Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Ügyintéző nélküli közigazgatás? Lehetséges?

Szerző: 2018. november 18.No Comments

„Hazánk az elmúlt 10 év alatt nagy lépéseket tett meg az elektronikus közigazgatás irányába, s bár kétségtelenül ez a jövő, a mérlegelést igénylő ügyeknél nem lehet mellőzni a személyes ügyintézést – vélik a Rádió Orientnek nyilatkozó szakemberek.

Bár az állampolgárok jelentős része ki tudja használni az elektronikus közigazgatás és ügyintézés nyújtotta előnyöket, de a lakosság fele – függetlenül attól, hogy kistelepülésen vagy városban él – még mindig digitális analfabéta – mutatott rá Gyergyák Ferenc. Hozzátette: „amit lehet próbáljunk meg a számítógép mellett elintézni, de ehhez az is kell, hogy az elektronikusan intézhető ügyek akadálymentesítve legyenek. Ebben nagy előrelépést tettünk az elmúlt 10 évben.”

Ügyintézés 3 perc alatt
Szmetana György példaként említette a tulajdoni lap kikérését, amelyet 1978-ban még egy hét alatt, 1988-ban már csak három nap alatt, 2018-ban már mindössze 3 perc alatt lehet elintézni kényelmesen, otthonról vagy a munkahelyről a számítógép segítségével. „Gyakorlati oldalról nézve ez kell, hogy legyen a jövő, de ehhez olyan számítógép is kell, ami kompatibilis a rendszerrel” – mutatott rá.

Nem lehet mindent a gépekre bízni
„Bár vannak mérlegelésen alapuló számítógépes fejlesztések is, ami abba az irányba halad, hogy ne csak az automatikusan intézhető ügyeket lehessen elektronikus elintézni, de az ügyintéző mint személy hozzáállása, humanitása, empátiája és kreativitása akkor sem helyettesíthető géppel” – hívta fel a figyelmet Józsa Fábián.

Az új szabályozás szerint a hatóság ügyintézéskor nem kérhet be olyan adatot az állampolgártól, amelyet maga a hivatal is nyilvántart. Ezzel azonban a szakértők szerint több probléma is van. Egyrészt az ügyintézőnek tisztában kellene lennie azzal, hogy hol keresse a szükséges adatot, másrészt legyen rá ideje. Éppen emiatt, amikor hatalmas sorok kígyóznak a hivatalban, az ügyfélnek is kényelmesebb és gyorsabb, ha bemutatja a kért dokumentumot. Mint arra Józsa Fábián rámutatott, azok az adatok, amelyeket kérnek az ügyfelektől, sok esetben őket védik, a megbízható azonosítás céljából. „Itt is igaz tehát, hogy bár nagy adottság a robotika, az ügyeket emberi agyaknak kell elbírálniuk” – zárta szavait.”

Forrás:
Ügyintéző nélküli közigazgatás? Lehetséges?; OrientPress; 2018. november 11.
Szerkesztői megjegyzés:
„Egyrészt az ügyintézőnek tisztában kellene lennie azzal, hogy hol keresse a szükséges adatot, másrészt legyen rá ideje.” Az adatok az adott ügy elintézéséhez a (megfelelően) digitalizált közigazgatásban automatikusan állnak rendelkezésre.
Természetesen továbbra is lesznek olyan ügyek, amelyek elintézése nem (vagy csak részlegesen) automatizálható, csak ezeknek a száma kell, hogy sokkal kevesebb legyen. Éppen ezért nem kígyóznak hatalmas sorok a hivatalban.