Skip to main content
gazdaságinformatikaközigazgatás: magyar

Egyre több hazai intézmény csatlakozik a Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt. szolgáltatásához

Szerző: 2019. július 7.No Comments

„Környezetvédelmi vetülete is van annak, hogy mostantól digitális jegy is váltható a Fővárosi Állat- és Növénykertbe. Aki nem szeretne papírjegyért sorba állni, annak csak egy okostelefonra és a nemzeti mobilfizetési rendszer applikációjára lesz szüksége.

Az ország egyik leglátogatottabb intézményébe, a Fővárosi Állat- és Növénykertbe is mobiltelefonos applikációval, sorban állás nélkül lehet belépni e hónaptól. A rendszer indítását szűk két hónapos tesztidőszak előzte meg – tájékoztatott a szolgáltatást kialakító Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt.

– Minden jel azt mutatja, hogy jó az a készpénzmentes szolgáltatási stratégia, amelyet társaságunk kialakított, ezt igazolják vissza a mobilfizetésről készített közvélemény-kutatások eredményei és az aktuális nemzetközi fizetési trendek – mondta Veres Mihály, az NM Zrt. vezérigazgatója.

– A társaság célja olyan elektronikus, készpénzmentes szolgáltatásokat és termékkört kialakítani, amely a lakosság kényelmét, a digitális gazdaság erősítését támogatja. A mobilfizetéssel elérhető állatkerti belépőjeggyel és annak ellenőrzési megoldásával sorban állás nélkül lehet bejutni az állatkertbe. A látogatónak le kell töltenie okostelefonjára a nemzeti mobilfizetési rendszer applikációját, ki kell választania a megfelelő jegyet, majd kifizetheti a papírjeggyel azonos árú, vagyis extra kényelmi díjtól mentes belépőt. Az applikációban vásárlási egyenleg feltöltésére van lehetőség bankkártya segítségével. A mobiljegyet elegendő telefonon bemutatni – ismertette a megoldást a vezérigazgató.

A fővárosi állatkertnél már csak azért is indokolt volt a fejlesztés, mert hamarosan az idei ötszázezredik látogatót fogadja, vagyis nagy a forgalom a jegypénztárainál. Persányi Miklós főigazgató a mobilfizetést annak környezetbarát volta miatt is méltatta, hiszen így nem kell papíralapú jegyet kiállítani. Hozzátette, a jegypénztárak természetesen ezután is rendelkezésre állnak.

A nemzeti mobilfizetési rendszer üzemeltetését közszolgáltatási szerződés útján végzi az NM Zrt., az öt éve működő társaság 2018 őszén tette alkalmassá a megoldást a digitális belépőjegyek vásárlására mint szolgáltatás végzésére. A megoldás lényege, hogy platformszolgáltatásként biztosítanak országosan egységes mobilfizetési megoldást, amelynek része a közterületi mobilparkolás, az autópálya-matrica, valamint az e-útdíj is. De például bevásárlóközpontok parkolói vagy kulturális létesítmények is csatlakozhatnak a szolgáltatáshoz. A fővárosi állatkertet megelőzően más hasonló intézmények, így a Budakeszi Vadaspark és a Debreceni Állatkert is bevezette az NM mobilfizetési rendszerét.

A mobilfizetési társaság jelenleg öt évet átfogó stratégiát valósít meg, amelyben például a magánparkolók rendszerbe vonására, valamint új kényelmi szolgáltatások bevezetésére összpontosít. Veres Mihály korábban lapunknak bemutatta azt a kísérleti fejlesztést, amely bluetooth-eszközökkel figyelmezteti az autóst, ha parkolózónába ért, tájékoztatva őt egyúttal az ezzel járó fizetési kötelezettségről. A vezérigazgató a tervek között említette azt is, hogy hamarosan biztosítást is lehet majd vásárolni az autópálya-matrica mellé. A nemzeti mobilfizetési rendszerbe tartozik a nemrégiben elindult közösségi közlekedési jegyrendszer is, amelyet egyelőre a 100E jelű, reptéri buszjáraton lehet igénybe venni.

A társaság kezdeményezésére került be a V4 Smart Platform Projekt a 2017–2018-as magyar elnökségi programba azzal a céllal, hogy közös keretrendszeren belül váljanak elérhetővé a mobilfizetési szolgáltatások, országhatáron átnyúlóan. A Mobinet nevű uniós kísérleti fejlesztéssel például Budapesten a SIM-kártyával felszerelt fedélzeti információs eszközökön intézhették a parkolásukat az autósok. A LinkingDanube program pedig a Duna menti országok parkolási rendszereit fogja össze: a tervek szerint az NM egy nyolctagú konzorcium tagjaként teszi elérhetővé a mobilfizetést az egyes országok szolgáltatásainál.”

Forrás:
Sorban állás nélkül az állatkertbe; Somogyi Orsolya; Magyar Nemzet; 2019. július 5.