ez ugyanis bizalmat épít ki a vásárlóknál.

A postai vezetők és az e-kereskedelmi szereplők egyaránt az online kereskedelem további növekedésére számítanak idén is. Abban a konferencia résztvevői egyetértettek, hogy a vásárlói elégedettséghez a jó termék és a gyors szállítás mellett szükség van a megfelelő kommunikációra is.[Magyar Posta]”

„A posták sem húzhatják ki magukat a legújabb technológiák kipróbálása, alkalmazása alól- mutattak rá egy nemzetközi postás találkozó előadói. A szakma előtt álló kihívások jelentős része ugyanis kezelhetőek a digitális eszközök bevetésével. Számos példa mutatja, hogy nemcsak hatékonyabbá tehető a postaüzemek működése, de új bevételi forrásokat is teremthetnek.

Így fejleszt a Magyar Posta

Világszintű trend a levélforgalom folyamatos csökkenése. A levelek száma évről-évre minimális csökkenést mutat Magyarországon is, ugyanakkor ugrásszerűen emelkedik a csomagszállítás iránti igény, mely az e-kereskedelem elmúlt években tapasztalt dinamikus növekedésének köszönhető. A változó körülményeknek való megfelelés miatt a Magyar Posta tavaly több mint hatvan hatékonyságnövelő projektet indított a levél- és csomagszállítás területén.

„ Az ügyfelek nagyon eltérő igényű generációit kell egy időben magas minőség mellett kiszolgálni, miközben hatékonyabbá kell válni, és új bevételi forrásokat találni, hogy a gyakran más iparágból érkező versenytársak ne szorítsák ki a piacról”-összegezte a postaüzemeket érintő kihívásokat nyitóelőadásában Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója.

Ilyen új bevételi forrást talált a Szlovén Posta is, amely 3D nyomtató telephelyet létesített, ahol az igény szerint készülő, kis sorozatú vagy egyedi termékek megtervezésében, szkennelésben és modellezésben is segítenek az ügyfeleknek, majd a legyártott árut kiszállítják a világ bármely pontjára. Innovatív szolgáltatásával a vállalat mindössze fél év alatt Észak-Amerikától Ázsiáig számos iparágban szerzett ügyfeleket.

A postákat olyan további technológiák is segíthetik, mint a mesterséges intelligencia, a blokklánc, a robotika, a felhő. Például a német szövetségi nyomda – amely többek közt a postai bélyegeket és igazolványokat készíti- BDrive néven indított biztonságos felhőszolgáltatást vállalatok számára. Az SAP Postal Innovation Council eseményen bemutatták azt a robotot is, mely a logisztikai központokban az embereknél pontosabban, gyorsabban és fáradhatatlanul válogatja szét, készíti elő kézbesítésre a küldeményeket.

Hasonló robottal a német posta kísérletezett tavaly: használatával a kézbesítőnek nem kell nehéz táskát cipelnie az utcán, a több mint egy mázsával terhelhető, szenzorokkal felszerelt robot automatikusan követi a kézbesítőt, aki ebből tudja kivenni az adott címre szóló küldeményt.

A mesterséges intelligencia szintén a mindennapok része lehet a jövőben: ha például a kézbesítő nem találja otthon a címzettet, akkor a mesterséges intelligenciával felruházott digitális asszisztenstől egyszerűen megkérdezheti, hogy az illető megadott-e alternatív elérhetőséget, és vele, illetve kollégáival is menet közben egyeztethet a kézbesítés útvonalának optimális módosításáról.

A világ három kontinenséről érkező posták képviselői a jövőbeli irányok mellett a nemzetközi legjobb gyakorlatokat is megismerhették olyan területeken, mint az ügyfélélmény növelése, a munkaerő képzése, kezelése, a minden csatornát lefedő kommunikáció megvalósítása, a legújabb technológiák bevezetése- mondta el Pintér Szabolcs, az SAP üzletágvezetője…[SAP]”

Forrás:
Postai kihívások az e-kereskedelem tükrében; Magyar Posta Zrt.; 2018. május 3.
Postáknál is startol a digitális megújulás; SAP Magyarország; 2018. május 3.